لوله برق پی جی 16

لوله برق پی جی 16

فهرست مطالب

این روزها زندگی بشر با سرعت به سمت صنعتی شدن پیش می‌رود. در واقع زندگی عادی بشر در گرو رشد منابع صنعتی است. از این رو برای پیشبرد این مسیر، صنایع مختلف به کمک هم آمده‌اند تا همدیگر را در این راه تقویت کنند. طراحی و تولید لوله‌های PG یکی از پیشرفت‌های صنعتی است که برای عملکرد بهتر کابل کشی و سیم‌کشی در پروژه‌های مختلف ساختمانی و صنعتی از آن استفاده می‌شود. لوله گالوانیزه برق در انواع لوله گالوانیزه گرم برق، لوله گالوانیزه سرد برقی، لوله فابریک برقی و لوله‌های برق و با سایزهای مختلف عرضه می‌گردند.

لوله برق پی جی 16

لوله برق PG16 چیست؟

عبارت PG16 به ابعاد و استاندارد خاص این لوله اشاره دارد.  اصطلاح PG در لوله‌های برق، یک استاندارد است که به سایز و گام رزوه لوله برق اشاره دارد. لوله‌های پی جی 16 با قطر 22.5 میلی متر تولید می‌شوند. اما ضخامت آنها با توجه به نوع جنس بدنه و یا روش گالوانیزاسیون متفاوت خواهد بود.طراحی بهینه این گروه از لوله‌های فلزی باعث شده تا ضمن داشتن ضخامت کم؛ از وزن کمی هم برخوردار باشند. در حالی که کارایی آنها بسیار بالاست. به همین دلیل روز به روز به طرفداران این گروه از لوله‌های فولادی اضافه می‌شود.لوله‌های برقی PG16 با توجه به ضخامت و نوع گالوانیزاسیون، مشخصات متفاوتی خواهند داشت.

لوله پی جی 16 یکی از پر طرفدارترین سایزهای لوله‌های برقی است که با وجود وزن کم، کاربرد بسیاری در صنایع مختلف دارد. این لوله‌ها به عنوان یک محافظ برای سیم‌ها و کابل‌های برق هستند. کابل‌ها از داخل لوله پی جی عبور داده می‌شوند و بدین صورت از آسیب‌های محیطی در امان می‌مانند. در نتیجه از بروز حوادث تلخ جلوگیری‌ می شود.

لوله برقی پی جی PG16 پتروگرایش

لوله‌های برقی پی جی 16 پتروگرایش که با برند PGCO در بازار عرضه می‌شود، محصولی از کارخانه لوله و پروفیل گالوانیزه پتروگرایش است. این لوله‌ها با هدف حفاظت از انواع پروژه‌های سیم کشی و کابل کشی تولید می‌شوند. جنس بدنه آنها فولاد با کیفیت است که با روش‌های مختلف برای پروژه‌های مختلف گالوانیزه می‌شوند. لوله‌های پی جی پتروگرایش از ورق‌هایی با ضخامت 1 الی 1.5 میلی‌متر نورد می‌شوند. ضخامت گالوانیزه لوله های PG16 با گالوانیزه عمقی داغ بین 70 الی 90 میکرون و گاها تا 110 میکرون هم گزارش شده است. در حالی که ضخامت پوشش گالوانیزه برای لوله PG16 گالوانیزه سرد 5 الی 8 میکرون است. با توجه به ضخامت پوشش نسبت به سایر لوله های PG موجود در بازار، لوله های پتروگرایش به عنوان یکی از بهترین برند لوله برق PG16 در بازار تجهیزات برقی شناخته می‌شود.

نام محصول

ضخامت (MM) وزن هر متر (Kg) متراژ هر بسته (M) توضیحات

لوله PG16 گالوانیزه گرم سنگین

1 0.55 60

پوشش گالوانیزه 70 الی 90 میکرون

لوله PG16 گالوانیزه گرم سنگین 1.2 0.61 57

پوشش گالوانیزه 70 الی 90 میکرون

لوله PG16 گالوانیزه گرم سبک

1 0.55 57

پوشش گالوانیزه 12 الی 18 میکرون

لوله PG16 گالوانیزه سرد

0.6 0.33 60 درجه2 – 5 الی 8 میکرون
لوله PG16 گالوانیزه سرد 0.9 0.5 60

درجه1 – 5 الی 8 میکرون

PG16 پتروگرایش پس از مراحل تولید، رزوه‌کاری و مراحل گالوانیزه، به عنوان یک لوله برقی گالوانیزه مرغوب با درجه خلوص گالوانیزه بالا، جهت مدیریت و حفاظت از کابل‌های پروژه‌های مختلف در بازار عرضه می‌گردند. لوله برقی PG16 با برند PGCO، تنها یکی از انواع لوله برقی گالوانیزه پی جی پتروگرایش است.

