گالوانیزه گرم چیست؟

گالوانیزه گرم چیست

فهرست مطالب

شاید برایتان جالب باشد بدانید هرساله درصدی از فلزات در اثر پدیده خوردگی از بین می‌روند؛ به عنوان مثال، سالانه 20 درصد محصولات آهنی دچار خوردگی می‌شوند و درست همینجاست که گالوانیزه گرم (Hot galvanizing) به عنوان یکی از روش‌های گالوانیزاسیون اهمیت پیدا می‌کند. یکی از روش‌های متداول‌ برای محافظت از مقاطع فولادی در برابر خوردگی، استفاده از پوشش گالوانیزه گرم است. پوشش‌های فلزی از طریق روش‌هایی مانند آبکاری گالوانیزه گرم، گالوانیزه می‌شوند تا در برابر زنگ زدگی و خوردگی محافظت گردند. شاید این سوال برایتان به وجود بیاید که پوشش گالوانیزه گرم چیست؟ یا اینکه استفاده از لوله گالوانیزه گرم چه کاربردی در صنایع مختلف دارد؟ هم‌اکنون در غالب پروژه‌های ساختمانی و صنعتی، از انواع روش‌های گالوانیزه کردن از جمله گالوانیزه گرم استفاده می‌شود و به همین دلیل، اگر به دنبال آشنایی بیشتر با این پوشش هستید، تا انتهای این مطلب از پتروگرایش همراه ما باشید.

پوشش گالوانیزه گرم چیست؟

محصولات زیادی در صنایع مختلف از جمله کاندوئیت، با روکش گالوانیزه و به روش‌های گالوانیزه گرم و سرد تولید می‌شوند. در پاسخ به سوال گالوانیزه گرم چیست، باید گفت که این روش به عنوان یکی از انواع روش‌های گالوانیزاسیون، نوعی فرآیند آبکاری قطعات فلزی شناخته می‌شود. در عملیات گالوانیزه گرم، فلزات در محلولی از فلز روی (Zn) غوطه‌ور می‌شوند تا از آن‌ها در برابر خوردگی، زنگ‌زدگی و پوسیدگی محافظت گردد. لازم به ذکر است که انجام این عملیات، کار بسیار سخت و پیچیده‌ای محسوب می‌شود و در این فرآیند باید به میزان غلظت مواد مذاب، سرعت انجام عمل گالوانیزه، میزان درجه حرارت، نوع ترکیبات شیمیایی مواد پایه و استانداردهای آن‌ها توجه بسیار زیادی کرد.

پوشش گالوانیزه گرم چیست؟

مهم‌ترین کاربردهای پوشش گالوانیزه گرم چیست؟

لوله‌های گالوانیزه گرم عمقی داغ در محیط‌های مربوط و با رطوبت بالای 60 درصد به کار می‌روند و در شرایط قلیایی و دیگر شرایط محیطی، مقاومت بسیار خوبی دارند. از کاربردهای گالوانیزه گرم می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • استفاده در صنایع ساختمان سازی برای تجهیزات مولد نیرو، تجهیزات پتروشیمی و مبدل‌های حرارتی
  • کاربرد در فولادهای تقویت کننده برج‌های خنک کننده
  • استفاده در لوله‌های مخصوص کابل‌های زیرزمینی، لوله‌های فولادی و سقف شیروانی‌ها
  • مورد استفاده در صنایع پل ‌سازی و کف پل‌های در مجاورت با کلریدها، شتی سازی و ساخت اسکله
  • محافظ اتوبان‌ها، پایه چراغ‌ها و تابلوها
  • استفاده در بتن‌های پیش ساخته ساختمانی و انواع کانکس و کانتینر
بیشتر بخوانید:لوله گلخانه

 

مراحل اجرای پوشش گالوانیزه گرم چیست؟

نحوه و مراحل تولید گالوانیزه گرم پتروگرایش به شرح زیر است:

چربی زدایی

قبل از هر چیزی، سطح فلز مورد نظر باید کاملا برای گالوانیزه شدن آماده شود. پس از شستشو و پاک شدن رنگ یا مواد سخت دیگر بر روی سطح فلز، وارد مرحله چربی زدایی می‌شویم. در مرحله چربی‌زدایی و برای از بین بردن چربی‌های به جا مانده از مراحل شکل دادن مانند نورد، سازه فلزی در داخل یک وان حاوی محلول تمیزکننده قلیایی مانند سود سوزآور (NaoH) و دمای بین 70 تا 90 درجه سانتیگراد قرار می‌گیرد. این فرآیند متناسب با میزان آلودگی موجود روی سطح فلز بین 5 تا 15 دقیقه طول می‌کشد.

