اتصالات سینی کابل

اتصالات سینی کابل

فهرست مطالب

اتصالات سینی کابل، به قطعات و مقاطعی گفته می‌شود که سینی‌ها را در مسیر عبور کابل‌های برق، به یکدیگر متصل می‌کنند. برای آنکه سینی کابل‌ها در بالاترین سطح امنیت در یک پروژه کابل‌کشی اجرا شود نیاز به اتصالات استاندارد سینی کابل دارد. اتصالات سینی کابل، در واقع همان متعلقات سینی کابل است که طول مسیر عبور کابل، تغییر زاویه و تغییر مسیر کابل‌ها، محکم کردن سینی کابل و مسیر عبور در جای خود، مهار، انشعاب و … را برای شبکه سینی کابل میسر می‌سازند.

 انواع اتصالات سینی کابل

اتصالات سینی کابل در دو گروه کلی عرضه می‌گردند. یک گروه از آنها مرتبط با اتصالات خارجی یا سازه‌ای است. این نوع از اتصالات، سینی‌های کابل را مستقیما به (سازه یا دیوار) یا سقف متصل می‌کنند. گروه دیگری از این قطعات، اتصالات داخلی یا میان سینی‌ها هستند که باعث تغییر جهت‌های متعدد و ادامه مسیر عبور کابل در مسیر کابل‌کشی می‌شوند.

اتصالات به صورت مستقیم و غیر مستقیم به سینی کابل متصل می‌گردد. این اتصالات بر مبنای جنس، همانند سینی کابل انواع مختلفی دارند و در انواع آلومینیومی، آهنی و فولاد گالوانیزه در بازار عرضه می‌گردند. جنس بدنه اتصالات می‌بایست همسان با جنس سینی کابل باشد. به عنوان مثال سینی کابل گالوانیزه با اتصالات گالوانیزه، شبکه می‌سازد.

  • اتصالات سینی کابل؛ از نوع خارجی یا سازه‌ای

کاربرد این نوع از اتصالات به صورت خارجی و سازه‌ای میباشد. تامین امنیت پروژه کابل‌کشی تا حد بسیار زیادی وابسته به اجرای صحیح اتصالات خارجی یا سازه‌ای سینی کابل است. چون در صورت سست بودن این قطعات و عدم پیاده‌سازی استانداردشان، در بلند مدت احتمال فرو ریزی سینی کابل را افزایش می‌دهد. بنابراین لازم است با شناخت دقیق این قطعات در نقاط صحیح سازه‌ای از آنها استفاده کنیم. همچنین تمام جوانب احتیاط را بسنجیم تا بعدها خسارتی به پروژه وارد نشود. اتصالات خارجی یا سازه‌ای عبارتند از:

  • ساپورت‌های گالوانیزه سقفی و دیواری

ساپورت گالوانیزه جزو اصلی‌ترین اتصالات خارجی سینی کابل است. این اتصالات بر اسس شمایلی که دارند می‌توانند بار کلی سینی‌ها و کابل‌های برق را تحمل کنند. این قطعات قابلیت اتصال به دیوار و سقف را دارند و با پشتیبانی کامل سینی‌ها، وزن آنها را کنترل می‌کنند. نوع سقفی آن با ایجاد یک طرح L شکل در زیر سینی‌ها قرار می‌گیرند و منجر به تثبیت و پایداری مسیر کابل کشی می‌شوند. ساپورت های T شکل و U شکل، کاربردی‌ترین ساپورت‌های پروژه‌های نصب سینی کابل هستند.

