ساخت و راه اندازی گلخانه

ساخت گلخانه

فهرست مطالب

این مقاله به بررسی مراحل ساخت گلخانه، نکات اساسی قبل از شروع پروژه، انتخاب نوع گلخانه و اهمیت سیستم‌های مدرن و نوآورانه مانند لوله گلخانه در افزایش بهره‌وری و سودآوری می‌پردازد و سعی در ارائه یک راهنمای جامع برای علاقه‌مندان به کشاورزی در دنیای مدرن دارد. تا انتهای این مقاله همراه ما باشید تا به صفر تا صد راه اندازی گلخانه بپردازیم.

شرایط و مراحل احداث گلخانه

ساخت سازه گلخانه علاوه بر نیاز اساسی به خرید زمین، نیاز به تهیه لوله برای ساخت اسکلت گلخانه از جنس گالوانیزه و مرغوب دارد که می‌توانید با مراجعه به وبسایت مجموعه پتروگرایش نسبت به خرید آن اقدام کنید.

  • برنامه‌ریزی:

برای ساخت گلخانه قبل از هر چیز، باید یک برنامه دقیق برای نصب گلخانه داشته باشید. این برنامه شامل انتخاب نوع گلخانه، ابعاد، مکان‌یابی و انتخاب محصولات مورد کاشت است. بررسی دقیق از نیازهای گلخانه و بازار هدف نیز ضروری است.

  • مکان‌یابی:

انتخاب مکان مناسب بر اساس اقلیم، سطح نور، دما و دسترسی به منابع آب از مراحل اساسی است. همچنین، نیاز به بررسی شرایط اخذ مجوزهای احداث گلخانه را نیز دارید.

  • انتخاب سازه و مواد:

 

  • نظام آبیاری و تهویه:

سیستم آبیاری قوی و موثری را برای گلخانه خود انتخاب کنید. از سیستم‌های قطره‌ای یا آبیاری هیدروپونیک استفاده کنید تا مصرف آب بهینه شود. همچنین، سیستم تهویه مناسب برای کنترل دما و رطوبت اهمیت دارد.

  • نورپردازی:

سیستم نورپردازی باید به‌گونه‌ای باشد که نور مناسب به گیاهان برسد. از ال‌ای‌دی سفيد LED یا سیستم‌های نوری هوشمند استفاده کنید تا بازدهی رشد گیاهان افزایش یابد.

  • تجهیزات کنترلی:

نصب سیستم کنترلی برای مانیتورینگ و کنترل دما، رطوبت، نور و دیگر پارامترهای محیطی ضروری است. این سیستم‌ها به شما امکان مدیریت بهتری از شرایط گلخانه را می‌دهند.

  • کاشت و مدیریت محصولات:

پس از ساخت گلخانه، به کاشت محصولات بپردازید و فرایند مدیریت را آغاز کنید. این شامل زمان‌بندی آبیاری، تغذیه گیاهان و کنترل آفات و بیماری‌ها می‌شود.

  • بازاریابی و فروش:

انتقال به مرحله بازاریابی و فروش نیز از اهمیت بالایی برخوردار است. ایجاد ارتباط با بازارهای محلی و صادرات به بازارهای خارجی را بررسی کنید.ساخت گلخانه با توجه‌ به مزایای زیادی که به فرایند کشاورزی اضافه می‌کند، یک گام مهم در جهت تولید محصولات با کیفیت و بهره‌وری افزایشی است. با رعایت نکات مهم در مراحل ساخت گلخانه، می‌توانید گلخانه‌ای مدرن و کارآمد را ایجاد کرده و به بهره‌وری بالاتر در کشاورزی دست یابید.

مکان احداث گلخانه

تقسیم‌بندی گلخانه‌ها بر اساس نوع سازه

انتخاب نوع گلخانه باید با نوع تولید موردنظر (سبزی، صیفی، گل، قارچ، و…) هماهنگ باشد.

  • گلخانه‌های چوبی:

اسکلت اصلی این گلخانه‌ها از چوب با پوشش پلاستیک است.

ارتفاع این سازه‌ها معمولاً 2 تا 3 متر است.

به دلیل ارتفاع پایین، مناسب کشت محصولاتی مانند خیار و گوجه‌فرنگی نیست.

مزیت احداث این گلخانه‌ها در قیمت ارزان آن است.

به دلیل نامناسب‌بودن محیط داخلی برای رشد گیاه، تولید در واحد سطح کمتر است.