 

چرا لوله‌های پی جی 16 را گالوانیزه می‌کنند؟

لوله‌های‌ فولادی را برای حفاظت در برابر اکسید شدن، زنگ زدگی، خوردگی و آسیب‌پذیری گالوانیزه می‌کنند. این کار طول عمر لوله و کاربری آن را بالا می‌برد. اساس کار بدین شکل است که سطح لوله را با فلز روی می‌پوشانند. پوشش گالوانیزه، طول عمر لوله را افزایش می‌دهد. از آن در برابر مایعاتی مثل آب و اکسیژن محلول در رطوبت موجود در محیط محافظت می‌کند. همچنین مقاومت آن را در برابر خوردگی و رسوبات معدنی افزایش می‌دهد.

مشخصات لوله برق پی جی PG16 پتروگرایش

  • لوله‌های برق پی جی 16 در پتروگرایش با برند PGCO و در 2 نوع لوله فولادی گالوانیزه و لوله فولادی رنگی تولید می‌شوند.
  • پی جی 16 پتروگرایش از ورق‌های سبک و سنگین ساخته می‌شوند. هر چه ضخامت ورق بیشتر باشد، استحکام آن در برابر ضربه و تنش‌های محیطی بیشتر است.
  • ضخامت گالوانیزه لوله برقی با گالوانیزاسیون گرم (عمقی داغ) در اکثر برندهای موجود در بازار بین 50 الی 80 میکرون است. اما ضخامت گالوانیزه لوله برق پی جی 16 گرم پتروگرایش، با تلورانس 70 الی 90 میکرون گزارش شده است. در نتیجه مقاومت لوله PG16 در برابر رطوبت و ضربه بیشتر خواهد بود.
  • دو سر تمام لوله‌های برقی پتروگرایش رزوه شده هستند. این رزوه‌ها بسیار ظریف تراشیده شده‌اند و زدگی ندارند. این موضوع می‌تواند در پروژه‌هایی که به تعداد زیادی لوله نیاز است، زمان و هزینه نصب را کاهش دهد. همچنین هیچ نوع آسیبی به کابل‌های عبوری از داخل لوله، اتصالات و نصاب وارد نمی‌شود.
  • برای محافظت از رزوه‌های لوله‌های برقی PG16 در زمان بارگیری، حمل و نقل و یا اجرای پروژه، دو سر لوله با درپوش، پوشانده می‌شود و نام برند PGCO را بر روی درپوش خواهید دید.
  • لوله‌های برقی PG16 از ورق فولاد درجه یک با ضخامت 1.2 الی 1.5 میلی‌متر با احتساب پوشش گالوانیزه تولید می‌شوند.
  • مقاومت ورق فولاد بدنه لوله بسیار بالاست.
  • با توجه به سبک گالوانیزاسیون مقاومت بیشتری نسبت به سایر برندهای لوله برق در برابر رطوبت و آسیب‌های محیطی دارند.
  • لوله‌های برقی پتروگرایش با استاندارد ASTM A123تولید و گالوانیزه می‌شوند.
  • لوله برق پی جی 16 در برابر فشار، ضربه و نیروهای مکانیکی بسیار مقاوم‌اند. این لوله‌ها تحت فرایند hot dip galvanization تقویت شده‌اند که باعث افزایش دوام، کیفیت و زیبایی سطح فلز می‌شود.
بیشتر بخوانید:لوله برق پی جی 13.5

 