کاربرد سینی کابل و اتصالات

  • براکت سینی کابل

براکت‌ها قطعات و اتصالات به نسبت کوچکتری هستند که معمولا به عنوان یک قطعه مکمل عمل می‌کنند. این قطعات حکم نگه‌دارنده و یا تکیه‌گاه سینی کابل را دارد. شمایل براکت به صورتی است که سینی کابل روی آن قرار می‌گیرد و با پیچ و مهره یا پانچ به کفه سینی کابل متصل می‌شود. همچنین ساپورت‌های آویز سقفی با استفاده از این براکت‌ها می‌توانند یک طرح L را ایجاد کنند. البته سوار شدن این اتصالات سینی کابل بر روی ساپورت‌ها در هر ارتفاعی از سقف قابل اجرا می‌باشد.

براکت‌ها انواع مختلفی دارند. از جمله، می‌توان به مدل دیواری ،براکت u چنلی ،براکت c چنلی و براکت سقفی اشاره نمود.

  • ریل‌ها یا سی چنل‌ها

سی چنل‌ها قطعات و اتصالاتی هستند که دو نوع کاربرد در پروژه‌های نصب سینی کابل دارند. اولین کاربرد سی چنل‌ها این است که به عنوان یک قطعه تکیه‌گاه، در زیر سینی‌های کابل قرار می‌گیرند. روش کاربردی دیگر آنها این است که به طور مستقیم به سقف متصل می‌شوند. در چنین شرایطی برای پشتیبانی از سینی‌ها ما نیاز به رادهای گالوانیزه داریم تا بتوانیم یک قطعه سی چنل را در زیر سینی‌ها قرار داده و سپس به سقف اتصال دهیم.

  • رادهای گالوانیزه

رادهای گالوانیزه گروهی از اتصالات خارجی سینی کابل و به شکل مفتول‌های تمام رزوه فولادی بلندی هستند. رزوه‌ها در طول محور راد یا مفتول فولادی به طور منظم و یکپارچه و کاملا یکدست طراحی شده‌اند. این قطعات قابلیت پذیرش مهره از دو طرف خود را دارند. از رادها برای نسب سینی کابل به صورت معلق استفاده می‌شود. یعنی سینی کابل به سقف، کف زمین یا دیوار محکم نمی‌شود.

 

  • اتصالات سینی کابل از نوع داخلی

اتصالات داخلی سینی کابل، قطعاتی هستند که غالبا میان دو سینی نصب می‌شوند. در واقع از این نوع اتصالات، برای افزایش طول مسیر عبوری کابل، یا تغییر جهت آن بکار می‌روند. با توجه به آنکه سینی‌های کابل معمولا در متراژهای محدود د2 متری و 3 متری طراحی و ساخته می‌شوند. در نتیجه جهت افزایش طول لازم است این سینی‌ها را به واسطه اتصالات به یکدیگر متصل کنند.

اتصالات داخلی در عین سادگی، ساختار بسیار کاربردی دارند. به طوری که عدم استفاده از آنها، می‌تواند مانع از نصب و اتمام پروژه کابل کشی باشد. با توجه به گستردگی اتصال دهنده های سینی کابل برخی از مهمترین آنها به شرح ذیل هستند.

  • انواع زانویی ها

زانوهای سینی‌های کابل تنوع بسیار بالایی دارند. از جمله پر کاربردترین زانوها، میتوان به موارد زیر اشاره کرد.

  • زانویی عمودی داخلی یا رایزرهای داخلی
  • زانویی‌های عمودی خارجی یا رایزرهای خارجی
  • زانوهای عمودی داخلی و خارجی قابل تنظیم
  • زانوهای افقی

هر کدام از این نوع اتصالات سینی کابل، برای ایجاد یک تغییر جهت ۹۰ درجه در مسیر افقی و عمودی بکارگیری می‌شوند.

  • سه راهی سینی کابل

سه راهی‌ها اتصال دهنده‌هایی هستند که به صورت یک سینی مرکزی، کابل ها را در 3 جهت هدایت می‌کنند. در واقع اینطور می‌توان تفسیر کرد که شامل یک ورودی و دو خروجی می‌شوند. به این معنا که کابل‌ها در دو مسیر مستقیم و ۹۰ درجه مسیریابی و هدایت می‌شوند. در واقع این قطعات هم نقش زانوها را ایفا می‌کنند و هم می‌توانند باعث ادامه مسیر کابل‌ها در جهت مستقیم شوند.

