لوله برق پی جی 13.5

لوله برق پی جی 13.5

فهرست مطالب

لوله برق پی جی 13.5 یکی از سایز های لوله های برقی است که بعد از لوله PG11 (که به علت سایز خیلی کوچک و عدم نیاز بازارمنسوخ شده است) کوچکترین سایز لوله برقی محسوب می شود. عبارت پی جی 13.5 به ابعاد و استاندارد خاص این لوله اشاره دارد. لازم به ذکر است که اصطلاح PG در لوله های برق، یک استاندارد است که به سایز و گام رزوه لوله برقی اشاره دارد. لوله‌های پی 13.5 با قطر 2 سانتی متر تولید می شوند. اما ضخامت آنها با توجه به نوع جنس بدنه و یا روش گالوانیزه‌شان متفاوت خواهد بود. به عنوان مثال ضخامت ورق برای لوله های پی جی 13.5 با گالوانیزه گرم و عمقی داغ بین 1.20 الی 1.50 میلی متر است. در حالی که ضخامت همین لوله با گالوانیزه گرم سبک 1 میلی متر است. لوله‌های PG13.5 جزو سبک ترین لوله‌های برق موجود در بازار هستند و به نام لوله کاندوئیت 13 نیز معرفی می‌گردند.

توجه داشته باشید لوله برق pg13.5 از ورق سبک و ورق سنگین تولید میشود. یعنی یک سایز لوله خام با ضخامت های مختلف می تواند تولید شود که با توجه به نیاز پروژه می توانید یکی از انواع لوله برق پی جی 13.5 با ضخامت مورد تایید را خریداری نمایید.

مشخصات لوله برق pg13.5 پتروگرایش

مشخصات لوله برق pg13.5 پتروگرایش

  • لوله‌های برق پی جی 13.5 در پترو گرایش با برند pgco و در 2 نوع فولادی گالوانیزه و لوله فولادی رنگی تولید می شوند.
  • ضخامت گالوانیزه لوله برقی در اکثر برندهای موجود در بازار بین 70 الی 80 میکرون است. اما ضخامت گالوانیزه لوله برق پی جی 13.5 پتروگرایش، با تلورانس 80 الی 110 میکرون گزارش شده است. این یعنی مقاومت بیشتر لوله 5 در برابر رطوبت و ضربه.
  • دو سر تمام لوله‌های برقی پتروگرایش رزوه شده هستند. این رزوه‌ها بسیار ظریف تراشیده شده‌اند و زدگی ندارند. این موضوع می‌تواند در پروژه‌هایی که به تعداد زیادی لوله نیاز دارند، زمان و هزینه نصب را کاهش دهد.
  • برای محافظت از رزوه های لوله برقی 5 در زمان بارگیری، حمل و نقل و یا اجرای پروژه، دو سر لوله با درپوش، پوشانده می‌شود و نام برند PGCO را بر روی درپوش خواهید دید.
  • از ورق فولاد درجه یک تولید می شوند.
  • مقاومت ورق فولاد بدنه لوله بسیار بالاست.
  • با توجه به سبک گالوانیزاسیون مقاومت بیشتری نسبت به سایر برندهای لوله برق در برابر رطوبت و آسیب‌های محیطی دارند.
  • تمام لوله‌های برق پی جی 13.5 با برند پتروگرایش، آخال گیری شده و سطح بیرون و داخلی آن صاف و یکدست می‌شوند. این ویژگی از آسیب و زخمی شدن کابلها در داخل لوله جلوگیری می کند.
  • لوله های برق پتروگرایش در 4 نوع گالوانیزه عمقی داغ، گالوانیزه گرم سبک، گالوانیزه سرد، لوله فابریک و رنگی کوره‌ای تولید و به بازار عرضه می‌شوند.
  • از مهمترین ویژگی های لوله برقی 13 غیر قابل اشتعال بودن آن است. این ویژگی خطر آتش سوزی سازه در اثر اتصالات برقی و گرم شدن کابل ها را تا حد ممکن کاهش می دهد. حتی می تواند این احتمال را به صفر برساند.
  • محافظت از کابل‌ها و سیم‌ها در برابر نویزها و میدان‌های مغناطیسی یکی دیگر از ویژگی های لوله های 5 پتروگرایش است. در نتیجه آسیب های احتمالی به کابل کشی و پروژه شما را کاهش می‌دهد.
  • مقاومت بسیار بالا در برابر ضربه و فشار نیروهای خارجی نیز ویژگی مهمی است که از کابلها محافظت می کند. چنانچه به هر دلیلی به لوله ضربه وارد شود ، مطمئن خواهید بود که به سیستم کابل کشی شما و کابلهای داخل لوله خسارتی وارد نخواهد آمد.