این گلخانه ها عموما در وسعت های کوچک طراحی و ساخته می شوند. و به عنوان گلخانه های خانگی معروفند. با توجه به مقاومت کم چوب، از این مدل گلخانه کمتر برای سرمایه گذاری‌های بزرگ و کشاورزی استفاده می‌گردد.

بیشتر بخوانید:فروش لوله گلخانه

 

  • گلخانه فلزی یا مدرن:

گلخانه‌های فلزی از استحکام بالا و عمر طولانی بهره‌مندند و از تهویه خوب و امکانات اتوماتیک برخوردار هستند. از طرفی، گلخانه‌های چوبی از هزینه کمتری برخوردارند و از نظر اقتصادی جذاب هستند.در مورد گلخانه‌های فلزی، اشکال مختلفی وجود دارد که از جمله تونلی و پیوسته هستند. هر یک از این اشکال، ویژگی‌ها و مصالح متفاوتی دارند و بر اساس نیازها و شرایط محیطی می‌توانید انتخاب کنید.

گلخانه‌های فلزی، به خصوص گلخانه‌هایی که اسکلت سازه آن از جنس لوله و پروفیل گالوانیزه باشد، به علت مقاومت خیلی بالای فولاد گالوانیزه، این نوع از گلخانه‌ها در ابعاد وسیع و برای کشاورزی و پرورش گیاهان جهت سرمایه‌گذاری و درآمدزایی بهره می‌برند. از این رو به نام گلخانه صنعتی شناخته می‌شوند.استفاده از شیشه در سازه گلخانه فلزی نیز یک گزینه جالب است. این امکانات امکان نوردهی بهتر و کنترل دما را فراهم می‌کنند. هرچند که هزینه آنها بالاتر است، اما از نظر کیفیت و عملکرد مزایای زیادی دارند.

عیوب مهم مزایای مهم نوع دریچه مصالح تیپ گلخانه

آفات و بیماری‌های زیاد، تولید کم،عمر کوتاه

ارزان بدون دریچه چوب – پلاستیک

چوبی

افزایش مصرف سوخت

تهویه خوب، قابل اتوماتیک شدن – آلودگی کم و عمر زیاد جانبی – سقفی لوله گالوانیزه – پلاستیک

تونلی: تک‌واحدی

گران

تهویه خوب، قابل اتوماتیک شدن جانبی – سقفی لوله گالوانیزه – پلاستیک

پیوسته: چندواحدی

بسیار گران، هزینه سوخت بالا

تهویه خوب –قابل اتوماتیک شدن استحکام بالا، عمر طولانی جانبی – سقفی اسکلت فلزی – شیشه

شیشه‌ای

انواع تجهیزات راه اندازی گلخانه‌ای

لوله و تجهیزات ساخت سازه گلخانه را با توجه به نوع محصولات کشاورزی و شرایط آب و هوایی مانند رطوبت و باد، انتخاب می‌کنند. قبل از انتخاب این تجهیزات باید درباره میزان استحکام، مزایا و معایب کوتاه مدت و بلند مدت و … بررسی‌های لازم را انجام دهید. این تجهیزات در گروه‌های زیر قرار می‌گیرند:

  • سازه و پوشش گلخانه

این قسمت، اسکلت اصلی گلخانه را تشکیل می‌دهد. به همین دلیل در انتخاب آن باید شرایط اقلیمی را در نظر بگیرید. سازه گلخانه را می‌توانید از جنس لوله و اتصالات گالوانیزه یا چوبی و پی وی سی (PVC) انتخاب کنید. پوشش به تنظیم رطوبت، نور، دما و کاهش هزینه‌های مربوط به انرژی کمک می‌کند. بنابراین انتخاب پوشش مناسب برای صرفه جویی در هزینه‌ها، مهم است.

  • تجهیزات گرمایشی

برای اینکه محصولات کشاورزی به خوبی رشد کنند، باید دمای گلخانه را تنظیم کنیم. این موضوع به ویژه در فصول سرد سال بسیار مهم است. سیستم گردش آب گرم گلخانه، آب گرم را از طریق شبکه‌ای از لوله‌ها در مدار می‌چرخاند و دمای مناسب برای رشد گیاهان را ایجاد می‌کند.

شرایط و مراحل احداث گلخانه

  • تجهیزات گردش و تهویه هوا

این تجهیزات برای متعادل کردن هوای گلخانه و در مواقع نیاز برای خارج کردن هوای گرم به کار می‌روند. بنابراین نصب اصولی فن‌ها و متعلقاتشان، بخش مهمی از فرآیند طراحی و راه اندازی گلخانه به شمار می‌رود. این فن‌ها به توزیع کارآمد هوا در داخل گلخانه کمک کرده و باعث بهبود کیفیت و یکنواختی هوای داخل گلخانه می‌شوند.

