خمکاری لوله گالوانیزه برق اصولی و آسان

خم کاری لوله برق

فهرست مطالب

تمام ساختمان‌های مسکونی، صنعتی و تجاری وابسته به برق و سیم‌کشی ساختمانی هستند. کابل‌ها و سیم‌های بسیاری در هر ساختمان از مسیرهای مختلف عبور می‌کنند و حتی از یک طبقه به یک طبقه دیگر وارد می‌شوند. از این رو نمی توان برای کابل کشی به یک مسیر مستقیم فقط فکر کرد. برای مدیریت و محافظت از کابلها در برابر حوادث محیطی و  نظم بخشیدن به آنها از لوله برقی استفاده می‌کنند. کابل‌ها از داخل لوله گالوانیزه برق عبور می‌کنند تا به نقطه مورد نظر برسد. بدنه لوله‌های برقی از جنس فولاد است و فولاد در برابر ضربه بسیار مقاوم است. پس برای تغییر مسیر کابل‌ها چه باید کرد؟

پروژه کابل‌کشی یک ساختمان زمانی به خوبی انجام می‌گیرد که تاسیسات برق را اصولی و بر اساس استانداردهای رایج بتوان انجام داد. به نحوی که ایمنی پروژه و ساختمان فراهم شود. بخشی این ایمنی را در نقاطی که مسیر کابل عوض می شود باید در نظر گرفت. چنانچه از لوله استفاده نشود، مدیریت و نگهداشتن کابلها سخت و چالش زا خواهد بود. حتی ممکن است در کنج‌های خارجی ساختمان، در کابل‌ها پارگی ایجاد شود. پس چاره چیست؟

برای این مشکل، یک راهکار وجود دارد که ایمنی کابل‌کشی را برای مدت خیلی طولانی تضمین می‌کند و آن خم کاری لوله برق است. به دلیل اینکه این لوله‌ها باید در گوشه‌ها و مکان‌های مختلف به شکل زاویه‌دار باشد برای خم کاری لوله برق از دستگاه خم کن لوله برق استفاده می‌شود. لوله‌های برقی به صورت متری عرضه می‌گردد. از این رو قیمت لوله برق گالوانیزه بر اساس هر متر محاسبه می‌شود. در نتیجه خم لوله بر قیمت آن تاثیر ندارد. مگر اینکه شخص دیگری بخواهد آن را خم بزند.

بیشتر بخوانید:گالوانیزه گرم چیست؟

 

خم کاری لوله گالوانیزه برق

خمکاری لوله برق گالوانیزه به معنای پیچاندن تارهای تشکیل دهنده بدنه لوله (اجسام) حول یک محور و ایجاد خمش دائمی در لوله گفته می‌شود. طی این عمل لوله، بدون آنکه بشکند یا آسیبی ببیند، تغییر مسیر داده و از حالت مستقیم خارج می‌شود. این عمل می‌تواند به وسیله دست یا دستگاه صورت پذیرد. خمکاری لوله‌های گالوانیزه، باعث شد تا مصرف لوله برقی گالوانیزه بیشتر از قبل باشد. چون بسیاری از چالش‌های کابل کشی را بر طرف کرد. روش‌های مختلفی برای خمکاری انواع لوله‌ برق گالوانیزه وجود دارند که هر کدام باید بر اساس نوع لوله و قطر آن انتخاب شوند. رعایت اصول خمکاری لوله و در نظر گرفتن استانداردهای لازم، می‌تواند باعث ایجاد یک لوله با خمش دقیق و بدون شکستگی شود.

برای خمکاری انواع لوله‌ برق از دستگاه خم کن لوله استفاده می شود این دستگاه در انواع مختلف و برای خمکاری لوله های برق مختلف وجود دارند.

خم کاری لوله گالوانیزه برق

اصول خمکاری لوله برق فولادی گالوانیزه

لوله‌های برق فلزی، عمدتان از جنس فولادند که سطح آن را گالوانیزه می‌کنند. خمکاری لوله فولادی با سه روش انجام می شود.

