پروفیل گالوانیزه

پروفیل گالوانیزه

فهرست مطالب

پروفیل (Profile) یکی از پر کاربردترین مقاطع در احداث سازه‌ها است. پروفیل ها را از طریق روش‌های مختلف مانند نورد، کشش یا فشردن ورق‌های فلزی، شکل می دهند و با توجه به شمایل شان، کاربردهای مختلفی در صنایع و ساخت و ساز دارند. پروفیل های فلزی و فولادی پر مصرف ترین نوع این مصالح هستند. اما همان طور که می دانید، فلزات پس مدتی در جوار رطوبت موجود در محیط سایر آسیب های محیطی دچار خوردگی و فرسودگی می شوند. در نتیجه دیگر قابل استفاده نیستند یا به سازه شما خسارت وارد می کنند. تصور کنید یک ساختمان تجاری چندین طبقه با سازه فلزی بنا شده است. در چنین شرایطی اگر این قطعات فولادی دچار خوردگی شوند یا به وسیله رطوبت از بین بروند، اتفاقات ناگواری رخ خواهد داد.برای جلوگیری از وقوع این حوادث، چه راه حلی وجود دارد؟ بهترین و ایمن‌ترین گزینه‌، برای افزایش استحکام سازه‌، استفاده از قوطی فلزی گالوانیزه است. در این مقاله قصد داریم در مورد کاربردهای این محصول و ویژگی‌های آن، اطلاعاتی را در اختیارتان قرار دهیم. اگر شما به دنبال تهیه پروفیل گالوانیزه با کیفیت برای پروژه خود هستید، این محتوا را تا انتها بخوانید.

پروفیل گالوانیزه چیست؟

پروفیل صنعتی گالوانیزه یا قوطی فلزی گالوانیزه، پروفیلی است که از فولاد گالوانیزه (فولادی که تمام سطح آن با مذاب روی پوشیده باشد) ساخته شده است. در حقیقت پروفیل‌ها بعد از تولید و فرم دهی، درون حمام‌های گرم فرو برده می‌شوند یا به روش گالوانیزاسیون سرد تولید می شوند تا یک لایه روکش فلز روی (Zn) سطح آن بپوشاند. ضخامت روکش روی در روش گالوانیزاسیون گرم، بسیار بیشتر است (۱۰۰ الی ۱۳۰ میکرون) و به‌همین دلیل، کاربرد بیشتری در ساخت سازه‌های محیط‌های مرطوب دارد.

این پوشش باعث مقاومت بسیار بالای آن در برابر خوردگی و زنگ زدگی می‌شود. پروفیل‌های گالوانیزه به دلیل مقاومت بسیار بالا در برابر عوامل جوی، رطوبت، سایش و خوردگی، در صنایع ساختمان سازی، گلخانه ها، خودروسازی و صنعت درب و پنجره‌سازی استفاده می‌شود.

پروفیل گالوانیزه

انواع پروفیل چیست؟

همانطور که گفتیم، پروفیل ها، مقاطع فولادی هستند که در مدل ها و شمایل مختلف و برای کاربری های مختلف تولید می شوند. به طور کلی پروفیل ها به دو نوع تقسیم می شوند:

  1. پروفیل های باز
  2. پرو فیل های بسته

پروفیل باز در ابعاد و ضخامت‌های متنوع تولید می‌شود. می توان تسمه، تیرآهن، میلگرد، نبشی، ناودانی، هاش، پروفیل سطح مقطع Z و چهارپهلو را به عنوان پروفیل باز معرفی کرد.یعنی پروفیل‌های بسته، نوع دیگری از پروفیل ها هستند که به نام قوطی هم شناخته می شوند. از آنها برای تولید لوله، قوطی، پروفیل درب و پنجره، پروفیل پی وی سی و پروفیل های کرکره برقی استفاده می شود.

تمامی پروفیل ها بر اساس جنس بدنه به دو نوع تقسیم می شوند:

  1. پروفیل سیاه
  2. پروفیل گالوانیزه

تفاوت این دو گروه در روکش روی و اجرای فرایند گالوانیزاسیون است. بنابراین به راحتی می توان متوجه شد که مهمترین و اصلی ترین تفاوت این دو گروه در میزان مقاومت آنها در برابر رطوبت و آسیب های محیطی است.

