سی ریل (C-Rail) چیست؟

فهرست مطالب

سی ریل که به خاطر شباهتش به حرف C به نام Cریل هم شناخته می‌شود، نوعی قطعه یا ریل فلزی جهت نصب بست برای نگه داشتن لوله ‌برق و سینی کابل در جای خود و مسیر عبوری است.  طراحی، نصب و راه‌اندازی سیستم‌های لوله برق، عمدتا به منظور پشتیبانی و محافظت از سیم و کابل‌های برق، نظم بخشیدن به کابل‌ها و مدیریت بهتر آنها مورد استفاده قرار می‌گیرند در واقع یکی از قطعات مکمل و بسیار کاربردی در سیستم‌های سینی برق که نقش پشتیبانی و نگهدارنده را برای سینی‌های کابل برعهده دارد، سی ریل می‌باشد.

سی ریل چیست؟

سی ریل را به نام سی چنل هم می‌شناسند. این قطعات فلزی با ظاهری ریلی C شکل پانچ شده یا همان ریل بست دو تیکه (Unistrut clamp) است که به صورت ۶ خم تولید می‌شود. این قطعات یا اتصالات، به سقف، دیوار یا حتی کف، پیچ و محکم می‌شود. سپس بست‌های مختلف مثل بست اسپیت و بست چنگالی در داخل محفظه ریل مانند آن قرار می‌گیرد. در نهایت لوله‌ها توسط بست‌ها در جای خود محکم می‌شوند.

بیشتر بخوانید:لوله برق پی جی 16

استفاده از این ریل‌ها در مسیرهای مشخص جهت بارگذاری لوله‌های برق فولادی گالوانیزه مناسب است.

در نصب سینی کابل، سی ریل‌ها مانند بست عمل می‌کنند و ساپورت سینی کابل را محکم می‌نمایند. همچنین این سی ریل به عنوان نگهدارنده عمودی (ساپورت عمودی) و نگهدارنده زیر سینی کابل و تاسیسات ساختمانی به وسیله میله راد به صورت آویز از سقف مورد استفاده قرار می گیرد.

جنس سی ریل

سی ریل‌ها عمدتا به صورت فولادی و گالوانیزه تولید می‌شوند. پوشش گالوانیزه سی ریل‌ها نیز به سه صورت گالوانیزه گرم، فابریک و گالوانیزه سرد ایجاد می شود. پوشش گالوانیزه از سی ریل‌ها در برابر رطوبت تنش‌های مکانیکی، آسیب‌های مکانیکی، خوردگی و زنگ‌زدگی محافظت می‌نماید.

جنس سی ریل

  • سی ریل گالوانیزه گرم

سی ریل‌ها از فرم‌دهی ورق‌های فولاد (یا آهن) شکل می‌گیرند. ورق در حین فرم‌دهی و برش، دچار آلودگی‌های کارگاهی می‌شود. از این رو، پیش از گالوانیزاسیون، سی ریل فولادی را چربی‌زدایی کرده و اسیدشویی می‌کنند. سپس آن را شستشو داده و واکس‌زنی می‌کنند. این مراحل باعث پاکسازی فولاد و جذب بهتر مواد گالوانیزه می‌شود. در این مرحله، سی ریل فولادی را در وان مذابی از فلز روی (Zn)، وارد کرده و در آن غوطه‌ور می‌کنند. ضخامت پوشش گالوانیزه در این نوع گالوانیزه به 75 میکرون هم می‌رسد. این نوع ریل‌، مقاومت بسیار بالایی در برابر ضربه، فشار، رطوبت و سایر آسیب‌های محیطی دارند.

ریل گالوانیزه پس از حمام مذاب، خشک شده و اثرات شره کرده گالوانیزه، از روی آن آخالگیری می‌شود تا مانعی برای نصب و حرکت بست‌ها داخل ریل نباشد.

  • سینی ریل گالوانیزه فابریک

این نوع سی ریل‌ها از فرم‌دهی ورق‌های گالوانیزه تولید می‌شوند. در حقیقت پروسه گالوانیزاسیون پیش از تولید ریل و روی ورق خام انجام می‌گیرد. ضخامت پوشش گالوانیزه تا 20 میکرون است. مقاومت این نوع سی ریل‌ها از ریل‌های گالوانیزه گرم در برابر رطوبت کمتر است. اما با توجه به ذات فولاد، مقاومت بالایی در مقابل تنش‌های مکانیکی دارد. از این رو با مناطق با درجه رطوبت بالا خیلی توصیه نمی‌شود.