اسیدشویی

پس از چربی زدایی سازه فلزی، مرحله اسیدشویی آغاز می‌شود. برای پاک کردن پوسته‌های اکسیدی و زنگ‌زدگی در مرحله تولید از روی سطح فلز، از اسید استفاده می‌کنند. در این مرحله غالبا از اسید کلریدریک برای اسیدشویی بهره می‌برند؛ البته اسید سولفوریک با دمای بین 60 تا 70 درجه سانتیگراد نیز برای این کار مناسب به نظر می‌رسد. لازم به ذکر است که غلظت اسید به کار رفته در این مرحله با توجه به حجم پوسته‌های اکسیدی و بین 10 تا 20 درصد حجمی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

شستشو سازه فلزی

برای ورود به مرحله بعدی و بعد از بین رفتن کامل پوسته‌های سطحی فلز، طی دو مرحله شستشوی فلز با آب و در وان‌های مخصوص انجام می‌پذیرد.

انجام عمل فلاکسینگ یا فلاکس زنی

برای تکمیل فرآیند گالوانیزه گرم، عمل فلاکسینگ برای حذف ناخالصی‌های باقیمانده از روی سطح فلز انجام می‌شود. برای این منظور محلول کلرید آمونیوم کلراید تهیه شده و فلز موردنظر در آن غوطه‌ور می‌شود. به این ترتیب علاوه بر از بین رفتن ناخالصی‌های به جا مانده، لایه‌ای نازک روی سطح فلز تشکیل می‌شود که از اکسید شدن و خوردگی‌های آتی جلوگیری خواهد کرد و شرایط مناسب برای واکنش آهن و مذاب روی را نیز فراهم می‌آورد.

غوطه ور کردن در وان مذاب روی و حمام گالوانیزاسیون

سازه فلزی پس از چربی زدایی و اسیدشویی، در وان مذاب روی قرار گرفته و غوطه‌ور می‌شود. هنگام غوطه‌وری گرم، مذاب روی با سطح قطعه واکنش نشان داده و یک لایه آلیاژی مناسب فلز روی و آهن بر سطح قطعه کشیده می‌شود. لازم به ذکر است که در انجام فرآیند پوشش گالوانیزه گرم باید به دما دقت زیادی گردد. اگر نرخ انحلال بین آهن و فولاد در روی به شدت افزایش پیدا کند، تاثیر مخربی بر جای خواهد گذاشت. لازم به ذکر است که در این مرحله دمای ذوب روی را به 460 درجه سانتیگراد می‌رسانند (دمای روی در حالت عادی 420 درجه سانتیگراد است). علت انجام این کار در افزایش و بهبود قدرت سیالیت و پوشش دهی این فلز است.

غوطه ور کردن در وان مذاب روی و حمام گالوانیزاسیون

پاک کردن روی اضافی از سطح فلز

در این مرحله با توجه به نوع کاکرد فلز موردنظر، روی اضافی موجود روی سطح آن را پاک و به اصطلاح روی زدایی می‌کنند.

و در نهایت کنترل کیفی

پس از اینکه فلز موردنظر در مدمای اتاق قرار گرفته و سرد شد، قطعات روی اضافی که در مرحله اولیه شره‌گیری به خوبی از سطح پاک نشده بودند، توسط سنباده و به شکل دستی با سوهان کاری از روی سطح فلز از بین می‌روند. در این مرحله همچنین تمامی عیوب موجود در فلز طبق استاندارد ASTM 103 بررسی و اصلاح می‌شود. البته در صورتی که این ایرادات از بین نروند و قابل ترمیم نباشند، قطعه برای انجام مجدد عمل گالوانیزاسیون مرجوع خواهد شد.

بیشتر بخوانید:لوله گالوانیزه سنگین

 

مزایای گالوانیزه گرم پتروگرایش چیست؟

شاید این سوال برایتان ایجاد شود که مزایای محصولات پتروگرایش با پوشش گالوانیزه گرم چیست؟ شرکت پتروگرایش، مجموعه‌ای پیشگام در تولید انواع لوله گالوانیزه گرم و سرد شناخته می‌شود و بهترین و مقاوم‌ترین لوله گالوانیزه را تولید می‌کند. این شرکت با دارا بودن تیم مهندسی متخصص در این حوزه، مشاوره‌های رایگان خود را در اختیارتان قرار می‌دهد تا خریدی عالی را تجربه کنید. همچنین پتروگرایش در مقایسه با رقبا محصولات خود را با قیمتی مناسب و مقرون‌به‌صرفه ارائه می‌کند که از این طریق خریدی باکیفیت و با قیمت مناسب را تجربه خواهدید کرد.

