یو ریل یا یو چنل چیست؟

یو ریل

فهرست مطالب

ریل یو چنل، یکی از تجهیزات و اتصالات گالوانیزه برقی است که وظیفه نگهداشتن انواع لوله برق و کابل را به واسطه بست‌های دو تکه مخصوص بر عهده دارد. همچنین به عنوان نگهدارنده انواع مختلف ساپورت‌ها با طرح‌های گوناگون را بر روی سقف، دیوار و یا زمین عهده‌دار است.

با کمک گرفتن از این وسیله می‌توان به راحتی به چینش لوله‌های برق و نظم دادن به کار کابل‌کشی کمک کرد.

ویژگی‌های ظاهری یو ریل

ریل یو به علت شباهتش به شکل حرف U، با این نام نام‌گذاری شده است. همچنین به نام یو چنل (کانال یو) نیز شناخته می‌شود. سپس بست‌های مختلفی مثل بست اسپیت، داخل ریل وارد شده و در فواصل معین قرار می‌گیرند؛ سپس این بست‌ها لوله را نگه داشته و در مسیر یو ریل نصب در جای خود نگه می‌دارند. این قطعات فلزی دیواره‌های بلندتری نسبت به سی ریل دارند که عموما به صورت ۶ خم تولید می‌شوند. ورق‌هایی که برای ساخت کانال‌های یو چنل استفاده می‌شوند، عموما پانچ شده هستند تا راحت‌تر بتوان آنها را به دیوار، سقف یا کف متصل نمود. اما نوع بدون پانچ آن نیز در بازار موجود است.

بیشتر بخوانید:لوله برق پی جی 16

 

جنس بدنه یو ریل

ریل‌های یو چنل را از ورق‌های آلومینیوم و گالوانیزه تولید می‌کنند. اما محبوب‌ترین نوع یو ریل‌ها، ریل‌های گالوانیزه است که مقاومت بالایی در تحمل وزن، فشار، ضربه و سایر تنش‌های مکانیکی دارد. همچنین به علت پوشش گالوانیزه، مقاومت بالایی در برابر رطوبت، زنگ‌‌‌زدگی و خوردگی دارد.

پوشش گالوانیزه یو ریل‌ها نیز به سه صورت گالوانیزه گرم، فابریک و گالوانیزه سرد ایجاد می‌شود.

جنس بدنه یو ریل

  • یو ریل گالوانیزه گرم

یو ریل‌ها از فرم‌دهی ورق‌های فولاد (یا آهن) شکل می‌گیرند. ورق در حین فرم‌دهی و برش، دچار آلودگی‌های کارگاهی می‌شود. از این رو، پیش از گالوانیزاسیون، یو ریل فولادی را چربی‌زدایی کرده و اسیدشویی می‌کنند. سپس آن را شستشو داده و واکس‌زنی می‌کنند. این مراحل باعث پاکسازی فولاد و جذب بهتر مواد گالوانیزه می‌شود. در این مرحله، یو ریل فولادی را در وان مذابی از فلز روی (Zn)، وارد کرده و در آن غوطه‌ور می‌کنند. ضخامت پوشش گالوانیزه در این نوع گالوانیزه به 75 میکرون هم می‌رسد. این نوع ریل‌، مقاومت بسیار بالایی در برابر ضربه، فشار، رطوبت و سایر آسیب‌های محیطی دارند.

ریل گالوانیزه پس از حمام مذاب، خشک شده و اثرات شره کرده گالوانیزه، از روی آن آخالگیری می‌شود تا مانعی برای نصب و حرکت بست‌ها داخل ریل نباشد.

  • یو ریل گالوانیزه فابریک

این نوع یو ریل‌ها از فرم‌دهی ورق‌های گالوانیزه تولید می‌شوند. در حقیقت پروسه گالوانیزاسیون پیش از تولید ریل و روی ورق خام انجام می‌گیرد. ضخامت پوشش گالوانیزه تا 20 میکرون است. مقاومت این نوع یو ریل‌ها از ریل‌های گالوانیزه گرم در برابر رطوبت کمتر است. اما با توجه به ذات فولاد، مقاومت بالایی در مقابل تنش‌های مکانیکی دارد. از این رو با مناطق با درجه رطوبت بالا خیلی توصیه نمی‌شود.

  • یو ریل گالوانیزه سرد

این نوع یو ریل پس از تولید با ورقه فولاد سیاه (یا آهن)، وارد بخش گالوانیزاسیون می‌شود. ریل آماده شده و خم خورده، پس از چربی زدایی، اسیدشویی و آماده سازی، مواد گالوانیزه بر روی سطح آن اسپری می‌شود. ضخامت پوشش گالوانیزه آن بسیار کم و حدود 5 الی 8 میکرون است. به همین دلیل نسبت به 2 مدل قبلی مقاومت کمتری در برابر رطوبت دارد. این محصول بازار قدرتمندی در فروش ریل‌های گالوانیزه ندارد. از آنجا که تولید آن بسیار محدود است، بسیاری از افراد در بازار تجهیزات برقی، یو ریل‌های فابریک را به عنوان ریل‌های گالوانیزه سرد می‌شناسند.

بیشتر بخوانید:لوله برق پی جی 13.5

 

ابعاد یو چنل

یو چنل‌ها در شاخه‌هایی با اندازه‌ 2 متری و 3 متری تولید می‌شوند.

ضخامت این ریل‌ها و ورق مورد استفاده در آنها بین ۲۵ میلی‌متر تا ۵ میلی‌متر می‌باشد.

