لوله گالوانیزه گلخانه

لوله گالوانیزه گلخانه

فهرست مطالب

لوله و اتصالات فلزی نقش بسیار مهمی در صنعت ساخت و ساز از جمله احداث سازه‌های ساختمانی دارند. با توجه به ساختار، مزایای فوق‌العاده و کاربرد گسترده آنها، می‌توان این مصالح را به عنوان شاه کلید تاسیساتی به شمار آورد. نمونه آشکار این ادعا استفاده از لوله‌ و اتصالات برای ساخت گلخانه‌ها است که با نام لوله گالوانیزه گلخانه شناخته می‌شوند. برخی از افراد تصور می‌کنند که فقط از لوله‌های PVC به عنوان اسکلت گلخانه استفاده می‌شود. اما امروزه استفاده از لوله‌های گالوانیزه بسیار گسترده‌تر شده است. برای اینکه بدانید لوله گالوانیزه گلخانه چیست و انواع لوله گلخانه گالوانیزه کدام است؟ این مقاله را تا انتها بخوانید.

لوله گالوانیزه گلخانه ای چیست؟

لوله گالوانیزه گلخانه ای، یکی از انواع لوله‌هایی است که در کارگاه‌ها و کارخانجات مختلف تولید و نورد لوله و پروفیل تولید می‌شود. این لوله‌های فلزی با پوشش گالوانیزه برای ساخت اسکلت انواع سازه گلخانه استفاده می‌شود. برای ساخت گلخانه‌ها از انواع لوله‌ با جنس آلومینیوم، پلی‌اتیلن، گالوانیزه، چوب، پلاستیک و فولاد استفاده می‌شود. اما لوله‌های گالوانیزه به دلیل داشتن پوشش روی از خوردگی در امان هستند و مقاومت بالایی دارند. از این رو نسبت به سایر لوله‌های گلخانه‌ای محبوب‌ترند.

از آنجا که یکی از پارامترهای سازه گلخانه، حفظ رطوبت است، مسلما مصالح به کار رفته در این اماکن، باید مقاومت بالایی در برابر رطوبت داشته باشند. در همین راستا انواع لوله و پروفیل گالوانیزه برای اسکلت این سازه‌ها استفاده می‌شود. انواع لوله گالوانیزه گلخانه با ماهیت بدنه فولادی به وسیله مواد گالوانیزه پوشانده می‌شوند تا مقاومت لوله در برابر رطوبت و سایر تنش های محیطی مقاوم تر عمل کنند و بدین صورت در ساخت گلخانه مورد استفاده قرار می‌گیرند. لوله گالوانیزه گلخانه‌ای در سایزها و طول‌های متعدد ساخته می‌شود. از این تجهیزات به عنوان سقف، ستون و پایه گلخانه استفاده می‌کنند.

 

لوله گالوانیزه گلخانه

مزایای لوله گالوانیزه گلخانه با گالوانیزاسیون گرم:
  • افزایش طول عمر سازه گلخانه
  • مقاومت بالا در برابر رطوبت، خوردگی و زنگ ‌زدگی
  • مقاومت بالا در برابر آسیب، ضربه و خراش در هنگام حمل‌ونقل و جابجایی
  • کمترین هزینه جهت تعمیرات و نگهداری

 

  • لوله گلخانه‌ای سرد

در این نوع روش گالوانیزاسیون، سطح لوله‌های فولادی گلخانه را با استفاده از الکترولیز توسط فلز روی پوشش داده می‌شود. دمای گالوانیزاسیون و الکترولیز حداکثر 70 درجه سانتی‌گراد است. در این روش ضخامت گالوانیزه روی سطح لوله نسبت به لوله گالوانیزه گلخانه‌ای گرم، نازکتر است. همچنین در این روش، داخل لوله گالوانیزه نمی‌شود. از این رو مقاومت آن نسبت به لوله‌های گلخانه گالوانیزه گرم، بسیار کمتر است.

اما قیمت لوله گالوانیزه گلخانه‌ای که با روش سرد تولید می‌شود؛ با توجه به ضخامت کمتری که نسبت به لوله گالوانیزه گلخانه‌ای گرم دارد، کمتر است. این لوله‌ها برای استفاده در مناطق پر رطوبت مثل مناطق شمالی کشور توصیه نمی‌شود و شما می‌توانید در صورت نیاز پروژه و با توجه به نقطه جغرافیایی و بودجه تعیینی، لوله‌های گلخانه گالوانیزه سرد را انتخاب و خریداری کنید.

