نصب ایمن لوله گالوانیزه صنعتی

نصب ایمن لوله گالوانیزه صنعتی

فهرست مطالب

لوله‌های گالوانیزه، انواع مختلفی دارند و با توجه به ویژگی ها و ساختاری که دارند، کاربری متفاوتی نیز از خود ارائه می‌دهند. لوله‌های گالوانیزه طول مشخصی دارند و برای آنکه کاربری داشته باشند باید به یک منبع یا مخزن متصل شوند. لوله‌ها طول مشخصی دارند و هر چه فاصله منبع تا مخزن بیشتر باشد، تعداد لوله بیشتری باید به هم متصل شده و مسیر انتقال را بسازند.

نکات قبل از نصب لوله گالوانیزه

پیش از نصب لوله گالوانیزه، میبایست نکاتی را در نظر بگیرید. قبل از آغاز هر پروژه نصب لوله گالوانیزه، باید درستی استانداردها و مشخصات فنی لوله گالوانیزه چک و تایید شود. این موضوع به شما این اطمینان را می‌دهد که لوله‌هایی که خریده‌اید برای کاربرد مورد نظر، مناسب است و به طور موثر عمل کنند. برای این کار موارد زیر را کنترل کنید:

نکات قبل از نصب لوله گالوانیزه

  • بررسی استانداردها

زمانی که قصد خرید لوله گالوانیزه را دارید، در ابتدا مطمئن شوید که مطابق با استانداردهای ملی و بین‌المللی تولید شده اند. بسیاری از لوله هایی که مطابق با استاندادها تولید شده باشند، اطلاعات آنها همانند شناسنامه روی یک برچسب، به بدنه لوله چسبیده است.

بیشتر بخوانید:پروفیل گالوانیزه

 

  • مسیر عبور لوله

مسیر عبور لوله را مد نظر قرار دهید. گاهی لوله نیاز به تغییر مسیر دارد. این موضوع نیاز به اتصالات مختلف مثل زانو و تبدیل ایجاد می کند. همچنین طول مورد نیاز و متراژ لوله‌ای که نیاز دارید را مشخص می‌کند. همچنین، لوله باید در محیطی نصب شود که از تماس مستقیم با مواد شیمیایی سخت و آب شور دور بماند.

  • اندازه و قطر

اندازه و قطر لوله را با توجه به حجم و شدت جریان مایعاتی که از آن عبور می‌کنند، انتخاب می‌شود. استفاده از لوله‌های گالوانیزه صنعتی با قطر نادرست منجر به کاهش کارایی سیستم می‌شود. این نکته را هم یادآور می‌شویم که قیمت لوله گالوانیزه با قطر بیشتر، گرانتر است. لوله‌های قطورتر به عنوان لوله گالوانیزه سنگین هم شناخته می‌شوند.

  • نوع لوله

اکثر لوله‌های گالوانیزه صنعتی، لبه‌های صافی دارند و به روش جوش یا بوشن به هم متصل می‌شوند. اما برخی از آنها رزوه دارند و با اتصالات رزوه‌ای به هم متصل می‌شوند.

  • آماده‌سازی محیط نصب

پیش از نصب لوله‌ها محیط نصب را از نظر فیزیکی آماده کنید. محیط باید از هر گونه مانع و عامل آسیب به لوله پاکسازی شود. این کار به جلوگیری از آسیب‌دیدگی لوله‌ها در طول نصب کمک می‌کند.

روش‌های نصب لوله گالوانیزه

نصب ایمن و اصولی لوله‌های گالوانیزه برای کارکرد موثر و طولانی‌مدت آنها کاملا ضروری است. رعایت ایمنی در نصب لوله گالوانیزه، به حفظ کیفیت و دوام لوله‌ها نیز کمک کند. توجه به این نکات، نصب و بهره‌برداری از لوله‌های گالوانیزه صنعتی را به فرآیندی موثر، کاربردی، مقرون بصرفه و بلند مدت و در نهایت به بهبود کیفیت و افزایش دوام سیستم تبدیل خواهد کرد.

برای این موضوع، نکات زیر را رعایت کنید.

نکات قبل از نصب لوله گالوانیزه

  • دستورالعمل‌های نصب

دستور العمل‌های نصب را که توسط تولیدکننده ارائه شده دنبال کنید. چون روش تعریف شده توسط تولید کننده، بر اساس حفظ استانداردهای صنعتی و جهت حفظ سلامت محصول تعریف شده است.

  • اتصالات و ابزار مورد نیاز

برای نصب لوله گالوانیزه، استفاده از اتصالات و ابزار مناسب بسیار حائز اهمیت است. به عنوان مثال استفاده از تسمه‌ها، بست‌ها و آچارهای مناسب برای ایجاد اتصالات محکم و ایمن، مهم است.