  • چهار راهی‌ها

این قطعات اتصال دهنده، کاربردی مشابه سه راهی‌ها دارند. این قابلیت را دارند که در چهار مسیر مجزا کابل‌های برق را هدایت کنند. با توجه به ساختاری که چهار راهی‌ها دارند. غالبا در کنار دیواره‌ها استفاده نمی‌شوند. لذا بهترین کارایی آنها زمانی است که شما بخواهید در مرکز یک سازه چهار سینی کابل را به این قطعه متصل کنید.

مزایای سینی کابل

  • تبدیل‌های سینی کابل

تبدیل‌های سینی کابل یکی دیگر از اتصالات داخلی سینی کابل هستند که تنوع بالایی هم در مدل بندی دارند. از انواع آن می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تبدیل از راست
  • تبدیل از چپ
  • تبدیل از مرکز

ساختار این اتصالات سینی کابل به این شکل است که دو سطح مقطع متفاوت کوچکتر و بزرگتر دارد. در زمانی که لازم است از دو سینی کابل با سایزهای متفاوت استفاده کنیم این قطعات استفاده می‌شوند.

چرا اتصالات سینی کابل را گالوانیزه می‌کنند؟

جنس بدنه سینی‌های کابل عموما فلزی هستند تا وزن کابل‌ها به خصوص در حجم سنگین را تحمل کنند. چون پوشش گالوانیزه یکی از پر کاربردترین روش‌ها برای افزایش طول عمر و دوام سینی کابل و اتصالات آن، است. پوشش گالوانیزه علاوه بر مقرون به صرفه بودن، محافظ خوبی در محیط‌های اسیدی و مرطوب است. همچنین مقاومت بدنه سینی کابل و اتصالات و در مجموع مقاومت پروژه کابل کشی را افزایش می‌دهد.

چرا اتصالات سینی کابل را گالوانیزه می‌کنند؟

با توجه به اینکه جنس بدنه سینی کابل شما چیست، جنس اتصالات آن را نیز همسان با جنس سینی انتخاب کنید. تا علاوه بر زیبا سازی، تناسب را نیز حفظ کنید. سینی و اتصالات گالوانیزه برایپروژه هایی که کابل های قطورتری دارند، بیشتر استفاده می شود. چنانچه سینی کابل از جنس فولاد گالوانیزه و اتصالات آن ز جنی آلومینیوم باشد، وزن سینی فولادی همراه با وزن کابل‌های قطور، می‌تواند مقاومت ایستایی و مکانیکی اتصالات را کاهش دهد. در نتیجه‌ی فشار، ممکم است اتصالات شما تغییر شکل داده و گاها بشکنند. از این رو برای پروژه‌های کابل کشی در محیط‌های مرطوب یا پر تنش، یا پروژه‌هایی که ابعاد کابل‌ها بسیار زیاد و بزرگ است، حتما از اتصالات گالوانیزه جهت پیشبرد پروژه استفاده کنید تا مقاومت و طول عمر آن را افزایش دهید.