  • سیستم‌های آبیاری، خنک کننده، مه ساز و رطوبت ساز

سیستم مه پاش برای کاهش دما و افزایش رطوبت به کار می‌رود. سیستم خنک کننده معمولا از نوع تبخیری و متشکل از پنل سلولزی است که در فصول گرم برای خنک کردن فضای گلخانه مورد استفاده قرار می‌گیرد. آبیاری گلخانه از طریق شبکه لوله‌کشی انجام می‌گیرد که از طریق آن می‌توانید کود را به گیاهان برسانید.

  • سقف گلخانه

یکی از گزینه‌های مناسب برای صرفه جویی در انرژی و کنترل دما، استفاده از سقف بادی است. این نوع سقف با ایجاد لایه عایق هوا از تبادل گرما با محیط جلوگیری می‌کند.

اهمیت سازه در راه اندازی گلخانه

کشت گلخانه‌ای، یکی از سود آورترین شاخه‌های کشاورزی است که روند تولید محصولات را آسان کرده است. این نوع کشت به وسیله سازه گلخانه انجام می‌شود که مزیت‌های زیر را دارد:

  1. امکان کنترل عوامل محیطی از جمله دما، نور، رطوبت و کربن دی اکسید
  2. امکان تولید محصول در خارج از فصل رشد در فضای آزاد
  3. کاهش بیماری‌ها و آفات گیاهی
  4. امکان تولید محصول در هر منطقه آب و هوایی
  5. مصرف کمتر آب و بازدهی بالای تولید
  6. کیفیت بالای محصول تولید شده پس از برداشت
  7. فروش محصول با قیمت بالاتر در خارج از فصل تولید
  8. کشت محصول به صورت مکرر و سرعت بالای کاشت و برداشت
  9. محافظت از محصولات در برابر شرایط نامساعد مانند وزش باد، طوفان، گرما و سرمای شدید
بیشتر بخوانید:وزن لوله گلخانه

 

نصب و راه اندازی گلخانه

اگر قصد بهره برداری از یک سازه گلخانه‌ای را دارید باید روش سوار کردن و نصب آن را به کمک سازنده با تجربه انجام دهید. اشتباهات در طی سوار کردن قطعات می‌تواند کل سازه را ضعیف کرده و باعث هدر رفتن سرمایه شود. موارد مهمی را که در نصب و راه اندازی سازه گلخانه، باید مد نظر قرار دهیم به شرح زیر است:

  • لوله و اسکلت

گلخانه نیز مانند سایر سازه‌ها و ساختمان‌ها نیاز به یک اسکلت مقاوم دارند تا بدنه و معماری سازه را فرم دهد. این اسکلت می تواند از جنس چوب و انواع پایه های فلزی باشد. اما مناسب‌ترین و ایمن‌ترین انتخاب لوله‌های فولادی گالوانیزه است که در ادامه به شناخت آن خواهیم پرداخت.

  • فونداسیون

فونداسیون بتنی یک گلخانه باید نیازهای زیر را برآورده کند:

این فونداسیون باید به خوبی بارهای وارده به گلخانه مانند نیروهای فشار آورنده و نیروهای بالا برنده مکشی باد را تحمل کرده و به زمین منتقل کند.

پایه فونداسیون باید بر روی خاک محکم و عمق مناسب از زمین قرار بگیرد تا به عنوان یک پایه نگهدارنده عمل کند.

گلخانه‌های ارزان معمولا فاقد فونداسیون بتنی هستند و پایه‌های فولادی به طور مستقیم در خاک قرار داده می‌شوند. این روش خطرناک است زیرا نیروی بالا برنده باد می‌تواند به راحتی گلخانه را تخریب کند.

  • اتصال و بست‌ها

اجزای فولادی سازه گلخانه معمولا به کمک پیچ یا بست به هم متصل می‌شوند. برای افزایش مقاومت سازه گلخانه در برابر باد، اتصال قطعات و لوله‌ها به یکدیگر از طریق بست‌ها انجام می‌گیرد به طوری که بست‌ها نباید روی لوله‌ها بلغزند و محکم به لوله چسبیده باشند. به همین منظور بعد از برپایی سازه، باید از محکم بودن بست‌ها اطمینان حاصل کرد. البته می‌توان به روش جوشکاری، قطعات را به یکدیگر متصل کرد. در این روش باید محل جوشکاری را رنگ کرد تا از پوسیدگی آن جلوگیر شود.

