راهنمای خرید لوله گالوانیزه

راهنمای خرید لوله گالوانیزه

فهرست مطالب

لوله‌های فولادی گالوانیزه، مقاوم‌ترین نوع لوله در بازار لوله است. مهم نیست کاربرد لوله گالوانیزه چه باشد. لوله‌های گالوانیزه نسبت به تمام لوله‌ها با کاربرد مشابه بالاترین درصد مقاومت را دارند.لوله‌های گالوانیزه لوله‌هایی با بدنه‌ای از جنس آهن یا فولاد هستند که سطح آن با پوشش گالوانیزه پوشیده شده باشد. این لوله‌ها در برابر رطوبت، ضربه و فشار بیشترین میزان مقاومت را دارند.از انواع لوله‌ گالوانیزه در خطوط انتقال آب (و سایر مایعات)، پتروشیمی، کشاورزی، صنعت، کارخانجات، کابل کشی‌ها و …. استفاده می‌شود. از این رو صنعت تولید و فروش لوله گالوانیزه بسیار داغ است. احتمالا شما هم به دنبال خرید لوله گالوانیزه باشید. این مقاله راهنمای خرید لوله گالوانیزه است. در این مقاله قصد داریم، تا شما را با نکاتی که برای خرید انواع لوله گالوانیزه بدانید، آشنا کنید. پس با ما همراه باشید.

نکات قبل از خرید لوله گالوانیزه

پیش از خرید لوله گالوانیزه باید به این نکات توجه کنید:

  1. کاربرد و هدف از خرید لوله: پیش از خرید باید بدانید که لوله را برای چه کاری می‌خواهید. لوله‌های گالوانیزه، انواع مختلف دارند و در سایزهای مختلف تولید می‌شوند. هر لوله گالوانیزه‌ای برای هر کاری مناسب نیست. به عنوان مثال از لوله گالوانیزه برقی برای ساخت گلخانه یا خطوط انتقال آب استفاده نمی‌شود.
  2. سایز لوله: خیلی مهم است که بدانید بر اساس هدف کاربردی لوله، به چه سایزی از لوله گالوانیزه نیاز دارید. قطعا برای پروژه‌های عظیم مثل خطوط انتقال آب بین شهری از لوله‌های 2 اینچ استفاده نمی‌شود.

 

  1. بودجه موردنظر: بهتر است بدانید چه برای خرید لوله چه میزان بودجه در نظر گرفته‌اید. قطعا یک خرید بدون واسطه به نفع شما خواهد بود چون بسیاری از هزینه‌های واسطه حذف می‌شود. و شما می‌توانید محصولی با کیفیت بالا را با نازل ترین قیمت خریداری کنید.

علاوه بر آن لوله‌های گالوانیزه به صورت متری، شاخه ای و کیلوگرم عرضه می‌گردد. هر چند همه این موارد به وزن هر شاخه لوله وابسته است. اما با توجه به حجم لوله مورد نظر، قیمت لوله گالوانیزه شاخه ای با قیمت لوله گالوانیزه بر پایه کیلو‌گرم متفاوت است. پیش از خرید این نکته را برای خود روشن نمایید.

  1. مکان استفاده: انواع لوله گالوانیزه وجود دارد (لوله گالوانیزه عمقی داغ، لوله گرم سبک، لوله فابریک و لوله گالوانیزه سرد). مقاوم‌ترین لوله در برابر رطوبت، لوله گالوانیزه عمقی داغ است که هم سطح داخلی و هم سطح خارجی آن از مذاب گالوانیزه پوشیده شده است و ضخامت پوشش و روی بری آن نیز نسبت به سایر لوله‌های گالوانیزه بیشتر است. از این رو در برابر رطوبت مقاوم تر است. در مقابل لوله‌های گالوانیزه سرد نازک‌ترین ضخامت پوشش را دارند و فقط سطح خارجی لوله پوشیده از مواد گالوانیزه است. در نتیجه داخل لوله مستعد زنگ‌زدگی و خوردگی است. در نتیجه برای استفاده در محیط‌های مرطوب اصلا مناسب نیست
  2. مکان خرید: خیلی مهم است که تعیین کنید از کجا خرید کنید. از نزدیک‌ترین تولید کننده به منطقه شما یا یکی از فروشگاه‌های منطقه زندگی تان! قطعا خرید از تولید کننده، کیفیت اثبات شده تری از محصول پیش روی شماست. ضمن آنکه بسیاری از هزینه های واسطه و دلالی حذف می شود. هرچند هزینه انبارداری ندارید اما بخشی از هزینه حمل و نقل با شماست. چنانچه میزان خرید شما محدود است شاید این خرید به نفع بودجه شما نباشد و خرید از یک فروشگاه کوچک محلی برایتان بهتر باشد.