  • احتیاطات ایمنی

در زمان نصب لوله گالوانیزه، اقدامات ایمنی کار را رعایت کنید. از جمله استفاده از تجهیزات حفاظت شخصی مانند دستکش‌ کار، عینک‌های ایمنی، لباس کار، ماسک و کلاه در صورت نیاز و کفش‌های ایمنی. این اقدامات باعث جلوگیری از حوادث و آسیب‌های احتمالی به شما، در طول نصب می‌شود.

 

مراحل نصب لوله گالوانیزه:

  • برنامه ریزی و اندازه گیری:

پیش‌تر هم گفتیم که قبل از نصب، طرح لوله و اندازه‌گیری دقیق طول مورد نیاز، کاملا ضروری است. این کار تضمین می‌کند که لوله‌های خریداری شده به درستی در جای خود قرار میگیرند و در محیط مقرر شده، جا می‌شوند. همچنین نیاز به اتصالات یا لوله اضافی را به حداقل می‌رساند.

  • برش و رزوه کاری

بسیاری از لوله‌های صنعتی با طول استاندارد طول می‌شوند. اما گاها لازم است که پس از اندازه‌گیری، لوله‌های گالوانیزه به طول مورد نظر بریده شوند. برای این کار می‌توان از لوله برش یا اره رفت و برگشتی استفاده کرد. در صورت نیاز پس از برش، انتهای لوله‌ها با دستگاه شیر زنی رزوه می‌شوند تا امکان اتصالِ آسان با اتصالات و یا سایر لوله‌ها فراهم شود

  • تمیز کردن لوله‌ها

قبل از نصب، لوله‌های گالوانیزه را تمیز کنید تا هر گونه کثیفی، چربی، براده‌های پلیسه یا گالوانیزه زدوده شود.  تمیز کردن لوله‌ها با استفاده از برس لوله یا محلول تمیزکننده مخصوص برای لوله‌های گالوانیزه، انجام می‌شود. تمیز کردن لوله‌ها به اطمینان از آب بندی اصولی و مناسب و جلوگیری از گرفتگی کمک می‌کند.

  • مونتاژ و اتصال

پس از محیا کردن شرایط نصب، نوبت به مونتاژ لوله‌ها است. با توجه به اینکه لوله‌ها رزوه باشند یا نباشند، روش نصب فرق می‌کند. لوله‌های رزوه شده که شرایط نصب راحتی دارند. اما لوله‌های رزوه نشده به روش جوشکاری، یا بوشن‌های مخصوص به هم متصل می‌گردند. در برخی از قسمت ها در طول مسیر، با اتصالاتی مانند زانویی، سه راهی و کوپلینگ مونتاژ می‌شوند. در نهایت لوله‌ها با استفاده از گیره، پایه یا آویز لوله در جای خود محکم می‌شوند.

  • تست فشار

پس از اتمام نصب لوله گالوانیزه صنعتی، تست فشار بر روی لوله انجام می‌گیرد تا هر گونه نشتی یا نقاط ضعف لوله مشخص و بررسی شود. برای این کار، سیستم لوله‌کشی را با آب یا هوا تحت فشار قرار می‌دهند. تا هر گونه نشتی و ترک را در سیستم بررسی و چک کنند.

هر گونه نشت یا مشکل باید قبل از نهایی کردن نصب برطرف و رفع شود. در حالی که لوله‌های گالوانیزه به دلیل دوام و مقاومت در برابر زنگ زدگی شناخته شده‌اند، نگهداری صحیح هنوز برای تضمین طول عمر آنها بسیار مهم است

مراحل نصب لوله گالوانیزه:

چند نکته برای نگهداری لوله‌های گالوانیزه صنعتی

  • بازرسی‌های منظم

لوله‌های نصب شده به طور مداوم میبایست بازرسی شوند. لوله‌ها را به طور دوره‌ای برای بررسی هر گونه علائم آسیب مانند زنگ زدگی، خوردگی یا نشتی بررسی و سریعا گزارش کنید تا برای تعمیر آن اقدام شود.

  • تمیز کردن

لوله‌های گالوانیزه صنعتی را به طور مرتب تمیز کنید و هر گونه کثیفی، چربی یا رسوبات معدنی که در طول زمان روی سطح لوله جمع شده را پاک کنید. این آلودگی‌ها می‌تواند عامل خوردگی لوله باشد. تمیز کردن منظم به حفظ عملکرد و ظاهر لوله‌ها کمک می‌کند.

  • اجتناب از مواد شیمیایی خشن

هنگام تمیز کردن لوله های گالوانیزه، از مواد شیمیایی خشن یا پاک کننده‌های اسیدی، ساینده و خورنده استفاده نکنید. این مواد به پوشش گالوانیزه و فولاد بدنه، آسیب می‌رسانند. این مواد شیمیایی لایه محافظ فلز روی (Zn) را از بین می‌برند و لوله‌ها را در معرض زنگ زدگی و خوردگی قرار می‌دهند.