بیشتر بخوانید:وزن پروفیل گالوانیزه

 

انواع پروفیل گالوانیزه چیست؟

پروفیل گالوانیزه در انواع سبک، سنگین، صنعتی و کشاورزی تولید می‌شود. هر کدام از این مقاطع وزن، سایز، ضخامت و کاربردهای مخصوص به خود را دارند:

  • پروفیل سبک

این نوع از پروفیلهای سبک، با دو استاندارد DIN2394 و EN10219-2 تولید می‌شوند. از ورق‌های سبک و روغنی برای تولید آنها استفاده می شود. همان‌طور که می‌دانید این ورق‌ها از طریق فرآیند نورد سرد تولید می‌شوند. به این نوع پروفیل، پروفیل مبلی هم می گویند. وزن آنها خیلی زیاد نیست و حتی می توان بعضی از آنها را به راحتی بلندکرد.

از پروفیل های سبک در صنایعی مانند لوازم خانگی، دوچرخه‌‌سازی، کانتینر و مبلمان استفاده می شود.

  • پروفیل سنگین

این محصول از ورق سیاه با ضخامت 1.5 میلی متر به بالا در دو نوع صنعتی و ساختمانی تولید می‌شود. پایداری، جوش پذیری بالا و تحمل فشار بالا، مقاومت پیچشی و خمشی و سختی سطح از ویژگی های مهم این نوع از پروفیل گالوانیزه است. وزن این نوع پروفیل ها زیاد است و گاها برخی از ابعاد آن را نمی توان به راحتی با دست بلند کرد.

از پروفیل گالوانیزه سنگین در ساخت شاسی ماشین آلات سنگین، دستگاه‌های صنعتی و مصارف ساختمانی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

  • پروفیل کشاورزی

این پروفیل در ساخت سازه‌ گلخانه‌ ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. به دلیل مقاومت بالا در برابر رطوبت و زنگ زدگی جایگزین مناسبی برای سازه‌های چدنی و آهنی است. همچنین برای ساخت گلخانه از لوله ها و ستون های گالوانیزه نیز استفاده می گردد. پروفیل کشاورزی به پروفیل گلخانه ای نیز مشهور است. از آنها برای ساخت سازه‌های گلخانه‌ای و همچنین محل تلاقی نایلون پوشش گلخانه و قرار دادن پنجره استفاده می‌شود.

 

کاربرد پروفیل گالوانیزه

مزایای پروفیل گالوانیزه

  • طول عمر بالای محصول فولادی تا حدود 30 سال
  • مقاومت بالا در برابر ضربه و فشارهای بیرونی
  • مقاومت و استحکام در برابر فشارهای جوی و باد
  • استحکام کششی بی نظیر
  • فرآیند شست و شو و نظافت راحت
  • هزینه کمتر تولید در مقایسه با سایر روش‌های استحکام سازی
  • بازرسی فنی آسان به صورت چشمی
  • جلوگیری از هرز شدن پیچ‌ها
  • مقاومت بالا در برابر رطوبت
  • پایداری

 

کاربرد پروفیل گالوانیزه

پروفیل‌های گالوانیزه با توجه به ویژگی‌های ظاهری متعدد و مزایای منحصر بفردشان، مصارف و کاربردهای متعددی را هم در صنایع و هم در ساخت و ساز دارند. بخش اعظمی از پروفیل‌های‌ گالوانیزه جهت ساختن گلخانه های بزرگ و یا تولید در و پنجره‌های PVC به کار می‌رود. از دیگر کاربردهای این محصول می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • طراحی و ساخت سینی کابل در محیط‌های صنعتی
  • مهار و حفاظت از برخی قطعات ارزشمند در پروژه‌ها
  • استفاده به عنوان اسکلت برخی از ساختمان‌ها و گلخانه‌ها
  • ساخت انواع لوله‌های فلزی
  • در صنعت ساخت و ساز، فلزات گالوانیزه برای ساخت سازه‌های فلزی، پوشش سقف یا سقف کاذب،تولید پارتیشن
  • انتقال آب و فاضلاب
  • در صنعت کشاورزی و دامداری، برای ساخت حصارها، سازه‌های دامداری و تجهیزات کشاورزی
  • در صنعت حمل و نقل و خودروسازی، برای ساخت قطعات خودرو، بدنه خودرو، و تجهیزات حمل و نقل
  • در صنعت دریایی، برای ساخت کشتی‌ها، تجهیزات دریایی، و سازه‌های دریایی
  • استفاده در برخی از قسمت های ساخت دکل های نفتی و انتقال نفت، گاز و پتروشیمی
  • صنایع پل‌سازی و راه‌سازی
  • کانال های هوا، کولر و تهویه
  • ساخت لوازم خانگی
  • ساخت سقف سالن‌هایی بزرگی مانند سوله‌ها، سالن‌های ورزشی، انبارها و پارکینگ‌های عمومی