  1. سینی کابل‌های آهنی، مقاومت کمتری نسبت به گرما و حرارت دارند. از این رو احتمال تغییر شکل آنها و آسیب به پروژه یا کابل‌ها وجود دارد. در حالی که سینی کابل گالوانیزه در برابر گرما و حرارت کاملا مقاوم است. این گرما ممکن است از سمت کابل به سینی وارد شود یا در نتیجه تابش شدید خورشید یا آتش سوزی احتمالی با سینی تحمیل گردد.
  2. سینی کابل گالوانیزه از ورق فولادی ساخته می‌شود. از این رو مقاومت مکانیکی بیشتری نسبت به سایر سینی کابل‌های فلزی دارد. این نوع ابزار و تجهیزات برقی، در برابر فشار، وزن تحمیلی، سایش، ضربه و سایر تنش‌های مکانیکی مقاومت بالایی دارد.
  3. اصولا فلزات آسیب پذیری بالایی در برابر رطوبت دارند. پوشش گالوانیزه عایق مطمئنی در برابر رطوبت است و از فولاد دربرابر پوسیدگی و زنگ زدگی محافظت می‌کند. از این رو از سینی کابل‌های گالوانیزه در هر نوع محیط آب و هوایی حتی در محیط‌های رو باز و بدون سقف هم می‌توان استفاده کرد.
  4. پوشش گالوانیزه مقاومت بالایی در برابر مواد شیمیایی و خوردگی دارد. از این رو سینی کابل گالوانیزه در کارخانجات تولید مواد شیمیایی و انبارها کارایی مناسبی دارند.

 

مزایای استفاده از اتصالات گالوانیزه سینی کابل

مزیت های استفاده از اتصالات گالوانیزه، کمتر از مزایای سینی کابل نیست. از این رو بسیاری از کارفرمایان را به سمت خرید آن سوق می‌دهد. از جمله مزایای آن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • نصب راحت

یکی از مهمترین مزایای اتصالات سینی کابل، اتصالات آسان آن است. توسعه و مسیر بندی سینی کابل به واسطه اتصالات آن بسیار راحت است و از مسیرهای پر چالش نیز می‌توان کابل‌ها را به وسیله سینی کابل هدایت کرد. همچنین امکان نصب مجدد و تغییر مسیر کابل‌ها در جهت‌های مختلف را ممکن می‌سازد. سبک بودن وزن سینی و وجود اتصالات مختلف یکی از اصلی‌ترین دلایل نصب راحت سینی کابل‎ها است. تنوع اتصالات نیز دلیل برتری و راحتی نصب سینی کابل‎ها می‌باشد.

  • مقاومت بالا

همانطور که گفتیم، مهمترین مزیت پوشش گالوانیزه، مقاومت بالای آن در برابر رطوبت، فشار، ضربه و سایر تنش‌های محیطی است. از این رو امکان استفاده از آن را در هر شرایطی مهیا می‌کند.

  • ایمنی

اتصالات سینی کابل گالوانیزه نیز همانند آن در برابر حرارت و جریان الکتریکی مقاوم است. از این رو تحت تاثیر حرارت ناشی از جریان‌های الکتریکی آسیبی به آن وارد نمی‌شود. از این رو در مقابل حوادثی نظیر اتصالات و آتشسوزی تغییر شکن نمی‌دهد و سینی کابل شما آسیبی نمی‌بیند.

اتصالات داخلی نیز همانند سینی کابل به صورت مشبک ساخته شده و مانع از تجمع هوای گرم در داخل محفظه می‌شود. همچنین همانند سینی کابل، قابلیت مقاومت و جلوگیری از ایجاد نویزهای الکتریکی را دارد و خطر برق گرفتگی را نیز تا حدی کاهش می‌دهد.

  • صرفه‌جویی در فضای نصب

اتصالات سینی کابل فضای زیادی را اشغال نمی کند. علاوه بر آن چالش های کابل کشی را نیز تا حد زیادی بر طرف می کند. نیازی نیست دیواری را خراب کنید یا کابل را از نواحی سخت و پر خطر عبور دهید. اتصالات سینی کابل در اندازه و شکل هایی طراحی شده اند که با اشغال کمترین فضا، بیشترین کارایی را برای کارفرما داشته باشند.