بیشتر بخوانید:لوله برق پی جی 13.5

 

  • سی ریل گالوانیزه سرد

این نوع سی ریل پس از تولید با ورقه فولاد سیاه (یا آهن)، وارد بخش گالوانیزاسیون می‌شود. ریل آماده شده و خم خورده، پس از چربی زدایی، اسیدشویی و آماده سازی، مواد گالوانیزه بر روی سطح آن اسپری می‌شود. ضخامت پوشش گالوانیزه آن بسیار کم و حدود 5 الی 8 میکرون است. به همین دلیل نسبت به 2 مدل قبلی مقاومت کمتری در برابر رطوبت دارد. این محصول بازار قدرتمندی در فروش ریل‌های گالوانیزه ندارد. از آنجا که تولید آن بسیار محدود است، بسیاری از افراد در بازار تجهیزات برقی، سی ریل‌های فابریک را به عنوان ریل‌های گالوانیزه سرد می‌شناسند.

ابعاد سی ریل

سی چنل‌ها بصورت شاخه‌های 2 متری و 3 متری تولید می‌شوند. همچنین از ورق با ضخامت های 0.8 الی 2.5 میلی‌متر توسط تولید‌کننده‌های مختلف تولید و در  بازار عرضه می‌گردد.

  • ضخامت سی ریل برق بین 0.8 تا 2.5  mm
  • عرض سی ریل برق : از 20mm  تا 30 mm
  • طول سینی کابل : 1 تا 2 m
  • ورق مصرفی : ورق فولادی ST37
  • نوع روکش : ورق فابریک و گرم

نکته: با توجه به اینکه پتروگرایش یک تولیدکننده مستقل لوله و اتصالات گالوانیزه برقی است، توانایی تولید انواع ریل گالوانیزه در ابعاد سفارشی را نیز دارد.

مهمترین ویژگی‌ها و مشخصات سی ریل

از جمله مهمترین ویژگی ها و مشخصاتی که می‌توانیم برای سی ریل‌های گالوانیزه بیان نماییم، عبارتند از:

  • نصب و راه اندازی آسان و سریع
  • اطمینان و ایمنی بالای سی ریل کابل برق
  • دارای استانداردهای ملی و بین المللی تولید
  • کیفیت بالای مواد خام اولیه (ورق – پوشش گالوانیزه)
  • مقاومت بالا در برابر تنش‌های محیطی و مکانیکی
  • قابلیت پشتیبانی از کابل‌های گرد و تخت
  • تحمل وزن بالا بدون تغییر شکل
  • قابلیت استفاده در شرایط مختلف
  • طول عمر بالا
  • ظاهری برق و روشن

کاربرد سی ریل

ریل‌های سی چنل از جمله قطعات پرکاربرد در تجهیزات برقی و نصب لوله اتصالات برقی محسوب می‌شوند. عموما این قطعات را به عنوان تجهیزات مکمل می‌شناسند. یعنی همراه با یکسری قطعات اتصال دهنده دیگر مورد استفاده قرار می‌گیرند تا در نهایت بتوانند یک سیستم نصب، ساپورت حمایتی بسیار قوی برای انواع لوله برق و کابل‌کشی‌ها فراهم کنند.

از سی ریل‌ها برای نصب و محکم کردن لوله‌های برق در مسیر عبوری خود استفاده می‌شوند. نحوه نصب با توجه به نقشه طرح هدایت کابل‌ها متفاوت است. گاهی ریل‌ها به سطح مورد نظر پیچ‌می‌شوند. اما گاهی توسط پایه‌هایی، از سقف آویزان می‌مانند. (مثلا در برخی از تونل‌ها). بست‌ها داخل ریل وارد شده و لوله را نگه‌ می‌دارند. نمونه مشابه آن را در میل پرده منازل دیده‌اید.

از این ریل‌ها برای نصب سینی‌کابل نیز استفاده می‌شود. با استفاده از یک سی ریل، براکت و مهره فنردار می‌توانید به راحتی این کار را انجام دهید. به این صورت که مهره فنردار پست براکت در داخل ریل نصب می‌شود تا با شل کردن مهره فنر دار، ساپورت‌ها بر روی سی چنل قابل تنظیم باشد. می‌توانید همانند مثال بالا و با توجه به نقشه طرح، آنها را در ارتفاع دلخواه نصب کنید. برای این کار سی ریل‌ها را در طول‌های متفاوت و با توجه به تعداد طبقات براکت‌هایی که قرار است بر روی آن نصب کنند، برش می زنند.