انواع پروفیل گالوانیزه چیست؟

روش های تولید پروفیل گالوانیزه

پروفیل گالوانیزه با انجام فعالیت‌های الکتریکی، مکانیکی و شیمایی تولید می‌شود. گالوانیزاسیون پروفیل به دو روش سرد و گرم انجام می‌گیرد.

  • پروفیل گالوانیزه گرم

قدمت تولید و استفاده از پروفیل گالوانیزه با استفاده از روش گرم به بیش از ۱۰۰ سال می‌رسد. در این روش، مقاطع فولادی را داخل وان روی مذاب در دمای 460 درجه فرو می‌برند. به این روش غوطه‌وری نیز می‌گویند.پس از خارج کردن پروفیل از داخل وان مذاب، فلز روی ابتدا با اکسیژن و سپس با کربن واکنش نشان می‌دهد و لایه‌ای مقاوم نسبت به زنگ زدگی و اکسیداسیون بر روی آن تشکیل می‌شود.پس از این مرحله، از فرایند گالوانیزه خشک برای صافی و نرمی سطح پروفیل گالوانیزه استفاده می‌شود.این نوع مقاطع پس از خشک شدن و اتمام فرایند گالوانیزاسیون، جلوه و ظاهری مات دارند. اما مقاومت آنها در برابر تاثیرات جوی، رطوبت و سایر آسیب های محیطی بسیار بالاتر است.

 

  • پروفیل گالوانیزه سرد (آب کاری شده)

این پروفیل‌ها از ورق‌های نازک (ورق روغنی) با ضخامت کمتر از 1.5 میلی‌متر تولید می‌شوند. گالوانیزاسیون سرد یا آب‌کاری به عنوان یک روش اقتصادی‌تر برای تولید پروفیل گالوانیزه، شناخته می شود. این روش به الکترو گالوانیزاسیون نیز مشهور است. در اجرای این فرایند، از طریق یک جریان الکتریکی و فرآیند الکترولیز (آند و کاتد)، لایه‌ای از فلز روی به سطح پروفیل می‌چسبد و از آن در برابر خوردگی و اکسیداسیون محافظت می‌کند.

از پروفیل هایی که با این روش گالوانیزه می شوند عمدتا در فضاهای بسته استفاده می شوند و نمی‌توان از آن در فضاهای باز استفاده کرد. با این حال هزینه کمتر آن، مزیتی نسبت به روش گرم به شمار می‌رود.آبکاری، روشی مقرون به صرفه برای تولید فلزات مقاوم به خوردگی و زنگ زدگی است ضخامت پوشش گالوانیزه در این نوع گالوانیزاسیون بسیار کم بوده و به راحتی می‌توان آن را از سطح فلز جدا کرد.این مقاطع با توجه به نوع گالوانیزاسیون ظاهری براق و درخشان دارند. اما مقاومت کمتری نسبت به نوع گالوانیزه گرم از خود نشان می دهند.

پروفیل گالوانیزه اصفهان

طبق آمار، بیشترین مصرف پروفیل گالوانیزه، در استان اصفهان و برای ساخت گلخانه استفاده می‌شود. اصفهان به عنوان یک استان مرکزی در منطقه خشک کشور قرار گرفته است. طبق آمار سازمان زمین شناسی، سازمان محیط زیست و آبفا، سطح آبهای زیر زمینی نیز به شدت کاهش یافته است. از این رو کشاورزی در مرکز ایران و به ویژه در استان اصفهان، عموما به صورت گلخانه‌ای انجام می‌شود تا مصرف آب را بتوان مدیریت کرد.