بیشتر بخوانید:فروش لوله گلخانه

 

  • از نظر سایز

تمام سایزهای لوله‌های گالوانیزه برای گلخانه مناسب نیست. برخی از سایزها فقط برای گلخانه خریداری می‌شوند. از جمله لوله گالوانیزه 1.2 اینچ الی 2 اینچ.لوله‌های گالوانیزه گلخانه بر اساس “نمره” که یک واحد اندازه‌گیری سایز است نیز سایزبندی می‌شوند. این واحد یک اصطلاح بازاری محسوب می‌شود. این اعداد بر اساس قطر داخلی سطح مقطع لوله تعیین شده است. به عنوان مثال یک لوله گالوانیزه گلخانه‌ای 2 اینچی، دارای قطر داخلی برابر با ۲.۳۷۵ خواهد بود. این لوله به نام لوله نمره 6 نیز شناخته می‌شود.

نام لوله بر اساس سایز (inch)

نام لوله بر اساس نمره ضخامت (mm)

وزن شاخه 6 متری (Kg)

1.2

2

2

6

3.4

2.5

2

8.2

1

3 2

10

1.4-1

4 2

13

1.2-1

5 2

14.7

2

6 2

18.6

1.2

2 2.5

7.8

3.4

2.5 2.5

10

1

3 2.5

12.5

1.4-1

4 2.5

16

1.2-1

5 2.5

18.3

2

6 2.5

23

  • از نظر وزن

لوله‌های گالوانیزه گلخانه‌ در ابعاد مختلف تولید می‌شوند. این لوله‌ها از نظر قطر، ضخامت ورق، ضخامت گالوانیزه و طول با هم متفاوتند و هر کدام از این فاکتورها، مستقیم بر وزن لوله گلخانه اثرگذار است. از این‌ رو با توجه به وزن، این نوع لوله را در دسته‌های زیر تقسیم‌بندی می‌کنند:

  • لوله گالوانیزه سبک

لوله‌های گالوانیزه گلخانه‌ای که با ورق 1.8 الی 2 میلی‌متر تولید شده و سپس گالوانیزه می‌شوند در این گروه جای می‌گیرند. از این لوله‌ها برای ساخت گلخانه‌های کوچک یا سقف گلخانه استفاده می‌شود.

بیشتر بخوانید:پروفیل گلخانه

 

  • لوله گالوانیزه سنگین

لوله گلخانه گالوانیزه سنگین با ورق 2.5 تا 3 میل تولید و گالوانیزه می‌شوند. از آنجا که مقاومت ایستایی لوله‌های سنگین بیشتر است، برای ساخت گلخانه‌ در مناطقی که باد در آنجا بیشتر یا شدید می‌وزد (مثل شهر منجیل)، مناطق جغرافیایی که بارش بیشتری دارد یا فشار بیشتری به اسکلت گلخانه وارد می‌شود، از لوله‌های سنگین بیشتر استفاده می‌گردد.

مشخصات فنی لوله گالوانیزه گلخانه

لوله گالوانیزه گلخانه، میبایست استانداردها و مشخصات خاصی داشته باشد تا بتوان از آن به عنوان سازه گلخانه استفاده کرد. در غیر این صورت ممکن است لوله نتواند وزن سازه را تحمل کند یا با کوچکترین اتفاق آسیب ببیند. عدم توجه به این مشخصات فنی، فقط به یک لوله آسیب نمی‌زند. بلکه استانداردهای گلخانه شما را به چالش می‌کشد و خطر ویرانی و خسارات مالی جبران ناپذیری را به بار می‌آورد. این مشخصات عبارتند از:

  • سایز: 2 اینچ الی 2 اینچ
  • طول شاخه : عموما 6 متری (12 یا 3 متری هم عرضه می‌گردد)
  • وزن : بستگی به ضخامت و سایز لوله دارد.
  • ضخامت: ۲ – ۲٫۵ (ضخامت‌های ۰٫۸ – ۱٫۲۵ – ۱٫۵ هم در بازار موجود است)
  • از گالوانیزه کردن لوله‌های فولادی سیاه درزدار تولید می‌شوند.
  • لوله گالوانیزه بلافاصله پس از تحویل آماده استفاده است و نیازی به آماده سازی اضافی، رنگ آمیزی و … ندارد.
  • فشار کاری لوله گالوانیزه سنگین حدود ۱۶ بار و لوله گالوانیزه سبک حدود ۱۲ بار است.
  • لوله گالوانیزه به دلیل دوام و خاصیت ضد خورندگی قابل بازیافت و استفاده مجدد است.
  • رزوه: ندارند
  • نوع گالوانیزه: گالوانیزه گرم عمقی داغ – گالوانیزه سرد (با توجه به نیاز می توانید انتخاب کنید)
  • بر اساس استانداردهای گالوانیزه DIN EN 10240، DIN2444 و ISIRI 3765 تولید می‌شوند.
  • از لحاظ مشخصات شیمیایی نیز این لوله‌ها از استانداردهای ASTM A90 و ASTM F1083 پیروی می‌کنند.

سازه گالوانیزه گلخانه

تفاوت لوله گالوانیزه گلخانه با پروفیل گلخانه

لوله گلخانه و پروفیل گلخانه دو اجزای مهم در ساختار گلخانه هستند. این دو به عنوان تجهیزات ساخت گلخانه در کنار شباهت‌هایی که دارند، تفاوت‌هایی هم بین آنها وجود دارد. شما می‌توانید از هر دوی آنها برای ساخت یک گلخانه بهره ببرید. در زیر تفاوت‌های اصلی بین لوله گلخانه و پروفیل گلخانه را می‌توانید بیابید:

  • لوله گلخانه (Greenhouse Pipe):

لوله‌های گلخانه عمدتا از جنس فولاد ساخته شده و می‌شوند. این لوله‌ها با سطح مقطع دایره‌ای هستند و به صورت استاندارد به اسم شاخه‌های 6 متری فروخته می‌شوند. البته برخی شاخه 12 متری خریداری می‌کنند و برش می‌زنند. چنانچه از تولید کننده درخواست خرید داشته باشید، می‌توانید با طول سفارشی، درخواست خود را سفارش دهید.

نکته: معمولا هیچ گلخانه‌کاری، گلخانه با ارتفاع 6 متر نمی‌سازد. از این رو این لوله‌ها با طول 4.7، 4.8، 5.2 و 5.8 برش خورده و به فروش می‌رسند.

از لوله‌های گالوانیزه گلخانه به منظور ساخت پایه، ستون و سقف گلخانه استفاده می‌شوند. در واقع این لوله‌ها به عنوان سازه اصلی گلخانه برای نگهداری و ساپورت پوشش‌ها (مانند پلی‌کربنات پلاستیک یا شیشه) استفاده می‌شوند. از این لوله‌ها برای انتقال گرمای تولید شده توسط سیستم‌های گرمایشی مانند کوره گاز یا بخاری به نقاط مختلف گلخانه نیز استفاده می‌شوند.لوله‌های گلخانه به خاطر سطح مقطع دایره‌ای، قابلیت خم پذیری دارند. این لوله‌ها به وسیله دستگاه، به شکل کمان خم شده و به عنوان اسکلت سقف گلخانه استفاده می‌شوند.

  • پروفیل گلخانه (Greenhouse Profile):

پروفیل‌های گالوانیزه گلخانه از ورق های فولادی تولید شده بعد از آن گالوانیزه می‌شوند. این مقاطع فولادی، لوله‌های استوانه‌ای با سطح مقطع مربعی هستند و به نام پروفیل بسته شناخته می‌شوند. از این رو از نظر سایز بندی هم تعریف مجزایی دارند. پروفیل‌های گلخانه عموما در دو سایز 70*70 و 80*80 به فروش می‌رسند. (هر ضلع 70 یا 80 میلیمتر است).

از نظر عملکرد پروفیل‌های گلخانه نقش اصلی در ایجاد ساختار گلخانه و نگهداری پوشش آن ایفا می‌کنند. از پروفیل‌ها به عنوان ستون‌های اصلی گلخانه استفاده می کنند و پوشش‌های دیوار را در جای خود نگه می‌دارند. همچنین، این پروفیل‌ها ممکن است برای افزودن استقرار و ساپورت به تجهیزات دیگر گلخانه نیز استفاده شوند.