  • تمام لوله‌های برق پی جی 16 با برند پتروگرایش، آخال گیری شده و سطح بیرونی و داخلی آن صاف و یکدست می‌شوند. این ویژگی از آسیب و زخمی شدن کابلها در داخل لوله جلوگیری می‌کند.
  • لوله برق PG16 پتروگرایش در 5 نوع گالوانیزه عمقی داغ، گالوانیزه گرم سبک، گالوانیزه سرد، لوله فابریک و رنگی کوره‌ای تولید و به بازار عرضه می‌شوند.
  • از مهمترین ویژگی‌های لوله برقی PG16 غیر قابل اشتعال بودن آن است. این ویژگی خطر آتش سوزی سازه در اثر اتصالات برقی و گرم شدن کابل‌ها را تا حد ممکن کاهش می‌دهد. حتی می‌تواند این احتمال را به صفر برساند. همچنین با توجه به بافت و ویژگی بدنه، از آتش سوزی داخلی کابل‌ها که در اثر اتصالات برقی ممکن است رخ دهد، جلوگیری کرده و آتش حاصل از جرقه را در کوتاه‌ترین زمان خاموش خواهد کرد.
  • مقاومت بسیار بالا در برابر ضربه و فشار نیروهای خارجی نیز ویژگی مهمی است که از کابل‌ها محافظت می‌کند. چنانچه به هر دلیلی به لوله ضربه وارد شود، مطمئن خواهید بود که به سیستم کابل‌کشی شما و کابل‌های داخل لوله خسارتی وارد نخواهد آمد.
  • در زمان خمیدگی لوله‌های برقی گالوانیزه گرم، مواد گالوانیزه به علت کیفیت بالای مواد اولیه و فرایند اصولی گالوانیزاسیون، نمی‌شکند، پوسته پوسته نمی‌شود و نمی‌ریزد. این ویژگی مهم در برخی از استفاده‌های خاص مانند تاسیسات برقی و مکانیکی استفاده می‌شود.
  • از سیم‌ها و کابل‌ها در برابر نویز و میدان‌های مغناطیسی محافظت می‌کند. در نتیجه از آسیب‌های احتمالی به کابل‌کشی و اختلال در عملکرد پروژه شما می‌کاهد.
  • با توجه به اینکه پتروگرایش، یک تولیدکننده مستقل است، قیمتی که به عنوان قیمت لوله برق اعلام می‌کند، قیمت کف بازار و بدون سود واسطه است.

مشخصات لوله برق پی جی PG16 پتروگرایش

مزایای لوله پی جی 16 برند PGCO

  1. طول عمر بسیار بالا
  2. مقاومت و استحکام بالا در برابر رطوبت، ضربه، خراشیدگی
  3. غیر قابل اشتعال
  4. محافظت از کابل‌ها و سیم‌ها در برابر نویزها و میدان‌های مغناطیسی
  5. مقاومت بسیار بالا در برابر ضربه
  6. مقاومت در برابر فشار نیروهای خارجی
  7. دو خم نشدن لوله در زمان خمیدگی
  8. قیمت مناسب

انواع لوله برق پی جی 16 پتروگرایش

لوله‌های گالوانیزه برق PG از نظر عوامل متعدد مثل نوع، روش گالوانیزاسیون و رنگ بندی به انواع مختلف تقسیم می‌شوند. در ادامه به بررسی انواع لوله برق PG16 می‌پردازیم.

بیشتر بخوانید:لوله گالوانیزه سنگین

 

دسته بندی لوله برق پی جی 16 بر مبنای نوع گالوانیزاسیون

  • لوله برق گالوانیزه گرم عمقی داغ پی جی 16

این نوع از لوله‌های فولادی برق، قوی ترین نوع لوله‌های گالوانیزه هستند. زیرا تمام سطح داخلی و بیرونی لوله با مواد گالوانیزه پوشیده شده است. روش گالوانیزه آنها همانند سایر لوله‌های گالوانیزه برقی است. بدین صورت که لوله پس از نورد و رزوه شدن، شستشو و چربی‌زدایی می‌گردد. سپس در وان مذاب روی با گرمای حدود ۴۵۰ درجه سانتیگراد (۸۴۲ درجه فارنهایت) وارد و غوطه‌ور می‌گردد. بدین صورت تمام سطح خارجی و داخلی آن با مذاب فلز روی پوشیده می‌شود. سپس لوله‌ها را از وان مذاب خارج می‌کنند تا خشک شود.

در حین خشک شدن ممکن است مقداری از مایع مذاب بر سطح داخلی یا خارجی لوله جاری شود و اصطلاحا شره کند. این شره ها می توانند فضای داخل لوله را تنگ کنند یا باعث آسیب به کابل در حین عبور از داخل لوله شوند. از این رو پس از آنکه لوله به طور کامل خشک شد، طی عملیات آخال گیری، سطح خارجی و داخلی لوله را صاف می‌کنند و برجستگی‌های ناشی از شره شدن را می‌زدایند.