  • بستن و کشیدن پوشش پلاستیکی

پوشش پلاستیکی باید محکم به چارچوب بسته شود تا در اثر وزش باد تکان نخورد. این پوشش با توجه به میزان کیفیت آن باید هر 2 تا 4 سال یکبار تعویض شود. برای اتصال پوشش به سازه، از بست‌های مخصوصی استفاده می‌شود و تا حد امکان نباید از میخ استفاده کنیم. اگرچه هنوز هم در سازه‌‌های چوبی از میخ استفاده می‌شود.

  • نشتی‌ها

از وجود نشتی در سازه گلخانه که اغلب در قسمت درب‌ها، دریچه‌های تهویه و محل بستن پوشش پلاستیکی به وجود می‌آید، باید جلوگیری کنیم. این نشتی‌ها مشکلات زیر را به وجود می‌آورند:

  • انرژی نور خورشید در طول روز ذخیره شده و دمای گلخانه را بدون نیاز به سیستم گرمایشی به چند درجه بالاتر از دمای محیط خواهد رساند. اگر این هوای گرم از طریق درزها خارج شود دمای گلخانه افت می‌کند.
  • اگر پوشش پلاستیکی هنگام نصب سوراخ شود، این سوراخ‌ها نقطه آغازی برای صدمه دیدن پوشش خواهند شد.
  • وجود درز و نشتی باعث نفوذ بارندگی و حشرات مضر به داخل شده و گیاهان را از بین می‌برد.
  • باد شکن‌ها

سرعت زیاد باد می‌تواند باعث خسارت به سازه و گیاهان شده و خاک را از طریق درزها به داخل منتقل کند. برای محافظت سازه در برابر باد، می‌توان از پرچین‌ها و فنس‌های پلاستیکی استفاده کرد. این تجهیزات نباید در مقابل باد کاملا مقاوم باشند، بلکه باید قابلیت نفوذپذیری معینی داشته باشند تا سرعت باد را کاهش دهند.

گلخانه فلزی یا مدرن

کاربرد لوله گالوانیزه در راه اندازی گلخانه

مصالح مختلفی مانند چوب، آهن، آلومینیوم و فولاد گالوانیزه در ساخت اسکلت گلخانه به کار می‌روند که هرکدام از این مصالح مزایا و معایب خاص خود را دارند. در این میان لوله گالوانیزه یکی از بهترین گزینه‌ها برای احداث سازه گلخانه است. این لوله باعث می‌شود اسکلت سازه سبک، ارزان و مستحکم باشد. پوشش گالوانیزه این لوله مقاومت آن را در برابر رطوبت و خوردگی، افزایش می‌دهد. این محصول در ابعاد و اندازه‌های مختلفی تولید و برای ساخت سقف، ستون و پایه گلخانه به کار می‌رود. فرآیند گالوانیزه کردن لوله گالوانیزه در دو نوع گرم و سرد انجام می‌گیرد که گالوانیزه گرم به دلیل ضخامت و چسبندگی بالای فلز روی و طول عمر زیاد، طرفداران زیادی در بین خریداران پیدا کرده است.

مزایای لوله گالوانیزه گلخانه تولید شده به روش گالوانیزاسیون گرم چیست؟

  • افزایش طول عمر سازه گلخانه
  • مقاومت بالا در برابر خوردگی، رطوبت و زنگ زدگی
  • قیمت مناسب
  • تشکیل لایه محافظتی با ضخامت بالا
  • مقاومت بالا در برابر خراش و آسیب در هنگام حمل و نقل و جا به جایی
  • ایجاد پوشش یکدست برای قطعات با شکل‌های متفاوت

برای اتصال لوله گلخانه‌ای از چه روش‌هایی استفاده می‌شود؟

  • اتصال شیار در عین حال که استحکام خوبی ایجاد می‌کند، هزینه ریخته‌گری زیادی دارد.
  • اتصال جوشکاری مقاومت زیادی دارد اما در دراز مدت می‌تواند طول عمر لوله‌ها را کاهش دهد.
  • اتصال رشته فرایند ساده‌ای داشته و بسیار قابل اطمینان است.
  • اتصال فشرده‌سازی که در آن برای بستن لوله‌ها از گیره‌های هیدرولیک استفاده می‌شود.
  • اتصال فلنج بسیار مستحکم بوده و هزینه زیادی دارد. در این روش از پیچ‌های محکم برای برای وصل کردن لوله‌ها استفاده می‌شود.
بیشتر بخوانید:لوله گلخانه اصفهان