  1. U شکل
  2. خم معمولی
  3. خم ۱۸۰ درجه

خمکاری لوله برق فولادی گالوانیزه

 

برای خمکاری اصولی لوله‌های برق، افراد میبایست با اصول خمکاری لوله فولادی کاملا آشنایی داشته باشند و بر اساس آن، مراحل خمکاری را انجام دهند. چون هر گونه خطا می‌تواند تاثیر بدی روی کیفیت لوله داشته باشد. از آنجا که لوله‌های فولادی برقی از نظر ضخامت، قطر و میزان خمش مورد نیاز با هم متفاوت هستند؛ نمی‌توان همه آنها را با یک روش خم کرد. روش‌های مختلفی برای خمکاری انواع لوله برقی وجود دارند که در ادامه در مورد هر کدام از آنها صحبت می‌کنیم.

خمکاری گرم

در این روش خمکاری، همانطور که از نام آن مشخص است، با کمک گرما و حرارت لوله را خم می‌کنند. لوله فولادی تحت حرارت قرار می‌گیرد. خواص بدنه فولادی تحت تاثیر گرما و حرارت تغییر می‌کند و باعث خم شدن آن با سهولت بیشتری شود. این روش برای لوله‌هایی که نیاز به خمکاری با زاویه زیاد باشد، عموما استفاده می‌شود. از جمله معایب خمکاری گرم که باید در هنگام انتخاب این روش به آن توجه داشته باشید، عبارتند از:

  1. مصرف زیاد انرژی
  2. هزینه بالا
  3. چین خوردن لوله در قسمت خم
بیشتر بخوانید:لوله گالوانیزه

 

خمکاری القایی

در روش خمکاری القایی لوله داخل یک کویل قرار گرفته و سپس جریان الکتریکی از سیم پیچ کویل عبور داده می‌شود. در اثر عبور جریان الکتریکی لوله به صورت موضعی گرم و خم می‌شود. در حالی که نیازی به وارد کردن هیچ فشاری به لوله نیست.

از این روش عموما برای لوله‌های فولادی و لوله فولادی گالوانیزه که قطر بالایی دارند و شعاع خمکاری آنها زیاد است، استفاده می‌شود. همچنین، برای خم کردن لوله‌های درزدار نیز به کار می رود. چون این سبک از گرما دادن به لوله، باعث باز شدن درز لوله‌های درزدار نمی شود. از مزایای روش خمکاری القایی می‌توان به هزینه کم، میزان آلودگی پایین و عدم چروک خوردگی در قسمت خم اشاره کرد.

خمکاری غلتکی

خمکاری غلتکی برای خم کردن لوله گالوانیزه سنگین و لوله‌ها با قطر زیاد به کار می‌رود. این روش خمکاری با کمک غلتک های متعدد که زاویه آن ها بر اساس زاویه خم مشخص می شود، انجام می شود. معمولا این روش برای زمانی که نیاز به تولید لوله های مارپیچی است، استفاده می شود.

خمکاری با گیره مخصوص یا پرسی

این روش یکی از دقیق‌ترین و بهترین روش‌های خمکاری انواع لوله‌های فولادی گالوانیزه است. برای این روش خمکاری نیاز به گیره مخصوص و غالب است. در روش ماندل، لوله‌ها را با کمک یک گیره به قالب محکم می‌کنند. سپس، قالب‌ها طی یک نیروی هیدرولیکی شروع به چرخش می‌کنند و لوله خم خواهد شد. مهمترین مزیت روش خمکاری با گیره مخصوص، کنترل شعاع داخلی و خارجی لوله است.