کاربردهای ریل یوچنل

  • ریل یوچنل کاربردهای بسیار گسترده‌ای در ساختمان‌های مختلف عموما صنعتی – تجاری و حتی مسکونی دارند. بیشترین مورد استفاده و کاربرد آن، نگهداری لوله‌های برقی جهت عبور کابل‌های برق می‎باشد.
  • با استفاده از این ریل‌ها می‌توانید به راحتی چندین نوع کابل برق را برای انتقال صحیح جریان و انرژی برق در کنار یکدیگر قرار دهید.
  • توانایی نگهداری چندین لوله فلزی را به صورت همزمان به عهده می‌گیرد.
  • به دلیل مقاومت و استقامت بسیار بالایی که دارد، در مصارف تاسیساتی نیز از آن استفاده‌های زیادی می‌شود.
  • بیشترین موارد استفاده از یو ریل‌ها در سیم‌ کشی‌های روباز (مکان‌های بدن سقف) است.
  • برای کمک به مدیریت کابل‌ها، جلوگیری از پخش و پلا شدن و بی نظمی در سیم‌های برق استفاده می‌کنند.

مزایای یو چنل گالوانیزه

مزایای یو ریل گالوانیزه

  1. نگهداشتن لوله در مسیر عبوری
  2. مقاوم در برابر رطوبت و خوردگی
  3. قابل استفاده در محیط‌های بدون سقف
  4. کاهش هزینه تعمیر و نگهداری لوله و مسیر لوله‌کشی
  5. کنترل بهتر و کاهش زمان اجرای خطوط لوله‌کشی
  6. ساپورت چندین مسیر لوله‌کشی
  7. سبک و نصب راحت
  8. دارای ایمنی حداکثری در مقابل لغزش‌ها
  9. قابلیت استفاده در مکان‌های مختلف برای جلوگیری از خطرات احتمالی
  10. دارای ظاهری مناسب
  11. اتصالات قابل دسترس
بیشتر بخوانید:بهترین برند لوله برق

 

یو ریل‌ها چه ویژگی‌هایی دارند؟

  • قابلیت نگهداری از چندین لوله فلزی در کنار هم
  • نظم دهنده به لوله‌کشی
  • مقاومت بالا در برابر تنش‌های محیطی و مکانیکی
  • نصب و راه اندازی آسان و سریع
  • اطمینان و ایمنی بالا
  • دارای استانداردهای ملی و بین المللی تولید
  • کیفیت بالای مواد خام اولیه (ورق – پوشش گالوانیزه)
  • معمولا 6 خم هستند
  • ارتفاع دیوار بلند تر از سی ریل‌ها می‌باشد.
  • تحمل وزن بالا بدون تغییر شکل
  • قابلیت استفاده در شرایط مختلف
  • طول عمر بالا

نحوه نصب یو ریل

  1. نصب این دسته از تجهیزات جانبی به طور قابل توجهی نسبت به نصب بست‌های معمولی راحت‌تر و البته سریع‌تر است. برای این منظور در ابتدا به وسیله تجهیزات سوراخ کننده مانند دریل، دو سوراخ در مکانی که ریل به آن باید متصل گردد ( کف، سقف و یا دیوار) زده می‌شود.
  2. درون هر یک از سوراخ‌های ایحاد شده، انکربولت قرار می‌دهند. سپس پیچ‌های متری در ابعاد و اندازه‌های مشخص بریده شده و درون انکربولت‌ها قرار می‌گیرند.
  3. در مرحله بعد یو ریل از طریق پیچ و مهره، به پیچ‌های متری متصل شده و یک تکیه‌گاه مورد نیاز برای لوله‌ها ایجاد می‌شود.
  4. در نهایت برای نگهداری لوله‌ها بر روی این کانال‌ها، عمدتا از بست‌های به خصوصی تحت عنوان بست چنگالی استفاده می‌شود.

نحوه نصب یو ریل

قیمت مناسب یو ریل‌های برق

تعیین قیمت ریل‌های گالوانیزه و سایر کالاهای گالوانیزه، به عوامل مختلفی بستگی دارد. اما به طور کل می‌توان گفت که قیمت یو ریل‌های گالوانیزه گرم به علت مقاومت بسیار بالا و هزینه تعمیر و نگهداری بسیار پایین، از تمام ریل‌های برقی گرانتر است.

خرید و فروش یو ریل

چنانچه قصد خرید یو ریل گالوانیزه و سایر تجهیزات برقی را جهت راه‌اندازی پروژه برقی دارید، می‌توانید این تجهیزات گالوانیزه را مستقیما از تولیدکننده خریداری نمایید. خرید از تولیدکننده قطعا به نفع شماست. چون با خرید مستقیم از تولیدکننده، علاوه بر آنکه از کیفیت کالا مطمئن خواهید بود، از ضمانت و آفرهای تولید نیز بهره خواهید برد. قیمت در پتروگرایش رقابتی است. علاوه بر آن با حذف هزینه‌های واسط، با نزدیک‌ترین قیمت به کف بازار خرید خواهید کرد.

پتروگرایش به عنوان یک تولیدکننده مستقل در زمینه تولید انواع لوله و تجهیزات برقی و فروش لوله برق و اتصالات گالوانیزه مرتبط در این راه، ید طولانی و اعتبار بالایی در بازار تجهیزات برق دارد.

شما می‌توانید جهت مشاوره و خرید اتصالات گالوانیزه و انواع لوله برق با مشاوران و کارشناسان پتروگرایش تماس حاصل فرمایید و از مشاوره رایگان نیز بهرمند گردید.

شبکه های اجتماعی

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا این مطلب مفید بود؟

دیدگاهتان را بنویسید

خانه