مشخصات لوله برق pg13.5 پتروگرایش

مزایای لوله برق pg13.5 پتروگرایش

لوله گالوانیزه PG13.5 پتروگرایش، به‌عنوان یکی از انواع لوله های برق، مزایا و ویژگی‌های خاصی دارد که از جمله آنها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • طول عمر بالا: لوله‌های گالوانیزه 5 دارای طول عمر بسیار بالا هستند و حداقل 25 تا 30 سال به خوبی و با کمترین آسیب دیدگی خدمت می‌کنند. به خصوص لوله‌های برق پی جی 13.5 گالوانیزه گرم بیشترین طول عمر را دارند. این ویژگی اهمیت زیادی در کاهش هزینه‌های تعمیر و نگهداری دارد.
  • مقاومت در برابر عوامل آب و هوایی: این لوله‌ها دارای مقاومت بسیار بالا در برابر رطوبت، زنگ زدگی و خوردگی هستند. این ویژگی باعث می‌شود که مناسب برای استفاده در شرایط محیطی مختلف باشند.
  • مقاومت در برابر فشارها و عوامل بیرونی: علاوه بر آن کابلهایی که در معرض مستقیم عوامل جوی مثل تابش مستقیم آفتاب، باد یا بارش قرار می گیرند احتمال پوسیدگی یا پارگی بیشتری دارند. آبهای جاری مثل آبهایی که از دیواره یا سقف تونل ها جریان می یابد و … می توانند به کابل کشی پروژه شما آسیب جدی وارد کنند و متحمل خسارت شوید. لوله برقی 13 به علت داشتن بدنه فولادی کابلهای شما را در برابر تمام فشارهاو عوامل بیرونی محافظت می کند.
  • تنوع از نظر روش گالوانیزه: همانطور که پیش تر هم گفتیم، لوله های فولادی پی جی 13.5 (و سایر لوله های برقی پی جی کو) با 4 روش گالوانیزاسیون، گالوانیزه می شوند. گرم و سنگین (عمقی داغ)- گرم سبک_ لوله فابریک و لوله گالوانیزه سرد. هر کدام از این لوله ها با توجه به استاندارد ASTM A123 ضخامت ورق و ضخامت پوشش متفاوتی را دارند. این تنوع باعث می شود با توجه به نیاز پروژه  انتخاب بهتر و بهینه تری داشته باشید.
  • عدم ریزش گالوانیزه درخم: استفاده از گالوانیزه با کیفیت و گذراندن مراحل استاندارد باعث شده تا پوشش 70 میکرونی گالوانیزه روی لوله ها در محل تنش با ریزش مواجه نگردد.
  • ضخامت بالای گالوانیزه: گالوانیزه کردن لوله با ضخامت بالا، مقاومت بهتری در برابر زنگ زدگی و خوردگی ایجاد می‌کند. این ویژگی مهم برای حفاظت از لوله در برابر رطوبت و سایر عوامل خارجی است.
بیشتر بخوانید:گالوانیزه گرم چیست؟

 

  • غیر قابل اشتعال بودن: لوله های گالوانیزه پی جی 13.5، مقاومت بالایی در برابر حرارت و آتش سوزی دارند و از کابلها در حوادث محافظت می کنند. همچنین با توجه به بافت و ویژگی بدنه، از آتش سوزی داخلی کابل‌ها که در اثر اتصالات برقی ممکن است رخ دهد، جلوگیری کرده و آتش حاصل از جرقه را در کوتاه‌ترین زمان خاموش خواهد کرد.
  • کیفیت بالای رزوه‌ها: رزوه‌های استفاده شده در لوله‌های گالوانیزه گرم اغلب از کیفیت بالایی برخوردارند. این باعث می‌شود که لوله‌ها در مقابل خطرات مختلف مانند فشار و دما مقاومت داشته باشند. همچنین اتصالات به راحتی و با کمترین آسیب به لوله متصل گردند.
  • دو خم نشدن لوله در زمان خمیدگی: در زمان خمیدگی لوله‌های گالوانیزه گرم، دو پهن نمی شوند. همچنین به علت کیفیت بالای مواد اولیه و فرایند گالوانیزاسیون، در حین خم شدن، مواد گالوانیزه نمی‌شکند، پوسته پوسته نمی‌شود و نمی‌ریزد. این ویژگی مهم در برخی از استفاده‌های خاص مانند تاسیسات برقی و مکانیکی استفاده می‌شود.
  • مقاومت مکانیکی: لوله برق پی جی 13.5 در برابر فشار، ضربه و نیروهای مکانیکی بسیار مقاوم‌اند. این لوله‌ها تحت فرایند hot dip galvanization تقویت شده‌اند که باعث افزایش دوام، کیفیت و زیبایی سطح فلز می‌شود.
  • تنوع: از آنجا که لوله 5 در ضخامت های مختلف تولید و با روش های متفاوتی گالوانیزه می شود، تنوع لوله برقی با سایز Pg13.5 در بازار لوله و اتصالات برقی بسیار بالاست. از این رو می توانید با توجه نوع و وسعت پروژه، منطقه جغرافیایی پروژه، فضایی که لوله در آن نصب می شود و همچنین با توجه به بودجه مد نظرتان یکی از انواع لوله برقی پی جی 13.5 را انتخاب و خریداری نمایید. از آنجا که کیفیت تمام مدل های لوله پی جی 13.5 بسیار بالاست، علاوه بر استفاده در پروژه‌های عمرانی ، به کشورهای مجاور نیز صادر می‌گردد.