 

ویژگی‌های لوله مناسب برای راه اندازی گلخانه

  1. نصب راحت و سریع
  2. دارای ضخامت و ابعاد متنوع
  3. وزن سبک
  4. دارای ساختار یکپارچه
  5. مقاوم در برابر شرایط جوی
  6. طول عمر بالا در شرایط مرطوب و گرم گلخانه
  7. استحکام زیاد در برابر ضربات و فشار احتمالی در حین حمل و نقل و نصب
  8. عدم نیاز به قطعات پشتیبان و ایجاد سایه کم
  9. قابلیت نصب در ارتفاعات

انتخاب جهت گلخانه

  • زاویه تابش نور خورشید

به علت متغیر بودن جهت تابش نور خورشید در طول شبانه روز، باید راه حل مناسبی را برای تعیین جهت و فرم گلخانه در نظر بگیریم. برخی از اسکلت‌های گلخانه به علت جنس و فرم خاصی که دارند، نور خورشید را جذب کرده و باعث می‌شوند عمل فتوسنتز در شرایط مطلوبی انجام نگیرد. به همین منظور اندازه، فرم و جنس سازه گلخانه باید با زاویه تابش خورشید مطابقت داشته باشد؛ که این امر به بررسی‌های دقیق و علمی نیاز دارد. امروزه لوله های گالوانیزه که با نام لوله گالوانیزه گلخانه شناخته می‌شوند برای ساخت گلخانه،مورد استفاده قرار می‌گیرند.

  • نوع محصول

انتخاب محصول هدفی که باید کشت شود؛ بسیار مهم است چرا که برخی از گیاهان باید مقدار مشخصی نور را در طول روز جذب کنند ولی برخی دیگر به میزان کمتری از نور خورشید نیاز دارند.

  • جهت باد

جهت وزش باد و باران بر انتخاب جهت گلخانه موثر است. باید از ورود باران از طریق دریچه‌های تهویه جلوگیری شود. به طور معمول جهت احداث گلخانه بر خلاف جهت غالب باد ساخته می‌شود.

  • شکل زمین

جهت شمالی-جنوبی یکی از بهترین جهت‌ها برای ساخت گلخانه است. بعضی مواقع به دلایلی از جمله متراژ و شکل زمین، نمی‌توانیم گلخانه را در این راستا بسازیم؛ در این حالت باید گلخانه را در نزدیک‌ترین حالت ممکن به جهت اصلی بسازیم تا از مزایا و قابلیت‌های ساخت گلخانه در جهت شمالی-جنوبی بهره ببریم.

جهت گلخانه

بهترین جهت برای احداث گلخانه

برای افرادی که در حوزه پروش گیاهان گلخانه‌ای فعالیت دارند ممکن است این سوال پیش بیاید که دستورالعمل احداث گلخانه و انتخاب جهت گلخانه باید به چه صورت باشد؟ به این دلیل که هر یک از این جهات شرایط خاصی برای محصولات داخل گلخانه به وجود می‌آورند و طراحی گلخانه باید با در نظر گرفتن مختصات جغرافیایی منطقه مورد نظر صورت بگیرد. به طور کلی مکان مناسب برای راه اندازی گلخانه در دو جهت زیر صورت می‌گیرد:

  • گرایش شمالی-جنوبی

در بیشتر کشورها به دلیل زاویه تابش نور خورشید از جهت شمالی-جنوبی استفاده می‌کنند. زیرا در این حالت مقدار مناسبی از نور به گیاهان می‌رسد. بیشتر گلخانه‌ها در ایران نیز، در این جهت ساخته می‌شوند تا با دریافت میزان تنظیم شده نور خورشید، شرایط اقلیمی مناسب برای رشد محصولات فراهم شود.

  • گرایش شرقی-غربی

از این گرایش در کشورهایی استفاده می‌شود که عرض جغرافیایی در آن‌ها بیشتر از 35 درجه شمالی باشد. مثلا در کشور روسیه که آب و هوای سرد دارد و زاویه تابش نور خورشید مایل است، این گرایش بهترین جهت برای احداث گلخانه است. اما در کشورهای گرمسیر که عرض جغرافیایی آن‌ها پایین‌تر از 35 درجه است، این گرایش کاربرد ندارد زیرا باعث تابش بیش از حد نور خورشید  به گیاهان و باعث نابودی آن‌ها می‌شود.