لوله برق گالوانیزه گرم عمقی داغ پی جی 16، نسبت به سایر لوله‌های PG16، وزن بیشتری دارد. چون تمام سطح داخلی و خارجی آن از مذاب فلز روی پوشیده شده و ضخامت این پوشش هم نسبت به سایر لوله‌های گالوانیزه (گرم سبک،سرد و فابریک) بیشتر است. با توجه به ضخامت گالوانیزه لوله ( بین 70 الی 90 میکرون) این وزن متغیر است.

  • لوله گالوانیزه گرم سبک پی جی 16

لوله‌های گالوانیزه گرم سبک، محصول انحصاری شرکت پتروگرایش می‌باشد و در حال حاضر با برند تجاری PGCO در بازار عرضه می‌گردد. لوله‌های گالوانیزه گرم سبک برای استفاده در مناطقی که در معرض مستقیم رطوبت باشد، مناسب نیست. این محصول از ورق گالوانیزه درجه یک با ضخامت 1 میلی‌متر و پوشش گالوانیزه بین 12 الی 18 میکرون تولید می‌شود. توجه داشته باشید که 2 طرف ورق گالوانیزه است. این لوله‌های برقی نسبت به نوع عمقی داغ مقرون به صرفه‌تر است و مقاومت بیشتری نسبت به نوع گالوانیزه سرد دارد.

لوله گالوانیزه گرم سبک پی جی 16

  • لوله برق گالوانیزه سرد پی جی 16

لوله‌های گالوانیزه سرد PG16، نوعی از لوله‌های برقی هستند که با روش گالوانیزاسیون سرد، گالوانیزه می‌شوند. در این روش، با استفاده از اسپری حاوی روی مایع یا استفاده از روش الکترولیز، سطح خارجی لوله‌ها را با محلول الکترولیت روی می‌پوشانند. اما، سطح داخلی لوله گالوانیزه نمی‌شود و مستعد خوردگی خواهد بود.

ضخامت پوشش گالوانیزه در لوله‌های گالوانیزه سرد PG16 نسبت به نوع گرم کمتر است (بین 5 الی 8 میکرون). ضخامت ورق لوله‌های سرد درجه یک 0.9 میل و درجه دو 0.6 میلی متر است. در نتیجه وزن تقریبی آن نسبت به سایر لوله های برقی PG16، کمتر است. با توجه به اینکه که سطح داخلی این لوله‌ها گالوانیزه نیست، استفاده از آنها در مناطق مرطوب توصیه نمی‌شود.

  • لوله برق رنگی

لوله برق پی جی 16، یکی از انواع لوله‌های برقی است که به کمک رنگ در برابر زنگ زدگی و آسیب‌های محیطی مقاوم می‌شوند. از این رو استفاده از آنها در مجاورت زمین، زیر زمین (زیر خاک یا زیر بتن) یا محیط‌هایی که در معرض رطوبت باشد، توصیه نمی‌شود. البته برخی از تولیدکنندگان لوله‌های گالوانیزه را رنگ می‌زنند.به طور کل این لوله‌ها در ضخامت‌های 0.9 میل (درجه 1) و 0.6 میل )درجه 2) تولید می‌شوند. برای مقاوم شدن رنگ روی بدنه لوله، آنها را در داخل کوره قرار می‌دهند. به همین دلیل به آنها لوله رنگ کوره‌ای هم می‌گویند.

هر کدام از رنگ‌های لوله‌های برقی، یک نشانه هستند و برای کارایی خاصی استفاده می‌شوند. مثلا لوله‌های مشکی نشانه ضد انفجار بودن لوله است و برای پروژه‌هایی که احتمال انفجار یا آتش سوزی در آن بیشتر است استفاده می‌گردد.بیشترین لوله برقی رنگی موجود در بازار، به رنگ زرد، قرمز و مشکی می‌باشد. اما می‌توانید با توجه به پروژه، رنگ سفارشی هم سفارش دهید. به طور کلی این لوله‌ها مقاومت کمتری نسبت به سایر لوله‌های  برقی دارند.

بیشتر بخوانید:بهترین برند لوله برق

 

 لوله های پی جی 16 ضد انفجار

لوله‌های ضد انفجار پی جی، همان لوله برق فولادی هستند که نوع تولید و نورد آنها نسبت به سایر لوله‌های برقی متفاوت است. این لوله‌ها از نورد و فرم دهی ورق فولاد تولید نمی‌شوند. بلکه مستقیما از شمش‌های فولادی استوانه‌ای با سطح مقطع دایره‌ای ساخته می‌شوند. داخل این شمش‌ها با استفاده از سمبه و دستگاه‌های مخصوص با ضخامت تعیین شده تراشیده می‌شوند و هیچ درز و جوشی ندارند.