مزایای لوله گالوانیزه pg13.5 پتروگرایش

انواع لوله برق پی جی 13.5

لوله های برق PG از نظر عوامل متعدد مثل نوع  و روش گالوانیزسیون و رنگ بندی به انواع مختلف تقسیم می شوند. این قضیه در مورد لوله برق پی جی 13.5 نیز صدق می کند. در ادامه به بررسی انواع لوله برق PG 13.5  می پردازیم.

این نوع لوله برق ، لوله هایی هستند که داخل و بیرون آن گالوانیزه شده است. روش گالوانیزه آنها همانند سایر لوله های گالوانیزه است. بدین صورت که پس از شستشو و چربی زدایی در وان مذاب روی با گرمای حدود ۴۵۰ درجه سانتیگراد (۸۴۲ درجه فارنهایت) وارد و غوطه‌ور می گردد. در نتیجه تمام سطح خارجی و داخلی آن با مذاب فلز روی پوشیده می‌شود. سپس لوله‌ها را از وان مذاب خارج می‌کنند تا خشک شود. در حین خشک شدن ممکن است مقداری از مایع مذاب روی سطح داخلی یا خارجی لوله جاری شود و اصطلاحا شره کند. پس از آنکه لوله به طور کامل خشک شد، طی عملیات آخال گیری، سطح خارجی و داخلی لوله را صاف می کنند و برجستگی‌های ناشی از شره شدن را می‌زدایند.

لوله برق پی جی 13.5، سبک ترین لوله برقی است. اما در میان انواع لوله PG13.5، لوله عمقی داغ وزن بیشتری دارد. چون تمام سطح داخلی و خارجی آن از فلزی روی پوشیده می شود و ضخامت این پوشش هم نسبت به سایر لوله های گالوانیزه (گرم سبک و فابریک) بیشتر است. با توجه به ضخامت گالوانیزه لوله ( بین 70 الی 110 میکرون) این وزن متغیر است.

بیشتر بخوانید:لوله برق پی جی 16

 

  • لوله برق گالوانیزه گرم سبک PG13.5

لوله های گالوانیزه گرم سبک، محصول انحصاری شرکت پتروگرایش می باشد و در حال حاضر با برند پتروگرایش برند تجاری PGCO در بازار عرضه می گردد. و برای استفاده در مناطقی که در معرض رطوبت مستقیم نیست، کاملا مناسب است. این محصول از ورق گالوانیزه درجه یک با پوشش گالوانیزه بین 15 الی 20 میکرون تولید می شود. توجه داشته باشید که 2 طرف ورق گالوانیزه است.این لوله‌های برقی نسبت به نوع عمقی داغ مقرون به صرفه تر است و مقاومت بیشتری نسبت به نوع گالوانیزه سرد دارد.

  • لوله برق گالوانیزه سرد PG13.5

لوله‌های گالوانیزه سرد PG13.5، نیز یکی از انواع لوله های برقی هستند که با روش گالوانیزاسیون سرد، گالوانیزه می شوند. برخی از تولید کننده ها با استفاده از روش الکترولیز، سطح خارجی لوله‌ها را با محلول الکترولیت روی می‌پوشانند. برخی از تولید کننده ها نیز با استفاده از اسپری حاوی روی مایع، سطح لوله را اسپری می کنند. در این نوع از گالوانیزاسیون، سطح داخلی لوله گالوانیزه نمی شود و مستعد خوردگی خواهد بود.

پوشش گالوانیزه لوله‌های گالوانیزه سرد PG13.5 نسبت به نوع گرم کمتر است (بین 5 الی 8 میکرون). ضخامت ورق لوله‌های سرد درجه یک 0.9 میل و درجه دو 0.6 میلی متر است. در نتیجه وزن تقریبی آن نسب به سایر لوله های برقی 13، کمتر است. از آنجا که داخل این لوله ها گالوانیزه نیست، استفاده از آن در مناطق مرطوب خیلی توصیه نمی شود.