محل احداث گلخانه و ویژگی‌های آن

  • گلخانه را روی زمین مسطح بسازید

یکی از نکات مهم در انتخاب مکان مناسب برای گلخانه، زمین آن می‌باشد. سعی کنید که زمین مورد نظر مسطح بوده و شیب نداشته باشد. زیرا شیب کف گلخانه باعث تجمع هوای سرد در سطح پایین‌تر گلخانه شده و این کار عملیات کشت را دشوار می‌کند.

  • زهکش مناسب داشته باشید

زمین گلخانه باید زهکش مناسب داشته باشد به خصوص در گلخانه‌هایی که کشت گیاهان در بستر خاک گلخانه انجام می‌گیرد، نداشتن زهکش مناسب باعث کندی رشد محصولات به دلیل کاهش جذب مواد غذایی و رشد ضعیف ریشه می‌شود. ساخت گلخانه در این زمین‌ها توصیه نمی‌شود و یکی از راه‌کارهای رفع این مشکل خاک ریزی کف گلخانه و یا کشت گیاهان در داخل گلدان‌هایی متناسب با حجم ریشه گیاه است.

بیشتر بخوانید:گلخانه شیشه‌ای

 

  • گلخانه را در کنار منابع آب با کیفیت احداث کنید

کیفیت آب مورد استفاده برای کشت گیاهان در گلخانه بسیار اهمیت دارد و عدم استفاده از آب مناسب می‌تواند مشکلات زیادی را به وجود بیاورد. منابع زیادی از جمله چاه، رودخانه، آب شهری و چشمه برای تامین آب گلخانه وجود دارند که در این میان آب چشمه و رودخانه ممکن است آلوده به عوامل بیماری‌زا باشند و آب شهر هم گران بوده حاوی فلوراید و کلر است؛ بنابراین چاه بهترین گزینه است. توجه نمایید که قبل از احداث گلخانه آب زمین مورد نظر را آزمایش کنید تا در صورت وجود مشکل اقدامات لازم را انجام دهید.

  • از درختان بلند دوری کنید

زمینی را انتخاب کنید که در اطراف آن درختان بلند وجود نداشته باشد زیرا این درختان مانع ورود نور به گلخانه می‌شوند که این موضوع می‌تواند رشد گیاهان را با مشکل مواجه کند. همچنین در صورت وزش باد و افتادن شاخه درختان، سازه گلخانه آسیب خواهد دید.

  • گلخانه خود را در نزدیکی شهر و مراکز فروش احداث کنید

زمین مورد نظر را نزدیک شهر انتخاب کنید تا امکان دسترسی به جاده، نهاده‌ها و مراکز فروش وجود داشته باشد. در این صورت با صرفه جویی در هزینه‌های حمل و نقل، سود آوری شما بیشتر خواهد شد.

  • امکانات اولیه زیربنایی را مد نظر قرار دهید

امکاناتی از قبیل برق، راه، گاز و تلفن باید در محل احداث گلخانه وجود داشته باشند. در این میان تامین سوخت اهمیت زیادی دارد. گلخانه‌هایی که از لوله‌های گاز دورند مجبور به استفاده از گازوئیل و نفت برای گرم کردن فضای گلخانه مخصوصا در فصول سرد سال می‌شوند. این منابع انرژی علاوه بر گران بودن باعث آلودگی هوا شده و هزینه‌ها را افزایش می‌دهند. همچنین وجود ژنراتور برق نیز ضروری است تا در صورت قطع برق سیستم گرمایشی گلخانه خاموش نشود.

  • زمینی را انتخاب کنید که در آینده امکان توسعه آن وجود داشته باشد

در احداث گلخانه، قطعه زمین انتخابی بایستی بزرگتر از نیازهای اولیه در نظر گرفته شود تا در صورت گسترش محصولات زیر کشت، امکان توسعه آن وجود داشته باشد.