  • جلوگیری از یخ زدگی

چنانچه لوله در شرایط و مناطق جغرافیایی با آب و هوای سردتر قرار بگیرد، برای جلوگیری از یخ زدن لوله‌های گالوانیزه اقدام کنید. چون یخ زدگی باعث انبساط لوله‌ها، یخ زدگی سیالات داخل لوله، فشار به بدنه و ترکیدن بالقوه شود. در نتیجه منجر به تعمیرات پرهزینه خواهد شد. لوله‌های در معرض آب هوا را حتما عایق بندی کنید. یا از نوار حرارتی برای گرم نگه داشتن لوله‌ها در دمای انجماد استفاده نمایید.

 

  • نشت

چنانچه لوله شما دچار نشتی شد، فورا نشت را برطرف کنید. نشت لوله علاوه بر آنکه می‌تواند منجر به هدر رفتن آب، افزایش قبوض آب و برق  شود، می تواند کم کم رشد کرده و باعث آسیب احتمالی ساختاری و شکستن لوله گردد.

  • پیشگیری از خوردگی

برای جلوگیری از خوردگی، می‌توانید از رنگ‌های مخصوص یا پوشش‌های محافظ استفاده کنید. این رنگ‌ها، به کاهش خطر خوردگی و افزایش طول عمر لوله گالوانیزه کمک کند.

  • تعمیر و نگهداری حرفه ای

برای سیستم‌های لوله‌کشی پیچیده یا تاسیسات در مقیاس بزرگ، حتما به دنبال خدمات تعمیر و نگهداری حرفه‌ای باشید. چون لوله، شریان صنعت است و هر گونه ایجاد ایراد به لوله، می‌تواند موجب بروز خسارات جبران ناپذیری گردد. مهندسین ناظر و  لوله کش‌های حرفه‌ای می‌توانند بازرسی‌های کامل دوره‌ای انجام دهند. مشکلات اساسی را شناسایی کنند و راه حل‌های مناسب برای اطمینان از عملکرد بهینه لوله‌های گالوانیزه ارائه دهند.

  • ترمیم و جایگزینی لوله‌های آسیب ‌دیده

در صورتی که بخشی از لوله دچار نشتی، مشکل یا خوردگی شدید شد، باید فورا قسمت‌های آسیب ‌دیده، ترمیم یا جایگزین شوند. استفاده از لوله های گالوانیزه با کیفیت، قطعات یدکی مرغوب و مطابق با استانداردها می‌تواند از بروز مشکلات در آینده پیشگیری کند.

سخن پایانی

مقاومت از مزایای لوله گالوانیزه است. لوله‌های گالوانیزه صنعتی، به دلیل مقاومت بالا در برابر رطوبت، خوردگی و دوام طولانی مدت، یک انتخاب ایده‌آل برای بسیاری از پروژه‌های صنعتی و ساختمانی هستند. نصب ایمن لوله ها در عملکرد آنها نقش مهمی دارند. هر گونه اشتباه در نصب می‌تواند منجر به بروز مشکل گردد. همچنین ممکن است در حین کار دچار استهلاک شده و دچار مشکل گردد. از این رو رعایت دستورالعمل‌های نصب، اجرای یک برنامه نگهداری منظم، و انتخاب محصولات با کیفیت می‌تواند به حفظ عملکرد بالا و افزایش طول عمر لوله‌ها کمک کند. به خاطر داشته باشید که انتخاب مسیر درست از ابتدا، تاثیر بسیاری بر موفقیت و پایداری پروژه‌های شما خواهد داشت.

 

سوالات متداول

  1. کنترل لوله‌ها هر چند وقت یکبار انجام می‌گیرد؟

با توجه به کارایی لوله، اهمیت صنعت، فشار کار و …. لوله ها طی یک دوره مشخص کنترل و بازرسی می‌شوند تا سلامت آنها تایید شود. این مدت می‌تواند روزانه تا هفته‌ای باشد. گاهی لازم است در طول روز، بارها سلامت لوله چک شود.

  1. چرا لوله‌های گالوانیزه در صنعت، عملکرد بهتری دارند؟

چون پوشش گالوانیزه بر روی لوله فولادی، مقاومت آن را در برابر رطوبت، سایش، خوردگی، فشارهای حرارتی و مکانیکی و … افزایش داده و لوله کارایی بالایی در مدت زمان طولانی دارد و آسیب چندانی نمی‌بیند.

شبکه های اجتماعی

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا این مطلب مفید بود؟

دیدگاهتان را بنویسید

خانه