در تاسیسات ساختمان‌ها و آپارتمان‌ها، مراکز خرید، تونل‌ها، پارکینگ‌های طبقاتی و مجتمع‌ها، همچنین برای مرتب کردن سینی‌های کابل از سی ریل استفاده می‌شود. سی ریل‌ها بخاطر مقاومت و استقامت بالایی که در مقابل فشارهای عمومی و تنش‌های محیطی دارند در تاسیسات‌ مختلف استفاده بالایی دارند.

سی ریل‌های گالوانیزه بر اساس استاندارد ISO  و BS  تولید می‌گردد.

مزیت استفاده از سی ریل گالوانیزه

اصلی‌ترین قطعه در تجهیزات کابل‌کشی و فرایند نصب، سی ریل‌ها هستند که مستقیما به سازه اتصال می‌آیند. بیشترین اعمال نیرو و فشار روی آنها انجام می‌شود.

این قطعات باعث می‌شوند که لوله‌ها و کابل‌ها به صورت محکم و ثابت در جای خود باقی بمانند و کابل‌ها را بدون مشکل در مسیرهای تعیین شده هدایت کنند.

بخشی از افزایش ایمنی اتصالات برق در طولانی مدت بر عهده این ریل‌هاست. هیچ شبکه لوله کشی برقی نباید بعد از راه اندازی دچار سستی در اتصال و یا در مواردی جدا شدن از محل اتصال شوند. بروز این گونه اتفاقات نه تنها امنیت مجموعه های صنعتی را به خطر می‌اندازد بلکه باعث می شود یک هزینه مضاعفی مبنی بر تعمیر و راه اندازی مجدد سیستم لوله کشی صرف شود.

طول عمر مفید سی ریل‌های فولادی گالوانیزه به خصوص ریل‌های گالوانیزه گرم بسیار بالا و حدود 30 سال است. این ریل‌ها به علت مقاومت بسیار بالایی که دارند، در برابر تنش‌های محیطی بسیار مقاومند. از این رو هزینه تعمیر و نگهداری آنها بسیار ناچیز است.

بیشتر بخوانید:بهترین برند لوله برق

 

قیمت مناسب سی ریل‌های برق

تعیین قیمت ریل‌های گالوانیزه و سایر کالاهای گالوانیزه، به عوامل مختلفی بستگی دارد. اما به طور کل می‌توان گفت که قیمت سی ریل‌های گالوانیزه گرم به علت مقاومت بسیار بالا و هزینه تعمیر و نگهداری بسیار پایین، از تمام ریل‌های برقی گرانتر است.

خرید سی ریل

چنانچه قصد خرید سی ریل گالوانیزه و سایر تجهیزات برقی را جهت راه‌اندازی پروژه برقی دارید، می‌توانید این تجهیزات گالوانیزه را مستقیما از تولیدکننده خریداری نمایید، یا از بازار تجهیزات برق و بازار آهن خریداری کنید. هرچند خرید از تولیدکننده قطعا به نفع شماست. چون با خرید مستقیم از تولیدکننده، علاوه بر آنکه از کیفیت کالا مطمئن خواهید بود، از ضمانت تولید و آفرهای تولید نیز بهره خواهید برد. علاوه بر آن با حذف هزینه‌های واسط، با نزدیک‌ترین قیمت به کف بازار خرید خواهید کرد.

فروش سی‌ ریل

شرکت‌ها و کارخانجات مختلفی، سی ریل‌ها را تولید می‌کنند. پتروگرایش به عنوان یک تولیدکننده مستقل در زمینه تولید انواع لوله و تجهیزات برقی و فروش لوله برق و اتصالات گالوانیزه مرتبط در این راه، ید طولانی و اعتبار بالایی در بازار تجهیزات برق دارد.

شما می‌توانید جهت مشاوره و خرید اتصالات گالوانیزه برق و انواع لوله برق می‌توانید با مشاوران و کارشناسان پتروگرایش تماس حاصل فرمایید.

شبکه های اجتماعی

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا این مطلب مفید بود؟

دیدگاهتان را بنویسید

خانه