راهنمای خرید لوله گالوانیزه

نکاتی که در حین خرید لوله گالوانیزه باید به آن توجه کرد

در حین خرید، لوله گالوانیزه نیز میبایست به این نکات دقت کنید:

برند لوله: در حین خرید توجه کنید که از کدام شرکت و با چه برندی خرید می‌کنید. کیفیت برندها با هم متفاوت است. برخی از لوله‌ها در کارگاه‌های خصوصی و بی نام و نشان تولید می‌شوند. این لوله‌ها هیچ کیفیتی ندارند. حتی جنبه حقوقی برای جبران خسارت ندارند. از این رو به برند لوله توجه داشته باشید.

کیفیت لوله: در حین خرید کیفیت لوله را بررسی کنید. نمونه‌ها را در دست بگیرید و مطمئن باشید که گالوانیزه آن صاف و یکدست است و پوسته پوسته نمی‌شود. سعی کنید با یک جسم فلزی مثل یک کلید روی آن خراش ایجاد کنید و با توجه به رنگ محل خراش، گالوانیزه آن را بررسی کنید.

قیمت لوله: در حین خرید به قیمت توجه کنید. قیمت روز آهن آلات را نیز بررسی نمایید. برخی از فروشندگان سودجو، ممکن است قصد کلاه برداری و گران فروشی داشته باشند.

ضمانت و خدمات پس از فروش: محصولی را خرید کنید که خدمات پس از فروش داشته باشد. بهتر است از یک شرکت یا فروشگاه معتبر خرید کنید تا بتوانید از ضمانت محصول و خدمات پس از فروش آن بهرمند شوید. البته شرکت ها و برندها معمولا این خدمات را ارائه می دهند. فاکتور ضمانت و خدمات پس از فروش، باعث می شود تا چنانچه کالای دریافتی شما ایراداتی داشت، متحمل ضرر نباشید و بتوانید آن را تعویض کرده یا عودت دهید.

 

نکات پس از خرید لوله گالوانیزه

پس از خرید فاکتور را بررسی کنید: توجه کنید که مبلغ داخل فاکتور با مبلغی که پرداخت کرده‌اید یکی باشد. همچنین نام فاکتور همان نام خریدار باشد.

زمان و مکان تحویل: با فروشنده در مورد تعیین زمان و مکان تحویل صحبت کنید.

کنترل کیفیت: پس از دریافت کالا بلافاصله کیفیت آنها را بررسی کنید تا بتوانید در صورت نیاز و اسرع وقت از ضمانت و خدمات پس از فروش استفاده کنید.

انتخاب لوله گالوانیزه تست شده یا صنعتی؛ کدام بهتر است؟

اینکه لوله گالوانیزه تست شده انتخاب کنید یا لوله گالوانیزه صنعتی، کاملا به نیاز و هدف شما بستگی دارد. لوله‌های گالوانیزه پس از اتمام فرایند تولید، تست می‌شوند. 5 روش برای تست لوله‌های گالوانیزه وجود دارد. اما آزمایش هیدرواستاتیک، محبوب‌ترین روش تست لوله‌ها است.

روند تست بدین صورت است که آب را با فشار 1.5 برابری، وارد لوله می‌کنند و برای 24 ساعت داخل لوله نگه می‌دارند تا ریسک نشتی آن را بررسی کنند. در واقع ورود آب با فشار و ماندن طولانی آن در لوله باعث می‌شود تا چنانچه لوله نشتی، ترک و شکستگی دارد یا گالوانیزه آن استاندارد نیست، مشخص گردد. علاوه بر آن، طی تست‌های دیگر مثل ضربه چارپی، بازرسی ذرات مغناطیسی و … نیز روی لوله اجرا می‌شود تا میزان تحمل ایستایی لوله و مقاومت آن در برابر عوامل محیطی سنجیده شود.

چنانچه لوله در تست تایید شود، برای عبور آب، سایر مایعات و … در پروژه‌های مهم استفاده می‌شود. اما لوله‌هایی که در تست تایید نباشند عموما برای ساخت گلخانه، پایه یا مواردی با درجه اهمیت کمتر با نام لوله گالوانیزه صنعتی مصرف می‌شوند.

راهنمای خرید لوله گالوانیزه

اطلاعاتی که مشتری باید به فروشنده اعلام کند

چنانچه به عنوان مشتری به دنبال خرید لوله گالوانیزه هستید برای یک خرید ایده آل باید، یک سری اطلاعات به فروشنده بدهید تا بتواند مشاوره بدهد. همچنین بهترین لوله و متناسب با نیاز شما را ارائه کند.