مکان مناسب جهت احداث گلخانه

ساخت گلخانه 200 متری

هزینه ساخت گلخانه 200 متری به برخی عوامل اساسی بستگی دارد و با توجه به همین عوامل می‌تواند بسیار متغیر باشد. به طور کلی، مجموعه‌ای از هزینه‌های اصلی شامل موارد زیر می‌شوند:

  • هزینه ساخت اسکلت گلخانه: این هزینه بستگی به نوع مصالح استفاده شده (شیشه، پلی‌کربنات، لوله و پروفیل گلخانه)، متغیر است.
  • سیستم آبرسانی: لوله‌ها و تجهیزات آبرسانی که شامل لوله‌های گالوانیزه نیز می‌شوند.
  • سیستم تهویه هوای مطبوع: شامل پنجره‌ها و سیستم‌های تهویه هوای مطبوع می‌شوند.
  • سیستم گرمایش: شامل دستگاه‌های گرمایش تابشی، گرمایش مرکزی یا دیگ‌های گرمایشی می‌شود.
  • سیستم گرمایش تابشی: دستگاه‌ها و تجهیزات مربوط به سیستم گرمایش تابشی را شامل می‌شود.
  • سیستم خنک‌کننده: پنکه و پد خنک‌کننده و سیستم‌های مه‌پاش را باید در اینجا مورد توجه قرار دهید.
  • نور مصنوعی: لامپ‌ها و تجهیزات مرتبط با نور مصنوعی از تجهیزات مهم گلخانه هستند.
  • سیستم اتوماسیون: در صورت نیاز، سیستم‌های اتوماسیون برای مدیریت بهتر گلخانه مورد نیاز است.
  • هزینه مجوز: با گذراندن دوره مخصوص برای این کار و صرف هزینه کم، می‌توانید مجوز آن را دریافت کنید.
  • هزینه‌های اضافی: هزینه‌های دیگر مانند انشعابات برق و آب، کارگری، ماشین‌آلات و تجهیزات کشاورزی را مدنظر قرار دهید.

در نهایت، برای دقیق‌ترین اطلاعات، توصیه می‌شود با تاسیسات متخصص در زمینه ساخت گلخانه یا مشاوران کشاورزی پترو گرایش تماس بگیرید تا برآورد دقیق‌تری از هزینه‌های موردنیاز از جمله قیمت لوله گالوانیزه گلخانه اصفهان برای ساخت گلخانه خود به دست آورید.

بیشتر بخوانید:گلخانه هیدروپونیک

 

ساخت گلخانه 500 متری

می‌توان به‌صورت خلاصه هزینه‌های اصلی برای ساخت گلخانه 500 متری را مشخص کرد:

  • دیوار و سقف: هزینه حداقل 90 متر دیوار با ارتفاع بالاتر.
  • سیستم آبرسانی: هزینه لوله‌کشی و تجهیزات آبرسانی (4 تا 7 میلیون تومان).
  • سیستم گرمایش:
  • اگر از سیستم تابشی استفاده کنید، حدود 50 میلیون تومان.
  • اگر از گرمایش مرکزی استفاده کنید، صد میلیون تومان به بالا.
  • سیستم خنک‌کننده:
  • پنکه و پد، مه‌پاش (تا 3 برابر هزینه گلخانه 200 متری).
  • سیستم تهویه (حدود 30 میلیون تومان).
  • سقف سایه‌بان: حدود 15 تا 20 میلیون تومان.
  • نور مصنوعی: لامپ رشد گیاه باتوجه‌به نیاز بیشتر گیاهان (هزینه افزایش قدرت دستگاه و تعداد لامپ).
  • سیستم اتوماسیون: برای مدیریت بهتر گلخانه لازم است و هزینه آن متغیر است.
  • هزینه مجوز: با گذراندن دوره مخصوص برای این کار و صرف هزینه کم، می‌توانید مجوز آن را دریافت کنید.
  • هزینه‌های اضافی: شامل هزینه‌های نصب و احداث تجهیزات، انشعابات برق و آب، کارگری، ماشین‌آلات و تجهیزات کشاورزی.

باتوجه‌به اینکه هر گلخانه ممکن است نیازهای خاص خود را داشته باشد و هزینه‌ها متغیر باشند، توصیه می‌شود با تأسیسات ساخت گلخانه یا مشاوران متخصص پترو گرایش تماس بگیرید تا برآورد دقیق‌تری از هزینه‌ها برای پروژه خود و به دست آورید و لیست قیمت لوله گالوانیزه گلخانه را از کارشناسان دریافت کنید.