از آنجا که پروفیل گالوانیزه، بهترین گزینه به عنوان ستون گلخانه است. وسعت گلخانه‌های ایران مرکزی هم زیاد است. از این رو اهمیت کیفیت پروفیل گالوانیزه در اصفهان بسیار بالاست.هرچند کارگاه ها و کارخانهجات تولید پروفیل گالوانیزه در کشور و حتی در اطراف اصفهان بسیار زیاد است. اما فاکتور کیفیت، از پتروگرایش در اصفهان، یک نام آشنا ساخته است. پتروگرایش به عنوان یک تولید کننده مستقل برای تولید انواع لوله و پروفیل گالوانیزه گلخانه، توانسته جایگاه ویژه‌ای را در بازار پروفیل گالوانیزه اصفهان باز کند.این شرکت با حذف هزینه‌های واسطه و قیمت مقرون بصرفه، نیم بیشتری از بازار پروفیل اصفهان را در دست دارد.

روش های تولید پروفیل گالوانیزه

چرا از پروفیل گالوانیزه استفاده می کنیم؟

همانطور که گفتیم پروفیل‌ها، مقاطع فولادی هستند که استفاده ها و کاربردهای بسیاری در صنعت و ساختمان سازی دارند. پیشنهادد ما و اکثر کارشناسان این است که برای اجرای پروژه‌ها از پروفیل گالوانیزه استفاده کنید. اما چرا؟

همانطور که گفتیم پروفیل گالوانیزه در وان مذابی از فلز روی غوطه ور شده و تمام سطح آن به واسطه مذاب، روی اندود گشته است. این پوشش از پروفیل فولادی در برابر رطوبت، فشار، اکسایش، ضربه و سایر آسیب های انسانی و محیطی محافظت می کند. و مقاومت پروفیل یا لوله را بالا می برد. در نتیجه طول عمر پروفیل افزایش می یابد. با توجه به تورم بازار و قیمت آهن آلات، تهیه این مقاطع بسیار گران است. حال اگر از پروفیل گالوانیزه هم استفاده نکنید، این فلزات خیلی زودتر تحت فشار و رطوبت، اکسید شده و ازبین می روند. در نتیجه خسارات زیادی به پروژه شما تحمیل می شود.

علاوه بر این خسارت، هزینه تعمیر و نگهداری آنها نیز بسیار گران خواهد بود. درست است که قیمت خرید پروفیل گالوانیزه نسبت به نوع سیاه آن بیشتر است. اما حداقل از خرید خود پشیمان نخواهید شد. ابتدا ایمنی کار و پروژه خود را در نظر بگیرید تا هزینه های اضافه و پشیمانی به شما تحمیل نشود.

 

محاسبه آنلاین وزن لوله و پروفیل

همچنین برای محاسبه و بدست آوردن دقیق میزان نیاز خود به لوله و پروفیل می توانید از نرم افزار پتروگرایش از این لینک pgco.info/weight-calculator استفاده نمایید.

تولید کنندگان پروفیل گالوانیزه

امروزه کارخانه‌های زیادی این محصول را تولید می‌کنند که هر چقدر کیفیت و وزن مواد روی-اندود شده بر روی پروفیل بیشتر باشد، قیمت آن نیز بالاتر می‌رود. شما می‌توانید این محصول را از گروه صنعتی پتروگرایش خریداری نمایید. کارشناسان این مجموعه با ارائه قیمت روز محصول و مشاوره رایگان شما را در خرید بهتر راهنمایی خواهند کرد.

کلام پایانی

پروفیل گالوانیزه به دلیل داشتن روکش روی، یکی از بهترین گزینه‌ها برای ساخت درب و پنجره است که در محیط‌های داخلی و خارجی به کار می‌رود. امروزه این محصول در کارخانه‌های مختلفی تولید شده و روانه بازار می‌گردد. مجموعه صنعتی پتروگرایش در زمینه تولید پروفیل گالوانیزه و لوله برق فعالیت می‌کند. شما می‌توانید برای دریافت قیمت‌ پروفیل گالوانیزه و خرید محصولات با کارشناسان فروش این مجموعه تماس حاصل فرمایید.

شبکه های اجتماعی

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا این مطلب مفید بود؟

دیدگاهتان را بنویسید

خانه