با توجه به ساختار و سطح مقطع زاویه‌دار پروفیل‌ها، قابلیت خم پذیری را ندارند. همچنین وزن بیشتری نسبت به لوله‌های گلخانه دارند. از این رو قابلیت استفاده در سقف گلخانه را ندارند.

نمی‌توان تفاوت خاصی برای لوله و پروفیل در نظر گرفت. از لوله‌های گلخانه‌ای هم می‌توان بجای پروفیل در ستون‌ها استفاده کرد. اما شکل و وسعت سازه شما نقش بسزایی در انتخاب این دو دارد. در ایران عموم گلخانه‌ها را با لوله گلخانه‌ای می‌سازند.

بیشتر بخوانید:وزن لوله گلخانه

 

تفاوت لوله گالوانیزه گلخانه با سایر لوله‌های گالوانیزه

لوله‌های گالوانیزه کاربردهای بسیاری دارند. اما بیشترین مورد مصرف استفاده به عنوان خطوط انتقال آب، مایعات مختلف با میزان اسیدیته متفاوت، مواد مختلف صنعتی و …. است. از این رو تمام این لوله‌ها بعد از تولید و قبل از استفاده، مورد آزمایشات تست آب و تست گاز (آب را با یک فشار معین وارد لوله می‌کنند و برای مدتی داخل لوله نگه می‌دارند تا مشخص شود که لوله دچار نشتی هست یا نه) قرار می‌گیرند. لوله‌های گالوانیزه گلخانه با توجه کابردشان، نیاز به این آزمایشات ندارند. بنابراین:

  1. لوله‌های گالوانیزه‌ای که در تست آب رد شوند، به عنوان لوله گالوانیزه گلخانه استفاده می‌شوند.
  2. لوله‌های گالوانیزه تا سایز 2 اینچ (نمره 6) برای گلخانه مناسبند. اما لوله‌های گالوانیزه با هر سایزی برای خطوط انتقال آب و سایر مواد قابل استفاده‌اند.
  3. سر لوله‌های گالوانیزه خطوط انتقال عموما رزوه کاری می‌شوند تا به واسطه آن، به سایر لوله‌ها و اتصالات متصل و چفت گردند. اما لوله‌های گالوانیزه گلخانه رزوه ندارند. این لوله در قسمت انتها و نقطه اتصال، پَخ شده و با پیچ و مهره یا با جوشکاری به هم متصل و چفت می‌شوند.

استانداردهای لازم برای سایز لوله گالوانیزه گلخانه چیست؟

تمام لوله‌های گالوانیزه میبایست بر اساس استانداردهای تعریف شده بین المللی تولید شوند. در غیر این صورت کاربری خوبی ندارند. اما با وجود حفظ استانداردها قابلیت صادرات نیز خواهند داشت. استانداردهای گوناگونی برای نحوه تشخیص سایز لوله تعریف شده است. ولی ساخت و نصب آنها در سیستم پایپینگ بر اساس استاندارد B31 انجمن مهندسان مکانیک آمریکا (ASME) صورت می‌گیرد. در ادامه به معرفی این استانداردها می‌پردازیم:

  • استاندارد ASME

۱۰: استاندارد لوله فولادی جوشکاری شده و بدون درز (فشار بالا و پایین)

۱۹: استاندارد لوله‌ فولاد ضد زنگ جوشکاری شده و بدون درز (فشار بالا و پایین)

  • استاندارد ASTM

A53: استاندارد لوله‌ فولادی گالوانیزه جوشکاری شده و بدون درز

A106: استاندارد لوله‌ فولاد کربنی جوشکاری شده و بدون درز (فشار بالا)

A333: استاندارد لوله‌ فولاد کربنی جوشکاری شده و بدون درز (فشار پایین)

معمولا لوله گالوانیزه در کشور ما بر اساس استانداردهای ISIRI 3765 ایران، DIN 2441 آلمان و ASTM A153 آمریکا ساخته می‌شوند. بر اساس استاندارد ISIRI 3765 این لوله‌ها باید در سایز 1.5 تا 6 اینچ و ضخامت 2 تا 5.4 میلی‌متر تولید شوند. همچنین، وزن هر شاخه باید بین 6.28 تا 131.4 کیلوگرم باشد.