خمکاری با گیره مخصوص یا پرسی

خمکاری با رام

خمکاری با رام یکی از ارزان قیمت‌ترین روش‌های خمکاری لوله گالوانیزه است. در این روش لوله گالوانیزه مورد نظر را به داخل غلتک‌های مختلف و بلوک‌های محوری هدایت می‌کنند. این غلتک‌ها می‌توانند باعث خم شدن لوله شوند. خمکاری با رام یک روش ایمن است که یک لوله مقعر را تحویل می‌دهد.

خمکاری فشاری

از این روش عموما برای خم کاری لوله فولادی سیاه استفاده می شود. روش خمکاری فشاری، یک روش کاملا حرفه‌ای است. در این روش قالب ثابت می‌ماند و لوله با کمک یک کفشک دور قالب پیچیده می‌شود. از این روش خمکاری برای زمانی که شعاع خم بیشتر از ۳ برابر قطر داخلی لوله باشد، استفاده می‌شود.

روش شکل دهی کششی

در روش خمکاری شکل دهی کششی بر خلاف روش پرسی قالب ثابت است و حرکت نمی‌کند. بلکه به جای آن گیره‌ها متحرک و قالب ثابت است. با جابجایی لوله بر روی قالب‌، خم لازم بر روی لوله ایجاد می‌شود.

نکته: روش های خمکاری پرسی، فشاری، کششی و غلتکی، به نام روش سرد خمکاری نیز شناخته می‌شوند. این روش‌ها به علت عدم وجود هر نوع گرمایی، در مقابل روش گرم و القایی قرار می‌گیرد.

بیشتر بخوانید:لوله گلخانه

 

خم کن لوله برق چیست؟

خم کن لوله برق دستگاهی است که برای شکل دهی و خم کردن لوله های برق مانند لوله های استیل، فولاد، مس، پلاستیک و لوله PVC قرار میگیرد و این دستگاه انواع مختلفی دارد که شامل خم کن لوله برق دستی، خم کن لوله برق برقی، خم کن لوله برق هیدرولیکی و خم کن لوله برق هیدرولیک دستی است.

انواع دستگاه خم کن لوله برق

همانطور که گفتیم برای خم کردن لوله برق گالوانیزه دستگاه‌های مختلفی وجود دارد که بر مبنای درجه خم، دقت خم، ضخامت و قطر لوله می‌توان از یکی از آنها استفاده کرد.

  • فنر خم لوله برق ساختمان خم سرد و گرم

فنر خم کن لوله برق، ساده‌ترین ابزار برای خم کردن لوله‌های برق از جنس پلیکا، PVC و لوله پلی آمید استفاده می شود.

  • خم کن لوله برق دستی

برای خم کردن لوله با این دستگاه میبایست از نیروی دست کمک گرفت. این دستگاه دارای چندین لقمه متنوع است که متناسب با اندازه لوله (قطر و ضخامت) انتخاب می‌شود و قابلیت تغییر دارد. سایز لقمه‌هایی که بر روی این دستگاه نصب می‌شوند به صورت PG 13.5 – PG 16 – PG 21 – ½ inch – ¾ inch – 1 inch هستند و برای لوله‌هایی با حداکثر قطر ۲۵ میلی‌متر استفاده می‌شود. نحوه کار دستگاه به این صورت است که اول لقمه دستگاه و تکیه گاه متناسب با قطر لوله انتخاب می‌شود. که دستگیره را به قسمت رزوه آن متصل کنید. سپس با قرار دادن لوله در داخل لوله خم کن و مشخص کردن محل خم، پای خود را بر روی پدال دستگاه قرار داده و اهرم آن را فشار دهید تا لوله به اندازه زوایه مورد نظر خم می‌شود.

با کمک این دستگاه می‌توان انواع خم ۹۰ درجه، خم پشت به پشت، خم انحرافی، خم ابروئی و خم پله‌ای را ایجاد کرد.

