طول عمر لوله گالوانیزه برق را افزایش دهید

طول عمر لوله برق را افزایش دهید.

فهرست مطالب

طول عمر لوله گالوانیزه برق، دلیل حفظ پروژه‌های کابل‌کشی شما خواهد بود. اما چرا باید برای طول عمر لوله‌های برق را افزایش داد؟ چون باعث کاهش هزینه‌های تعمیرات و در نتیجه سود مالی بیشتر خواهد بود.

قیمت لوله فولادی گالوانیزه برق، نسبت به سایر لوله‌های برقی فلزی و غیر فلزی گرانتر است. اما با توجه به ویژگی‌ها و امتیازاتی که دارد، هزینه اضافی تعمیرات و نگهداری بسیار کمتری را پرداخت خواهید کرد. علاوه بر آن، چنانچه لوله برق، به هر دلیلی آسیب ببیند، مجبور به تعویض یا تعمیر آن خواهید بود. این موضوع می‌تواند باعث قطعی برق در زمان تعمیرات شود. همچنین احتمال آسیب دیدن و پاره شدن کابل ها نیز وجود دارد.

قطعی برق در بسیاری از صنایع و مشاغل خسارات مالی و جانی بسیاری به همراه خواهد داشت. در حالی که لوله‌های فولادی گالوانیزه برق، به علت مقاومت بالا در برابر تنش‌های مختلف محیطی و مکانیکی، کمترین آسیب را می‌بینند و عمر طولانی تری نسبت به سایر لوله‌های صنعتی برق دارند. در نتیجه می‌توانید تا مدت‌های طولانی، بابت پروژه کابل رسانی نگرانی نداشته باشید.پس به جرات می‌توان گفت با خرید لوله گالوانیزه برق، هزینه مقرون به صرفه‌ای خواهید داشت.

 

چرا باید طول عمر لوله گالوانیزه برق را افزایش دهیم؟

فولاد، مقاوم‌ترین فلز شناخته شده است که در برابر تنش‌های مکانیکی کمترین آسیب را می‌بیند. این فلز از ترکیب آهن و کربن تولید می شود. اما متاسفانه آهن در برابر سیالاتی مثل آب مقاومت کمی دارد و زنگ می‌زند. یا به سرعت با عناصر شیمیایی اطراف خود وارد واکنش شده و دچار خوردگی می‌شود. از این رو برای افزایش مقاومت و جلوگیری از آسیب به فولاد، آن را با روش‌های مختلف گالوانیزه می‌کنند و سطح آن را با فلز روی (یا زینک) می‌پوشانند.

گالوانیزاسیون لوله، طول عمر لوله فولادی را بالا می‌برد و از آن در برابر رطوبت، خوردگی، پوسیدگی، ضربه، UV نور خورشید، سایش، فشار و …. مقاومت می‌کند. هر چه ضخامت پوشش گالوانیزه بیشتر باشد، مقاومت لوله بالاتر است. مقاومت بیشتر برابر است با طول عمر بیشتر لوله.

هرچند گالوانیزه بودن، جزو مزایای لوله برق است. اما این باعث نمی‌شود تا از لوله‌های فولادی گالوانیزه محافظت نکنیم و آنها را بدون مدیریت بحران، به حال خود رها نماییم.

چرا باید طول عمر لوله گالوانیزه برق را افزایش دهیم؟

چگونه طول عمر لوله گالوانیزه برق را افزایش دهیم؟

عوامل مختلفی وجود دارد که می‌تواند در دراز مدت به لوله فولادی گالوانیزه برق نیز آسیب بزند. این آسیب دیدگی، سلامت پروژه کابل کشی و مسئولیتی که پشتیبانی می‌کند را تهدید می‌نماید. علاوه بر آن می تواند به اعتبار کاری شما نیز لطمه بزند. همچنین، علاوه بر حفظ سلامت پروژه، می‌بایست، هزینه‌های تحمیلی را نیز در نظر بگیرید.

برای افزایش طول عمر و حفاظت از لوله‌های گالوانیزه برق این موارد را در نظر بگیرید.

  • کیفیت لوله

اولین نکته در افزایش طول عمر لوله گالوانیزه کیفیت آن است. توجه داشته باشید که حتما لوله‌ای با کیفیت تولید و کیفیت گالوانیزه خریداری کنید. لوله بی‌کیفیت خیلی زودتر در برابر تنش‌های محیطی، مقاومت خود را از دست می‌دهد و دچار پوسیدگی، زنگ زدگی و آسیب به کابل‌ها می‌شود. این آسیب مستقیما بر عملکرد کابل‌ها تاثیر گذاشته و خطر، پروژه شما را تهدید خواهد کرد.