انواع لوله گالوانیزه گلخانه

مزایای لوله گلخانه‌ای

لوله گلخانه ای دارای مزایای زیادی هستند که عبارتند از:

  • استحکام و دوام بالا: لوله‌های گلخانه‌ای در برابر رطوبت، ضربه، خراش و سایر تنش های محیطی از استحکام و دوام بالایی برخوردار هستند. می‌توانند بارهای سنگین را تحمل کنند. این امر باعث می‌شود که سازه گلخانه‌ای در برابر باد، طوفان و سایر عوامل محیطی مقاوم باشد.
  • مقاومت در برابر خوردگی و زنگ زدگی: لوله‌های گالوانیزه گلخانه در برابر خوردگی و زنگ زدگی مقاومند. این امر باعث می‌شود تا سازه گلخانه‌ای در برابر عوامل محیطی مانند رطوبت، نمک و خاک مقاوم باشد.
  • وزن مناسب: این لوله‌ها وزن مناسبی دارند و باعث کاهش بار سازه می‌شوند. این امر باعث می‌شود که سازه گلخانه‌ای پایدار و ایمن‌تر باشد.
  • قیمت مناسب: لوله‌های گالوانیزه علاوه بر قیمت مناسب، به خاطر مقاومت بالایی که دارند، هزینه نصب و نگهداری آنها بسیار کم است. از این رو بسیار مقرون به صرفه هستند.
  • قابلیت جوشکاری مناسب: لوله‌های گلخانه‌ای قابلیت جوشکاری مناسب دارند و می‌توان آنها را به راحتی به یکدیگر متصل کرد. این امر باعث می‌شود که نصب و راه اندازی سازه گلخانه‌ای آسان‌تر باشد.
  • قابلیت انعطاف‌پذیری: لوله‌های گالوانیزه گلخانه‌ای، از نظر طول، قطر و شکل با یکدیگر متفاوتند. این امر باعث می‌شود که بتوان از آنها برای ساخت گلخانه‌هایی با اشکال و اندازه‌های مختلف استفاده کرد.
  • نصب راحت: این لوله‌ها به راحتی قابل نصب هستند و برای اینکار نیاز به مهارت خاص یا بکارگیری یک فرد متخصص ندارید.
  • مزایای زیست‌محیطی: لوله‌های گالوانیزه قابلیت بازیافتی دارند. همچنین به علت مقاومت در برابر رطوبت و پوسیدگی، مانع از پرورش قارچ و کپک در محیط گلخانه‌ها و آلودگی فضای گلخانه می‌شوند.

کاربرد لوله گالوانیزه گلخانه

لوله گالوانیزه گلخانه‌ای، به دلیل عملکرد مقاومت بالا در برابر رطوبت و ضربه و خاصیت ضد زنگ آن به طور گسترده در کاربردهای خارجی و داخلی یک سازه گلخانه استفاده می‌شود. از این لوله‌ها برای پرورش تولیدات کشاورزی و باغی، گیاهان دارویی، گلها و گیاهان زینتی، پرورش قارچ و … استفاده می‌شود.

چرا برای ساخت گلخانه از لوله گالوانیزه استفاده می شود؟

به دلایل متعددی از لوله‌های گالوانیزه در ساخت گلخانه استفاده می‌شود. که در زیر به برخی از این دلایل اشاره شده است:

  • مقاومت در برابر خوردگی:

لوله‌های گالوانیزه با پوشش لایه نازکی از فلز روی (اکسید روی و رویه زینک) تقویت شده‌اند. در نتیجه مقاومت بالایی در برابر خوردگی و زنگ زدگی دارند. این ویژگی مهم است. زیرا گلخانه‌ها با محیط‌های مرطوب و احتمالی باران یا آبیاری غنی می‌شوند.

  • استحکام مکانیکی:

لوله‌های گالوانیزه به دلیل وجود لایه زینک بر روی سطح، دارای استحکام مکانیکی بالا هستند. این خصوصیت به آنها امکان تحمل فشارها و نیروهای مختلف در طول زمان را می‌دهد و موجب ایجاد یک ساختار پایدار برای گلخانه می‌شود.