خم کن لوله برق دستی

  • دستگاه لوله برق هیدرولیکی

دستگاه خم کن لوله برق هیدرولیکی نوع دیگری از دستگاه‌های خم کن لوله برق است که برای شکل دهی و زاویه دادن به لوله برق استفاده می‌شود. از این دستگاه معمولا برای لوله‌هایی با قطر ۱ اینچ تا قطر ۸.۵ اینچ استفاده می‌شود. چون لوله هایی که ضخامت و قطر بالا دارند، به علت استحکام و مقاومت کششی فولاد با نیروی دست خم نمی‌پذیرند. این دستگاه‌ها درجه بندی شده‌اند و کار با آنها بسیار راحت است. فقط کافی است آن را بر روی زاویه مورد نظر تنظیم کرده و لوله را داخل آن قرار دهید و سپس لوله را خم کنید.

دستگاه خم کن هیدرولیکی برای لوله‌های مسی، آهنی، آلومینیومی، گالوانیزه، میلگرد و استیل کاربرد دارد.

 

  • دستگاه خم کن لوله برق کاندوئیت

خم کن لوله‌های کاندوئیت یکی دیگر از انواع خم کن‌ها است که مخصوص کاندوئیت‌های مختلف هستند و به ۵ نوع مختلف تقسیم می‌شود:

  1. کاندوئیت IMC: لوله خم کن برقی، لوله خم کن مکانیکی، لوله خم کن هیدرولیکی و لوله خم کن دستی برای کاندوئیت‌های با سایز کوچک
  2. کاندوئیت RMC: لوله خم کن برقی، لوله خم کن مکانیکی، لوله خم‌کن هیدرولیک
  3. کاندوئیت PVC: استفاده از جعبه یا روکش حرارت
  4. کاندوئیت EMT: لوله خم کن برقی، لوله خم کن مکانیکی و لوله خم‌کن دستی
  5. کاندوئیت ENT: استفاده از جعبه یا روکش حرارتی

دستگاه لوله برق هیدرولیکی

خم‌ کاری لوله گالوانیزه برق گرم – خم‌ کاری لوله گالوانیزه برق سرد

لوله های برقی به 4  شکل در بازار لوله و اتصالات برق عرضه می گردد:

  1. لوله برق گالوانیزه گرم سنگین یا عمقی داغ
  2. لوله برق گالوانیزه گرم سبک
  3. لوله گالوانیزه فابریک
  4. لوله گالوانیزه سرد

اما تمام این لوله‌ها با روش‌هایی که گفته شد و با استفاده از دستگاه‌های نام برده خم می‌شوند. لوله گرم برق با سایر لوله های فولادی برقی با روش مشابه خم می شوند. فقط ضخامت، قطر لوله، هدف خم، زاویه خم و … نوع دستگاه و روش را تعیین می‌کند و نوع گالوانیزه نقشی در تعیین آن ندارد.

 

ابزار خمکاری لوله گالوانیزه برق

ابزار مختلفی برای هر یک از روش‌های خمکاری لوله استفاده می‌شود. از جمله:

  • قالب خمشی

قالب خمشی اصلی‌ترین ابزار برای خمکاری لوله‌های برق است. از این قالب برای ایجاد منحنی و اعمال فشار بر روی محصول استفاده می‌شود.

  • قالب گیره‌ای

از این قالب برای ثابت نگه داشتن لوله در فرآیند خمکاری استفاده می‌شود. چنانچه لوله طی فرآیند خمکاری تکان بخورد موجب ایجاد عیوب جبران ناپذیری در شکل ظاهری  و عملکرد آن خواهد شد.

  • قالب فشاری

این قالب همراه با لوله طی فرآیند خمکاری حرکت کرده و فشار لازم جهت خمکاری را به آن اعمال می‌کند.

ابزار خمکاری لوله گالوانیزه برق

  • مندرال

این قالب نقش مهمی را در جلوگیری از آسیب رسیدن به دیواره داخلی لوله ایفا می‌کند. قالب‌های مندرل نیز انواع مختلفی داشته و برای هر لوله از جنس خاصی از این قالب استفاده می‌شود.