از مزایای پوشش گالوانیزه گرم پتروگرایش با برند تجاری “PGCO” می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • پوششی مقاوم در برابر فشار، حرارت، ضربه‌های فیزیکی، رطوبت، زنگ زدگی و خوردگی ایجاد می‌کند.
  • طول عمر لوله گالوانیزه گرم را حداقل تا 25 الی 30 سال افزایش می‌دهد.
  • پوشش گالوانیزه گرم در مقایسه با سایر پوشش‌ها مقرون‌به‌صرفه است.
  • ضخامت گالوانیزه گرم آن بسیار زیاد است و با آخرین استانداردها و فناوری‌های روز دنیا تولید می‌شود.
  • قابلیت تست آسان پوشش لوله‌ها با دستگاه الکترومتر وجود دارد.

مزایای گالوانیزه گرم پتروگرایش چیست؟

تفاوت گالوانیزه گرم و سرد

پس از پاسخ به سوال گالوانیزه گرم چیست، می‌توان این پوشش را با گالوانیزه سرد مقایسه کرد. در بررسی تفاوت لوله خم سرد و گرم می‌توان گفت که برای زاویه دار کردن لوله خم گرم نیاز به قرارگیری بر روی حرارت وجود دارد؛ در حالی که لوله برق خم سرد بدون نیاز به حرارت و توسط یک فنر خم لوله زاویه دار می‌شود. در جدول زیر، تفاوت لوله گالوانیزه گرم و سرد را دقیق‌تر بررسی می‌کنیم:

گالوانیزه گرم گالوانیزه سرد
پوشش گالوانیزه گرم در مقایسه با گالوانیزه سرد مقاومت بیشتری دارد. مقاومت گالوانیزه سرد در مقایسه با گالوانیزه گرم کمتر است.
ضخامت گالوانیزه گرم زیاد است. گالوانیزه سرد ضخامت کمتری دارند.
پوشش گالوانیزه گرم برای قطعات بزرگتر قابل استفاده است. از پوشش گالوانیزه سرد می‌توان برای ایجاد پوشش قطعات کوچک استفاده کرد.
طول عمر گالوانیزه گرم بیشتر است. گالوانیزه سرد طول عمر کمتری در مقایسه با پوشش گالوانیزه گرم دارد.
ورق‌های گالوانیزه گرم دارای سطح مات و کدر هستند. ورق‌های گالوانیزه سرد، سطح صاف و درخشانی دارند.

 

بیشتر بخوانید:لوله گالوانیزه

 

قیمت گالوانیزه گرم

با توجه به مزایای گالوانیزه گرم آبکاری شده، در بیشتر شهرهای صنعتی خدمات مربوط به گالوانیزه و آبکاری گالوانیزه گرم اجرایی می‌شود. تهران، اصفهان و اهواز از جمله شهرهای صنعتی ایرانی هستند که از پوشش گالوانیزه گرم استقبال می‌کنند. لوله‌های گالوانیزه گرم تهران، گالوانیزه گرم اصفهان و گالوانیزه گرم اهواز تولیدی پتروگرایش قیمت مقرون‌ به‌ صرفه و کیفیتی عالی دارند و در سازه‌های مختلف به کار می‌روند. برای اطلاع از هزینه گالوانیزه گرم و جوشکاری ورق گالوانیزه، می‌توانید با کارشناسان شرکت پتروگرایش تماس بگیرید و اطلاعاتی دقیق و به‌روز درباره قیمت لحظه‌ای گالوانیزه گرم به دست بیاورید.

قیمت گالوانیزه گرم

خرید لوله گالوانیزه گرم

گالوانیزه به روش گرم یکی از قدیمی‌ترین و رایج‌ترین روش‌های گالوانیزاسیون است که از قطعه در برابر خوردگی و زنگ زدگی محافظت می‌کند. در بسیاری از صنایع، از ورق‌های گالوانیزه به جای فولاد ضد زنگ استفاده می کنند؛ چراکه بسیار مقرون‌به صرفه و اقتصادی است و کاربردهای گسترده‌ای در تمامی صنایع دارد. شرکت پتروگرایش با برند تجاری “PGCO”، تولید کننده انواع لوله‌های گالوانیزه، لوله گالوانیزه گرم گلخانه، قوطی گالوانیزه و پروفیل گالوانیزه است. برای دریافت مشاوره رایگان و خرید لوله گالوانیزه گرم و مزایای هر محصول، می‌توانید با کارشناسان شرکت تماس بگیرید و از خدمات مشاوره و اطلاعات به‌روز بهره‌مند شوید.

شبکه های اجتماعی

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا این مطلب مفید بود؟

دیدگاهتان را بنویسید

خانه