ساخت گلخانه 1000 متری

ساخت یک گلخانه 1000 متری نیاز به سرمایه‌گذاری بسیار زیادی دارد. در ادامه، به برخی از هزینه‌های اصلی برای ساخت گلخانه 1000 متری و نصب سازه گلخانه اشاره کرده‌ایم:

  • دیوار و سقف:حداقل 150 متر دیوار با ارتفاع بالاتر.(افزایش هزینه با افزایش ارتفاع)
  • سیستم آبرسانی: سیستم پیشرفته آب‌پاشی خودکار.
  • سیستم گرمایش: استفاده از دیگ‌های بخار با هزینه بالا (بیش از 110 میلیون تومان).
  • سیستم تهویه هوا: نصب پنجره‌های تهویه با هزینه بیش از 100 میلیون تومان.
  • سیستم خنک‌کننده: نصب سیستم مه‌پاش با هزینه حدوداً 80 میلیون تومان.
  • هزینه مجوز: با گذراندن دوره مخصوص برای این کار و صرف هزینه کم، می‌توانید مجوز آن را دریافت کنید.
  • سایر هزینه‌ها: شامل هزینه‌های نصب و احداث تجهیزات، انشعابات برق و آب، کارگری، ماشین‌آلات و تجهیزات کشاورزی.

مراحل دریافت وام گلخانه از سازمان جهاد کشاورزی

مراحل دریافت وام گلخانه از سازمان جهاد کشاورزی

مراحل دریافت وام گلخانه از سازمان جهاد کشاورزی عموماً به شرح زیر است:

  1. مراجعه به سازمان جهاد کشاورزی: شما باید به دفتر سازمان جهاد کشاورزی در شهرستان خود مراجعه کنید و نیازهای خود را با کارشناسان مشاوره کنید.
  2. تحویل مدارک برای دریافت پروانه فعالیت: برای شروع فعالیت در زمینه گلخانه، شما نیاز به درخواست و دریافت پروانه فعالیت از سازمان جهاد کشاورزی دارید. برای این کار مدارک مورد نیاز معمولاً شامل کارت ملی، سند مالکیت زمین، حق آبه و دیگر مدارک مرتبط است.
  3. ثبت‌نام در سامانه اینترنتی “سیتا”: برخی از سازمان‌های جهاد کشاورزی از سامانه “سیتا” برای ثبت‌نام و درخواست وام استفاده می‌کنند. در این سامانه، شما می‌توانید اطلاعات خود و مدارک موردنیاز را آپلود کرده و درخواست وام خود را ثبت کنید.
  4. ارائه مدارک تکمیلی و دریافت وام: پس از تایید پروانه فعالیت، شما باید مدارک تکمیلی مانند کارت پایان خدمت، حق مالکیت کتبی آب، سند شش‌دانگ زمین و مدارک دیگر را به سازمان ارائه دهید. سپس پس از بررسی و تایید، مراحل برای دریافت وام شروع می‌شود.
  5. بررسی توسط کارگروه ملی و وزارتخانه: برای مبالغ بالاتر از 10 میلیارد تومان، درخواست شما توسط کارگروه ملی و وزارتخانه‌های مربوطه بررسی می‌شود.
  6. تأیید نهایی و اخذ وام: پس از بررسی‌های لازم، تصمیم نهایی اعطای وام اتخاذ می‌شود. در صورت تأیید، مبلغ وام با کارمزد مشخص (مثلاً 14.5 درصد) به شما تخصیص می‌یابد.
  7. پیشرفت پروژه و دریافت اقساط: پس از اخذ وام، با گذشت بیش از 20% از پروژه، وام به شما تخصیص می‌یابد و مراحل ساخت گلخانه آغاز می‌شود. سپس اقساط بعدی با پیشرفت فیزیکی پروژه پرداخت می‌شوند.

سخن پایانی

ساخت گلخانه یک تصمیم حساس و پر اهمیت است که نیاز به بررسی دقیق نیازها و شرایط محیطی دارد. انتخاب نوع گلخانه، مدل سازه و انجام مراحل بهینه و دریافت وام از سازمان‌های مربوطه از جمله اقدامات مهم در این راستاست.

انواع مختلف گلخانه‌ها، هزینه‌ها و امکانات مختلف می‌توانند بر توانمندی و سودآوری نهایی تاثیرگذار باشند. همچنین، رعایت مسائل محیطی، سیستم‌های آبیاری و گرمایش و استفاده از تکنولوژی‌های نوین نقش مهمی در بهره‌وری و کاهش هزینه‌ها دارند.

با در نظر گرفتن تمامی این عوامل و اجرای بهینه پروژه، ساخت گلخانه می‌تواند یک فرصت مهم در زمینه کشاورزی و کسب‌وکار باشد که با مدیریت دقیق و پیگیری مناسب، به موفقیت و سودآوری منجر می‌شود.

شبکه های اجتماعی

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا این مطلب مفید بود؟

دیدگاهتان را بنویسید

خانه