  1. لوله را به چه منظور و برای چه هدفی می‌خواهید؟
  2. محل استفاده از لوله کجاست؟
  3. مقدار لوله مورد نیاز؟
  4. سایز لوله؟

انتخاب لوله گالوانیزه کونیک یا غیرکونیک؟

لوله‌های فولادی گالوانیزه (درزدار) از نورد ورق‌هایی بسیار بزرگ (گاها با طول بیش از 20 متر) تولید می‌شوند. این لوله‌ها بنا به هدف و کاربردشان در طول های مشخص (استاندارد 3 متر و 6 متر برای لوله های گالوانیزه برقی و  6 متر و 12 متر برای سایر لوله های گالوانیزه) برش می‌خورند. البته برای سایزهای غیر استاندارد تحت درخواست مشتری نیز برش خواهند خورد.

لوله‌ها توسط یک دستگاه مخصوص برش می‌خورد و در قسمت برش، براده‌های فلز تحت تاثیر بریدن فولاد، پدیدار می‌شود. این براده‌های تیز که اصطلاحا به آن پیلیسه هم می‌گویند، می‌توانند باعث آسیب به افراد شوند. همچنین کیفیت اتصال لوله‌ها به یکدیگر و جوش را کاهش می‌دهد. از این رو توسط دستگاه یا به صورت دستی لبه‌های لوله گالوانیزه فولادی را سمباده و صاف می‌کنند.

 

کونیک در واقع روشی از برشکاری است که برای انواع ورق قابل انجام هستند. در فرایند Conicize لبه‌های لوله را با زاویه 45 درجه سمباره می‌کنند (یا برش می زنند). طی این فرایند، ضخامت لبه‌های لوله کم می‌شود و اصطلاحا تیز می‌گردد. کونیک کاری فقط مختص به لوله‌های گالوانیزه درزدار نیست. بلکه تمام لوله‌های سبک و سنگین گالوانیزه و لوله‌های مانیسمان را نیز کونیک می‌کنند.

لوله‌های کونیک شده ظاهر جذاب‌تری دارند. جوش لبه آنها راحت‌تر است و بهتر جوش می‌خورند. از این لوله‌ها برای پروژه‌های عبور آب و گاز بیشتر استفاده می‌شود.

لوله‌های کونیک نشده طبیعتا قیمت کمتری نسبت به لوله‌های کونیک دارند. اما کیفیت جوش و اتصال لوله‌های کونیک بالاتر است. از این رو با توجه به هدف و بودجه در مورد خرید لوله کونیک یا غیر کونیک تصمیم بگیرید.

انتخاب لوله گالوانیزه رزوه شده یا رزوه نشده بر اساس نیاز

انتخاب لوله گالوانیزه رزوه شده یا رزوه نشده باشد بر اساس نیاز انجام می‌گیرد. لوله‌های رزوه شده به واسطه اتصالات رزوه‌دار به یکدیگر متصل می‌گردند. در حالی که لوله‌های بدون رزوه به هم جوش داده می‌شوند. رزوه‌ها در هم پیچ می‌شوند. اما احتمال نشت آب، گاز و سایر مواد فرار از لابلای رزوه‌ها وجود دارد.

همچنین فشار ممکن است باعث آسیب دیدن رزوه، هرز شدن آن و در نتیجه آسیب به پروژه شود. در نتیجه استفاده از لوله‌های رزوه‌دار برای پروژه‌های خطوط انتقال آب و فاضلاب یا پروژه‌های عبور مواد خیلی پیشنهاد نمی‌شود. برای انتخاب لوله رزوه‌دار یا بدون رزوه، به هدف لوله گذاری توجه کنید.

انتخاب لوله گالوانیزه رزوه شده یا رزوه نشده بر اساس نیاز

کارخانه تولید‎کننده؛ اصلی ترین مورد در تعیین کیفیت لوله گالوانیزه

نورد لوله‌ها در کارخانجات و کارگاه‌های تولید لوله انجام می‌شود. اما مسلم است که کیفیت تولید برای هر کارخانه یا کارگاهی متفاوت است. در کشور ما ایران، کارخانه‌ها و کارگاه‌های بسیاری برای تولید لوله و پروفیل گالوانیزه و اتصالات وجود دارد. اما تنها تعداد معدودی از این تولیدکنندگان هستند که لوله گالوانیزه با کیفیت بالا با عمر مفید بالا تولید می‌کنند. اکثر این تولیدکنندگان به یک برند معتبر و شناخته شده در سراسر کشور تبدیل شده‌اند و حتی گروهی از آنها محصولات خود را به خارج از کشور صادر می‌کنند.