  • از کیفیت جوش در محل درز لوله اطمینان حاصل کنید. چون ممکن است محل جوش و درز لوله در حین جابجایی و نصب، باز شود. در نتیجه لوله عملکرد خوبی برای محافظت از کابل‌ ها نخواهد داشت.
  • همچنین از کیفیت پوشش گالوانیزه مطمئن باشید. چنانچه پوشش گالوانیزه کیفیتی نداشته باشد، پس از مدتی می‌ریزد و از همان محل، لوله شروع به زنگ‌زدگی می‌کند.
  • اتصالات

دو سر لوله‌های برق رزوه دارد و این لوله‌ها به وسیله مقاطع مختلف به هم وصل می‌‌شوند. کیفیت اتصال یکی از نکات مهم در افزایش طول عمر لوله گالوانیزه برق است. چون وزن کابل‌ها به لوله فشار وارد می‌کند. اتصالاتی که با کیفیت نباشند باعث کاهش مقاومت لوله در برابر فشار داخلی شده و از هم جدا می‌شوند. در نتیجه احتمال قطعی کابل‌ها، آسیب به لوله و پروژه هم وجود خواهد داشت.

  • از کیفیت و عمق رزوه‌‌ها مطمئن باشید. رزوه‌ها شیارهایی هستند که باعث می‌شوند نصب لوله‌ها در سریع‌ترین زمان انجام بگیرد و دسترسی به بخشی از کابل‌ها در طول مسیر راحت‌تر باشد. مدیریت تعمیر کابل را نیز راحت‌تر می‌کنند. اتصالات نیز رزوه دارند و با چفت شدن این رزوه‌ها در هم، نصب لوله و اتصالات برقی اجرا می‌شود. چنانچه عمق رزوه‌ها کم باشد، احتمال رد شدن شیارها از هم و باز شدن اتصال وجود دارد.
  • یا چنانچه کیفیت رزوه خوب نباشد و اصطلاحا هرز شده باشد، اتصالات دیگر به آن متصل نمی‌گردد.
  • سایر اتصالات برقی نیز باید کیفیت کافی را هم به لحاظ درز ، به لحاظ پوشش و هم به لحاظ شیار و رزوه داشته باشد. در غیر این صورت همانند لوله بی‌کیفیت، قابلیت محافظت از کابل‌ها را از دست می‌دهد. سلامت و طول عمر لوله را نیز کاهش می‌دهد.
بیشتر بخوانید:بهترین برند لوله برق

 

  • کاربری لوله

برای حفظ لوله‌های گالوانیزه از برق می‌بایست ابتدا توجه کنید که برای چه کاری به این لوله‌ها نیاز دارید.

برای یک کارخانه؟ تونل‌های زیر زمینی؟ مجتمع تجاری، اداری یا مسکونی؟ بیمارستان و هتل؟

سپس باید بدانید که این لوله‌ها در کجا قرار می‌گیرند. زیر زمین؟ دیوار یا سقف؟ محیط‌های مسقف یا سر باز.

اینها نکات ریزی است که شاید هر کسی به آن توجه نکند. اما گاهی عدم توجه به آن می‌تواند باعث بروز آسیب دیدگی برای لوله‌ها باشد.

  • لوله‌هایی که در محیط‌های مسقف قرار می‌گیرند، کمتر با تنش‌های محیطی مواجه‌اند. در نتیجه کمتر دچار آسیب دیدگی‌های احتمالی می‌شوند. برای محافظت از لوله‌هایی که در محیط سرباز قرار می‌گیرند، می‌توانید، سقف‌های کوچک محافظ قرار دهید تا از تنش‌هایی مثل باران، عبور حیواناتی مثل گربه از روی لوله، پرندگان، برخوردهای تصادفی و …. لوله را در امان نگه دارید.
  • چنانچه لوله زیر زمین قرار می‌گیرد، خاک و رطوبت در زیر زمین بسیار بیشتر است و لوله تماما در مجاورت آن قرار خواهد داشت. در نتیجه احتمال واکنش شیمیایی بین فلز با عناصر موجود در خاک مرطوب بیشتر است. از طرف دیگر، دسترسی راحت به لوله‌هایی که داخل زمین نصب می‌شوند نیز، سخت‌تر است. از این رو بسیاری از نصابان، دور لوله را با نایلون می‌پوشانند تا از رطوبت خاک در امان بماند.
  • چنانچه لوله را روی دیوار یا سقف نصب می‌کنید، با توجه به اینکه در چه پروژه ساختمانی (کارخانه، هت، بیمارستان، مجتمع و ..) کار می‌کنید، دقت کنید که در زمان نصب بین لوله‌ها حتما فاصله استاندارد وجود داشته باشد. این فاصله با توجه به نوع سازه و قوانین نظام مهندسی برای هر نوع کاربری ساختمانی، متفاوت است. اما حداقل فاصله 1 سانتی‌متر است.
  • چنانچه لوله‌گذاری مربوط به تونل‌ها و سازه‌های زیرزمینی است، بهتر است رطوبت محل نصب را بسنجید و بر حسب آن اقدام کنید. لوله را در محل نفوذ آبهای زیر زمینی قرار ندهید.

چگونه طول عمر لوله گالوانیزه برق را افزایش دهیم؟

  • محل نصب در کنار سایر لوله‌ها

  • توجه داشته باشید لوله‌های گالوانیزه برق با لوله‌‌های عبور آب، فضلاب و سایر سیالات صنعتی فاصله داشته باشد. چنانچه یکی از لوله‌های عبور سیالات آسیب ببیند و بترکد، می‌تواند به لوله‌های عبور کابل برق آسیب برساند.
  • از نصب لوله‌های گالوانیزه برق، در کنار لوله‌های گرمایشی یا فضاهایی که حرارت آن بالاست (مثلا کنار تنور نانوایی، اجاق آشپزخانه هتل‌ها و بیمارستان‌ها و دیگ‌های بخار صنعتی) بپرهیزید.