چنانچه لوله‌های درزدار (ولو گالوانیزه یا غیر گالوانیزه) در معرض فشار ناشی از انفجار قرار بگیرند، از محل جوش و درز می‌ترکند و درز آنها باز می‌شود. اما در لوله‌های پی جی ضد انفجار چنین خطری لوله را تهدید نمی‌کند. در نتیجه چنانچه فشار انفجار به خاطر اتصالات و نوسانات داخل لوله باشد، خسارتی به فضای بیرونی لوله و سازه شما به عمل نمی‌آید. یا چنانچه انفجاری از فضای بیرونی به لوله تحمیل شود، کابل‌های داخل پروژه کابل کشی، آسیبی نمی‌بینند.لوله‌های ضد انفجار برقی، در سایزهای مختلف تولید می‌شوند و لوله پی جی 16 ضد انفجار، یکی از انواع آن است. روش گالوانیزاسیون این لوله‌ها مشابه با سایر لوله‌های پی جی می‌باشد.

کاربرد لوله پی جی 16 پتروگرایش

لوله‌های پی جی 16 یک سایز بزرگتر از لوله پی جی 13.5 است. در نتیجه تعداد کابل‌های بیشتری نسبت به نوع پی جی 13.5 از داخل آن رد می‌شود. این لوله هم جزو لوله‌های سبک پی جی است. از لوله‌های گالوانیزه پی جی 16 پتروگرایش در پروژه‌های مختلفی استفاده می‌شود. از جمله:

  • ساختمان‌های مسکونی و تجاری
  • مجتمع‌های اداری
  • پاساژها و مراکز خرید
  • پارکینگ‌های طبقاتی
  • کابل کشی در فضای زیر زمینی مثل مترو و تونل
  • کابل کشی آسانسور
  • کارگاه‌ها و کارخانجات مختلف
  • سوله‌های صنعتی
  • پروژه‌های پتروشیمی (نفت و گاز)
  • نصب دوربین‌های مداربسته
  • سیستم‌های امنیتی و دزدگیرها

نصب و اتصال لوله برق گالوانیزه  PG16

لوله های برقی پتروگرایش همگی رزوه کاری شده‌اند و کیفیت رزوه‌ها به حدی بالا و بدون خوردگی یا هرز شدگی است که به راحتی می‌توان به واسطه اتصالات PG16، لوله‌های برقی را به یکدیگر متصل کرد. اتصالات به واسطه رزوه‌ها به لوله ها پیچ می‌شوند و مسیر عبور آنها را نیز تعیین می‌کنند. انواع مختلفی از اتصالات برای سهولت نصب لوله‌های پی جی 16 وجود دارد که در ادامه به  معرفی آنها می‌پردازیم.

نصب و اتصال لوله برق گالوانیزه  PG16

انواع اتصالات لوله برق گالوانیزه PG16

اتصالات برقی PG16، متناسب با سایز لوله PG16 است و می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. بوشن
  2. انواع سه راهی
  3. انواع تبدیل
  4. انواع گلند
  5. انواع بست
  6. جعبه تقسیم آلومینیومی
  7. قوطی، کاندولت
  8. هد بوشینگ
  9. ریل، مهره ماسوره
  10. توپچی‌ها
  11. انواع زانو
  12. براز بوش

سخن پایانی

امیدواریم این محتوا اطلاعات مناسبی را در مورد لوله‌های پی جی 16، در اختیارتان گذاشته باشد. لوله‌های PG16 به منظور محافظت از کابل کشی‌ها در پروژه‌های مختلف ساختمانی و صنعتی، تولید و عرضه می‌شود و تنوع محصول گالوانیزه، دست شما را برای انتخاب بهتر و بهینه‌تر باز می‌گذارد. شرکت پتروگرایش به عنوان تولید کننده انواع لوله برقی و با عضویت در صنایع گالوانیزاسیون کشور، همواره می‌کوشد تا با رعایت استانداردهای موجود، تهیه شمش خالص فلز روی و کنترل نظارت مستمر بر انجام مراحل گالوانیزاسیون، عمر مفید این محصولات را بیشینه کرده و گامی در جهت کسب رضایت بیش از پیش مشتریان خود بردارد.

شبکه های اجتماعی

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا این مطلب مفید بود؟

دیدگاهتان را بنویسید

خانه