  • قالب وایپر

این قالب نیز از آسیب رسیدن به بخش بیرونی لوله جلوگیری می‌کند.

 

محاسبات خمکاری لوله برق گالوانیزه

محاسبات شعاع خم لوله در خمکاری لوله‌های گالوانیزه برق بسیار مهم و با اهمیت است. در حالت ایده‌آل شعاع خم به صورت مضربی از قطر لوله خواهد بود. از این رو برای یک قطر خاص تشخیص درست شعاع خم نقش بسیار مهمی در کاهش هزینه‌ها و استفاده از ابزار و تجهیزات اضافی دارد. محاسبات خمکاری همچنین باعث کاهش زمان تولید نیز می‌شود.

به طور کلی باید یک توازن مناسب بین سرعت تولید و ابعاد خم و فرآیند مونتاژ وجود داشته باشد. شعاع خم یک تاثیر عمده بر روی کنش سطوح داخلی و خارجی خم دارد. همچنین بر روی تغییر شکل پذیری مستقیما اثرگذار است. از این رو توجهات و دقت کیفی بر روی این کار در کیفیت فرآیند خم موثر است.

محاسبات خمکاری لوله برق گالوانیزه

فاکتورهای مهم در انتخاب روش خمکاری لوله گالوانیزه برق

همانطور که گفتیم تمام لوله‌های گالوانیزه را می‌توان با هر کدام از روش‌های گفته شده، خمکاری کرد. اما نکته مهم آنجاست که لوله‌های گالوانیزه سرد با توجه به ضخامت پوشش در حین خم زدن، در منطقه تنش هیچ ریزشی ندارد. اما گالوانیزه گرم عمقی داغ که پوشش گالوانیزه ضخیم‌تری دارد، در حین خمکاری در نقطه تنش، ریزش خوهد داشت. البته کیفیت و خلوص پوشش گالوانیزه در میزان این ریزش تاثیر دارد.

با این حال چنانچه لوله گذاری در یک منطقه با میزان رطوبت بالاست به شما پیشنهاد می کنیم که از لوله گالوانیزه گرم عمقی داغ استفاده کنید. چون آن میزان از ریزش به حدی نیست که به لوله و سیستم لوله‌کشی آسیب وارد کند. اما چنانچه از لوله گالوانیزه سرد استفاده کنید، رطوبت می‌تواند بر روی سلامت و عمر مفید لوله تاثیر بگذارد. اما چنانچه محیط، رطوبت کمی داشته باشد لوله گالوانیزه سرد برای خمکاری گزینه ایمن‌تری خواهد بود.

لازم به ذکر است که میزان رطوبت منطقه و مکانی که لوله کشی برق در آن اتفاق می افتد، هدف از لوله گذاری و بودجه‌ای که برای آن در نظر دارید جزو فاکتورهایی است که برای انتخاب لوله و روش خمکاری آن محسوب می‌شود.

 

مزیت خم کردن لوله های گالوانیزه برق پتروگرایش

پتروگرایش کوشاورزان یکی از شرکت‌های زیر مجموعه هلدینگ پتروگرایش است که انواع لوله و اتصالات برقی را با استفاده پیشرفته‌ترین دستگاه‌های اروپایی و همگام با استانداردهای روز جهان تولید می‌کند. مزایای لوله برق تولید شده در این شرکت با برند PGCO به نحوی است که از این برند به عنوان یک برند معتبر در بازار نام برده می‌شود.

کیفیت، ضمانت و مشاوره فروش تنها بخشی از ضمانت پتروگرایش برای ارائه محصول با کیفیت است. لوله های برق پتروگرایش با برند PGCO با شمش روی خالص با خلوص 99.97% تولید میشود. میزان روی بری یا ضخامت پوشش گالوانیزه لوله‌های برق عمقی داغ، بین 45 الی 75 میکرون است. طول لوله‌های برق گالوانیزه PGCO، دقیقا 3 متر است.