بیشتر بخوانید:گلخانه صنعتی

 

  • طول عمر طولانی:

لوله‌های گالوانیزه معمولا عمر بالایی دارند. این یک ویژگی مهم تلقی می شود. چون گلخانه‌ها به عنوان سازه‌هایی برای گیاهان یا کشت‌های حساس وابسته به شرایط محیطی خاص استفاده می‌شوند و امکان نگهداری طولانی ‌مدت این سازه بسیار اهمیت دارد.

  • قابلیت اتصال و متصل‌سازی ساده:

لوله‌های گالوانیزه به سادگی قابلیت اتصال به یکدیگر و به سازه‌های دیگر را دارند. در نتیجه این امکان را فراهم می‌کند که ساخت و نصب گلخانه‌ها به سرعت و با کمترین هزینه انجام شود.

  • مقاومت در برابر شرایط محیطی متنوع:

لوله‌های گالوانیزه گلخانه، در برابر شرایط محیطی مختلف مقاوم هستند. از جمله تغییرات دمایی، تغییرات رطوبت و تماس با خاک. این خصوصیت اهمیت زیادی در محیط گلخانه دارد که تحت تأثیر مستقیم عوامل محیطی قرار می‌گیرد.

لوله گالوانیزه گلخانه ای چیست؟

در هنگام خرید لوله گالوانیزه گلخانه به چه مواردی باید توجه کنید؟

هلدینگ پتروگرایش تولید کننده لوله گالوانیزه گلخانه در کشور است که محصولات خود را با فاکتور رسمی به شما مشتریان گرامی عرضه می‌کند. شما در هنگام خرید لوله گلخانه باید موارد زیر را مد نظر قرار دهید:

روش تولید: این لوله ها در دو نوع لوله گلخانه ای سرد و لوله گلخانه ای گرم تولید می‌شوند. استفاده از دستگاه های با کیفیت و نیروی کار متخصص در تولید لوله گلخانه بسیار مهم است. اگر دستگاه ها و نیرو، متخصص و حرفه ای نباشد، ممکن است لوله در محل درز، جوش خوبی نخورده باشد و لوله از محل درز باز شود. سطح لوله صاف و یکدست نباشد و حتی به دست نصاب آسیب بزند. از این رو هنگام خرید به کیفیت لوله و گالوانیزه آن توجه کنید.

نقشه گلخانه: نقشه گلخانه در انتخاب سایز و تعداد لوله اثر گذار است. اصلا شاید برای ستون ها حتما نیاز به خرید پروفیل گالوانیزه باشد. با توجه به مساحت و شکل گلخانه شما می‌توانید سایزهای مختلف را انتخاب کنید.

قیمت لوله گالوانیزه گلخانه: به دلیل اینکه در سال های اخیر نوسانات زیادی در قیمت محصولات مشاهده می‌شود، کارشناسان پتروگرایش با اعلام قیمت‌های واقعی در این مسیر شما را همراهی می‌کنند.

کلام پایانی

انواع لوله‌های گلخانه در بازار لوله و اتصالات به فروش می‌رسد. بسیاری از کارخانجات به صورت فروش بدون واسطه و برخی از فروشگاه‌ها به صورت فروش واسطه‌ای، این محصول را عرضه می‌کنند. هولدینگ پتروگرایش با داشتن خط تولید و نورد لوله و داشتن وان مذاب گالوانیزه، به عنوان یک تولید کننده مستقل، فروش انواع لوله گالوانیزه گلخانه را بر عهده دارد. در پتروگرایش علاوه بر تولید و فروش، بارگیری سفارش و ارسال لوله گلخانه اصفهان و سایر نقاط کشور را مستقیم از درب کارخانه انجام می‌گیرد. برای خرید انواع لوله و پروفیل گالوانیزه بدون واسطه و پرداخت هزینه های واسطه، می‌توانید با کارشناسان پتروگرایش در ارتباط باشید. این اشخاص شما را در تمام مراحل خرید راهنمایی کرده و بهترین جنس لوله گلخانه را به شما معرفی خواهند کرد.

شبکه های اجتماعی

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا این مطلب مفید بود؟

دیدگاهتان را بنویسید

خانه