چون کابل‌های برق با توجه به ولتاژ جریانی که از آنها عبور می‌کنند، به خودی خود، گرما ایجاد می‌کنند. فلز نیز گرما را به سرعت جذب خواهد کرد. گرما و حرارتی که از بیرون به لوله وارد شود، می‌تواند گرمای بدنه لوله را افزایش دهد. این گرما به داخل لوله نفوذ کرده و باعث گرم شدن بیشتر کابل‌ها می‌شود. گرمای اضافه می‌تواند به کابل آسیب رسانده، درجه حرارت را بالا برده و عاملی برای اتصالات برقی، آتش‌سوزی و حتی انفجار گردد.

همچنین احتمال انفجار لوله‌های حرارتی مثل لوله‌های دیگ‌های بخار وجود دارد. این انفجار می‌تواند به لوله‌های برق گالوانیزه نیز آسیب وارد کند.

  • عناصر خارجی

تعریف عناصر خارجی برای هر کس متفاوت است. در این خصوص می‌توان اینطور تعریف کرد که هر عاملی از بیرون به لوله آسیب برساند.

  • در حین جابجایی لوازم و وسایل مختلفی که ارتفاع دارند، مواظب باشید تا با لوله‌های برق برخورد نکنند. چون احتمال آسیب به لوله وجود دارد.
  • از پاشیدن مواد شیمیایی مختلف بر روی سطح لوله اجتناب کنید. چون ممکن است این مواد شیمیایی با فلز روی واکنش داده و منجر به ایجاد خسارت شود.
  • از تماس لوله با سیالات شیمیایی مثل مواد آلی، مواد شیمیایی، اسیدها، مواد قلیایی قوی و …. بپرهیزید.
بیشتر بخوانید:کاندوئیت فلزی

 

  • حفظ ایمنی

حفظ ایمنی، نیز از مهمترین عوامل افزایش طول عمر لوله گالوانیزه برق است. تا اینجای مقاله هم هر آنچه گفته بود، نوعی حفظ نکات ایمنی بود. اما علاوه بر موارد گفته شده، این نکات را هم در نظر داشته باشید.

  • با توجه به محل نصب، فاصله لوله از سطح زمین را در نظر بگیرید. گاهی کارگران در حین کار، بدون غرض ممکن است به لوله آسیب برسانند. تا در صنایع مختلف در حین کار، توسط دستگاه ها، به لوله ها آسیب وارد شود.
  • بیش از ظرفیت و سایز لوله، کابل از داخل آن عبور ندهید. چون باعث ایجاد فشار داخلی به دیواره های لوله می شود، همچنین گرمای حاصل از جریان‌های الکتریکی در داخل لوله بالا رفته و چون تهویه مناسبی برای داخل لوله وجود ندارد، این گرما می‌تواند به لوله و پروژه شما آسیب وارد کند. همچنین عاملیبرای بروز آتش سوزی باشد. برای عبور کابل های قطور یا تعداد کابل بیشتر، از لوله گالوانیزه سنگین برقی با سایزهای بزرگتر استفاده کنید.
  • لوله‌ها را از یک برند معتبر بگیرید. برندها، برای برند شدن تلاش زیادی کرده و استانداردهای مختلفی را برای محصولاتشان حفظ می‌کنند. از این رو سلامت و طول عمر لوله‌ها با برند معتبر، باعث افزایش طول عمر پروژه شما خواهد بود.
  • برای نصب لوله‌ها از نصاب مجرب بهره ببرید. چون نصاب ناشی، می تواند عاملی برای آسیب به پروژه باشد.

عدم توجه به نکات ایمنی، قطعا طول عمر لوله گالوانیزه برق را کاهش داده و خطر بزرگی برای پروژه شما خواهد بود. بنابراین نکاتی که گفتیم را حتما رعایت کنید تا با توجه به شرایط اقتصادی کشور، شاهد خسارات مختلف مالی و جانی نباشیم.

 

سوالات متداول

  1. چرا باید طول عمر لوله فولادی گالوانیزه برق را افزایش داد؟

پوشش گالوانیزه روی لوله فولادی، به خودی خود مقاومت لوله و طول عمر آن را بالا می‌برد. اما هر گونه آسیب به گالوانیزه، می‌تواند طول عمر لوله را به سرعت کاهش داده و سلامت پروژه شما را تهدید کند.

  1. چه نکاتی برای افزایش طول عمر لوله فولادی گالوانیزه برق اهمیت دارد؟

کیفیت لوله، کیفیت اتصالات و رزوه، نصب اصولی، رعایت استانداردها، برند، جابجایی و حمل و نقل اصولی

شبکه های اجتماعی

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا این مطلب مفید بود؟

دیدگاهتان را بنویسید

خانه