  • هزینه کم تعمیرات

مقاومت پوشش گالوانیزه، به حدی است که سینی کابل و اتصالات آن را در هر نوع شرایطی، حفظ می‌کند. از این رو طول عمر بالایی دارند. در نتیجه، پروژه شما مدت‌های طولانی به صورت فعال و سلامت خواهد بود و هزینه نگهداری چندانی خرج نمی‌کنید. هم چنین چنانچه به هر دلیلی بخشی از سینی کابل یا اتصالات آن آسیب دید، نیاز نیست تمام پروژه را باز کنید. به واسطه قطعات و اتصالات، فقط همان بخش را جدا کرده و سینی یا قطعه آسیب دیده در همان قسمت را عوض می‌کنید و نیاز به خرید سینی و اتصالات با حجم زیاد ندارید.

  • قیمت مقرون به صرفه

علاوه بر این، استفاده از اتصالات گالوانیزه با توجه به کیفیت و طول عمری که دارد، بسیار مقرون به صرفه بوده و دسترسی به کابل‌های عبوری از طریق آن بسیار راحت است.

لیست قیمت اتصالات سینی کابل

پتروگرایش به عنوان یک تولید کننده سینی کابل گالوانیزه، جایگاه ویژه‌ای در تجهیزات برقی و کابل کشی دارد. اماقطعا سینی کابل به تنهایی پروژه شما را پیش نخواهد برد. بنابراین نیاز به خرید اتصالات سینی کابل هم دارید. پتروگرایش به عنوان یک تامین کننده، می تواند کلیه سینی کابل و اتصالات آن را با نازل ترین قیمت به شما تحویل دهد.

با توجه به شرایط اقتصادی کشور و نوسانات نرخ ارز و بازار آهن، امکان ارائه لیست قیمت در حال حاضر نیست. اما پتروگرایش به عنوان یک تولید کننده سینی کابل گالوانیزه و اتصالات، نزدیک ترین قیمت به کف بازار را اعلام خواهد کرد. برای اطلاع از قیمت اتصالات سینی کابل می‌توانید با کارشناسان واحد الکتریکال ما در پتروگرایش تماس بگیرید و در کنار سینی کابل مورد نیاز، اتصالات گالوانیزه آن را نیز سفارش گذاری نمایید.

 

سوالات متداول

  1. کاربرد اتصالات سینی کابل چیست؟

اتصالات، قطعات یا مقاطعی هستند که سینی‌های کابل را به محیطی که کابل باید از آنجا عبور کند، مثل دیوار یا سقف متصل می‌کنند. همچنین گروهی از این اتصالات باعث افزایش طول سینی و یا تغییر مسیر آن می‌گردند.

  1. چرا باید از اتصالات گالوانیزه سینی کابل استفاده کنیم؟

پوشش گالوانیزه باعث افزایش مقاومت اتصالات در برابر فشار، وزن تحمیلی، ضربه، رطوبت و سایر تنش‌های محیطی می‌شود. در نتیجه کمترین میزان آسیب در مدت زمان طولانی به پروژه کابل‌کشی شما وارد خواهد آمد.

  1. انواع اتصالات گالوانیزه سینی کابل کدام است؟

اتصالات به 2 گروه تقسیم می شوند. اتصالات خارجی که وظیفه نصب سینی کابل به فضایی که کابل و سینی از آن عبود می کند، مثل دیوار یا سقف و اتصالات داخلی که وظیفه اتصال سینی ها به یک دیگر یا تغییر جهت و تغییر شکل سینی ها را بر عهده دارند.

  1. اتصالات سینی کابل را از کجا بخریم؟

قطعا در بازار تجهیزات برق و بازار لوله‌های گالوانیزه، می توانید انواع اتصالات سینی کابل را به همراه سینی تهیه نمایید. انتخاب و تعداد اتصالات به مسیر عبور کابل ها بستگی دارد. با توجه به نوسانات قیمت، به شما پیشنهاد می کنیم از یک تولید کننده مثل پتروگرایش خرید کنید تا علاوه بر خرید ارزانتر، بتوانید از کارشناسان آن نیز مشاوره بگیرید.

شبکه های اجتماعی

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا این مطلب مفید بود؟

دیدگاهتان را بنویسید

خانه