لوله فولادی برق گالوانیزه سرد PG13.5

  • لوله برق رنگی

لوله برق پی جی 13.5 ، به کمک رنگ در برابر زنگ زدگی و آسیب های محیطی مقاوم می شوند. البته برخی از تولید کنندگان لوله های گالوانیزه را رنگ می زنند. به طور کل این لوله‌ها در ضخامت های 0.9 میل (درجه 1) و 0.6 میل )درجه 2) تولید می شوند. و برای مقاوم شدن رنگ روی بدنه لوله، آنها را در داخل کوره قرار می دهند. به همین دلیل به آنها لوله رنگ کوره ای هم می گویند.

هر کدام از رنگ های لوله های برقی، یک نشانه هستند و برای کارایی خاصی استفاده می شوند. به عنوان مثال لوله‌های مشکی نشانه ضد انفجار بودن لوله است و برای پروژه‌هایی که احتمال انفجار یا آتش سوزی در آن بیشتر است استفاده می‌گردد. بیشترین لوله برقی رنگی موجود در بازار، به رنگ قرمز و مشکی می باشد. اما رنگ‌های سفید و زرد هم در میان آنها دیده می‌شود. می‌توانید با توجه به پروژه، رنگ سفارشی هم سفارش دهید. به طور کل این نوع از لوله‌های PG 13.5 مقاومت پایین‌تری نسبت به سایر انواع لوله‌های برق پی جی 13.5 دارند.

بیشتر بخوانید:لوله گالوانیزه سنگین

 

جدول مشخصات لوله برق پی جی 13.5 :

توضیحات نوع محصول متراژ(M) وزن هر متر (KG) ضخامت (MM) نوع

سایز

پوشش گالوانیزه 70 الی 90 میکرون 60 0.49 1 لوله گالوانیزه گرم سنگین

13.5

پوشش گالوانیزه 70 الی 90 میکرون دوسر درپوش PGCO 57 0.55 1.25 لوله گالوانیزه گرم سنگین

13.5

پوشش گالوانیزه 12 الی 18 میکرون

دوسر درپوش 57 0.5 1 لوله گالوانیزه گرم سبک

13.5

پوشش گالوانیزه 12 الی 18 میکرون

یکسر درپوش و یکسر بوشن 57 0.51 1 لوله گالوانیزه گرم سبک

13.5

پوشش گالوانیزه 6 الی 8 میکرون

فابریک 60 0.42 0.9 لوله گالوانیزه گرم سبک

13.5

درجه 1

تماس بگیرید 60 0.9 لوله گالوانیزه سرد

13.5

کاربرد لوله برقی پی جی 13.5

از آنجایی که لوله برقی پی جی 13.5 سایز و قطر کوچکتری دارد، در قسمت هایی از پروژه به کار می رود که تعداد کابلهای کمتری باید عبور کند یا قطر و اندازه کابل خیلی قطور نیست. از این رو کاربرد لوله PG13.5 می تواند به شرح زیر باشد:

  • ساختمان‌های مسکونی، تجاری و اداری: به دلیل امکان انعطاف پذیری و مقاومت نسبتاً بالا، لوله گالوانیزه برق در ساختمان‌های مسکونی، تجاری و اداری ، بیمارستان ها ، آتش نشانی، کارگاه‌ها، آزمایشگاه و مراکز درمانی و … برای انتقال و حفاظت از سیم‌ها و کابل‌های برق به کار می‌رود.
  • سیستم‌های تهویه مطبوع
  • نفت و گاز و پتروشیمی
  • نصب دوربین‌های مدار بسته
  • سیستم‌های امنیتی و دزدگیرها
  • کابل کشی در فضای زیر زمینی مثل مترو و تونل
  • کابل‌های آسانسور
  • پاساژها
  • کابل کشی در سوله‌های صنعتی

با توجه به این نکات و کاربردها، لوله گالوانیزه گرم سبک برق به عنوان یک راهکار مطمئن و اقتصادی برای حفاظت از کابل‌ها و سیم‌های برق در محیط‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد.

اتصال لوله برق گالوانیزه pg13.5

اتصالات برقی PG13، متناسب با سایز لوله pG13.5 است و می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. بوشن
  2. انواع سه راهی
  3. انواع تبدیل
  4. انواع گلند
  5. انواع بست
  6. جعبه تقسیم آلومینیومی
  7. قوطی، کاندولت
  8. هد بوشینگ
  9. ریل، مهره ماسوره
  10. توپچی‌ها

شبکه های اجتماعی

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا این مطلب مفید بود؟

دیدگاهتان را بنویسید

خانه