رزوه‌های دو سر لوله‌ها بسیار با کیفیت است و خوردگی یا هرز شدگی ندارد. این رزوه‌ها با دستگاه اتوماتیک آلمانی تراشیده می شوند. کیفیت بالای رزوه باعث می‌شود تا بوشن و سایر اتصالات به خوبی و محکم به لوله بسته شود و برای تمام مدت عمر پروژه، محکم در جای خود باقی بمانند. اگر رزوه‌ها کیفیت خوبی نداشته باشند، وقت زیادی از پیمانکار یا نصاب لوله‌ها گرفته شده و پروژه نیز استحکام کافی را نخواهد داشت یا اصلا اتصالات به لوله متصل نمی‌شود.

پوشش گالوانیزه لوله‌های برق پتروگرایش در خم، نمی‌ریزد. این یک ویژگی بسیار مهم است. چون بسیاری از لوله‌های برقی، پوشش گالوانیزه آنها در نقطه خم، ترک خورده و ریخته است. رطوبت از همان قسمت به عمق لوله نفوذ کرده و باعث خوردگی آن می‌شود. این ویژگی به دلیل کیفیت بالای مواد گالوانیزه، استفاده از دستگاه‌های تمام اتوماتیک روز، دقت و تعهد در انجام کار گالوانیزاسیون است.

مزیت خم کردن لوله های گالوانیزه برق پتروگرایش

وجود درپوش در یک سر لوله‌های برقی PGCO باعث می‌شود تا به رزوه‌ها ضربه و فشاری وارد نشود و رزوه‌ها از هر نوع آسیبی در امان بمانند. در سر دیگر لوله بوشن قرار دارد. این بوشن در وقت پیمانکار یا نصاب برای اتصال لوله ها بسیار صرفه جویی می‌کند و مسیر پروژه سریع‌تر پیش می‌رود.

بسته بندی‌های با کیفیت و به شکل لوله زنبوری لوله‌های برقی گالوانیزه پتروگرایش، باعث می‌شود تا دپو، بارگیری و ارسال راحت‌تر و با دقت بیشتری انجام شود. ضمن آنکه آسیب و فشار کمتری به لوله وارد می‌گردد.

علارقم تمام این موارد فراموش نکنید از صفر تا صد مراحل تولید و ارسال توسط پتروگرایش و در یک کارخانه انجام می شود، قیمت بسیار رقابتی و نزدیک به کف بازار است. شما با خرید مستقیم از پتروگرایش هزینه های واسط را حذف کرده و لوله های برقی را به میزان دلخواه با نازل ترین قیمت خریداری خواهید نمود.

مورد بعدی خدمات پس از فروش ماست. چنانچه به هر دلیلی (دلیل معقول) خریدار از لوله‌هایی که تحویل گرفته راضی نباشد، طی مدت 5 الی 7 روز می‌تواند کالا را برگرداند و کل مبلغی که پرداخت کرده نیز عودت خواهد شد. در واقع یک هفته ضمانت برای لوله‌های گالوانیزه برقی پتروگرایش وجود دارد.

سفارش شما از جلوی درب کارخانه بارگیری و به محل پروژه یا هر آدرسی که توسط کارفرما اعلام شود ارسال می‌گردد. در نتیجه هزینه برای خریدار بسیار کمتر است.

به جرات می‌توانیم بگوییم پتروگرایش تنها کمپانی تولید لوله برق  و PGCO بهترین برند لوله برقی داخلی است که لوله‌ها را با این شیوه تولید و ارسال می‌کند. خرید و قیمت لوله برقی از پتروگرایش از هر نظر به نفع شما خواهد بود. این فرصت را از دست ندهید.

شبکه های اجتماعی

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا این مطلب مفید بود؟

دیدگاهتان را بنویسید

خانه