واقعیت این است که کارخانه تولید کننده، اصلی ترین مورد در تعیین کیفیت لوله گالوانیزه است. هر کارخانه‌ای سیاست‌ها، دستگاه‌ها و مهارت‌های خاص خود را برای تولید دارد. به عنوان مثال پتروگرایش تنها یکی از کارخانه‌های تولید کننده است که محصولات خود را با برند PGCO تولید و عرضه می‌کند. این کارخانه برای تولید محصولات خود از دستگاه‌های تمام اتوماتیک بهره می‌برد. همچنین برای اجرای فرایند گالوانیزه گرم سنگین مجهز به وان مذاب اتوماتیک است.

پتروگرایش یک محصول انحصاری به نام لوله‌های گالوانیزه گرم سبک دارد که عموما از آن برای عرضه لوله برق استفاده می‌کند. این لوله‌ها از ورق‌های گالوانیزه با ضخامت ورق بیش از 1 میلی‌متر و ضخامت گالوانیزه 12 الی 18 میکرون تولید می‌گردند. از مزایای لوله گالوانیزه گرم سبک می‌توان به این نکته اشاره کرد که در خم، به پوشش گالوانیزه آسیب نمی‌رسد و نمی‌ریزد.

بیشتر بخوانید:لوله گالوانیزه

 

لوله ها از ورق های درجه 1 تولید و با مواد گالوانیزه خالص با خلوص 97/99% گالوانیزه می شوند. در نتیجه مقاومت بسیار بالایی در برابر رطوبت، ضربه و فشار دارد. عمر مفید این لوله‌ها تا 50 سال هم می‌باشد. از آنجا که پتروگرایش به عنوان یک کارخانه مستقل عمل می‌کند، می‌توانید لوله گالوانیزه با ابعاد سفارشی (مقدار مشخص) سفارش گذاری نمایید. لوله‌های این شرکت بنا به درخواست مشتری به صورت پلیسه، کونیک یا رزوه دار تولید می‌گردد.

لوله‌های برق پتروگرایش با برند PGCO با شمش روی خالص با خلوص 99.97% تولید میشود. میزان روی بری یا ضخامت پوشش گالوانیزه لوله‌های برق عمقی داغ، بین 45 الی 75 میکرون است. ضخامت پوشش در لوله‌های گالوانیزه سرد بیا 5 الی 8 میکرون می‌باشد. طول لوله‌های برق گالوانیزه PGCO، دقیقا 3 متر است. رزوه‌های دو سر لوله‌ها بسیار با کیفیت است و خوردگی یا هرز شدگی ندارد. این رزوه‌ها با دستگاه اتوماتیک آلمانی تراشیده می‌شوند.کیفیت بالای رزوه باعث می‌شود تا بوشن و سایر اتصالات به خوبی و محکم به لوله بسته شود و برای تمام مدت عمر پروژه، محکم در جای خود باقی بمانند.

خرید لوله گالوانیزه مطابق با استاندارد ملی ایران از پتروگرایش

از افتخارات پتروگرایش در زمینه تولید برق، داشتن گواهینامه های ملی است. از جمله:

  1. عضو انجمن صنایع گالوانیزاسیون ایران
  2. عضو انجمن ملی گلخانه‌سازان
  3. عضو سندیکای برق کشور
  4. اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی کشور
  5. و ….

خرید لوله گالوانیزه مطابق با استاندارد

کیفیت آبکاری و ضخامت پوشش گالوانیزه طبق استاندارد ASTM A123 انجام می‌گردد و بر روی محصول تولید شده، کنترل‌های ابعادی و مکانیکی بررسی می‌شود. عیوب احتمالی مطابق با دستور العمل اصلاح می‌گردد. و چنانچه عیوب طبق الزامات استاندارد غیر قابل اصلاح باشند، قطعه مورد نظر از مرحله کنترل کیفی مردود شده و میبایست مجددا مراحل گالوانیزاسیون را طی کند.

در نهایت پس از اخذ تاییدیه از واحد کنترل کیفیت، قطعات طبق سفارش مشتریان بسته‌بندی، انبار و ارسال می‌شود.

سفارش شما از جلوی درب کارخانه بارگیری و به محل پروژه یا هر آدرسی که توسط کارفرما اعلام شود ارسال می‌گردد. در نتیجه هزینه برای خریدار بسیار کمتر است.

به جرات می‌توانیم بگوییم پتروگرایش تمام لوله‌های گالوانیزه را بر اساس استانداردهای ملی و بین المللی تولید و ارسال می‌کند. خرید و قیمت لوله برقی از پتروگرایش از هر نظر به نفع شما خواهد بود.

سخن پایانی

امیدواریم این محتوا، اطلاعات مناسبی در اختیارتان گذاشته باشد. انواع لوله گالوانیزه به منظور محافظت از سازه و پروژه‌های مختلف ساختمانی و صنعتی، تولید و عرضه می‌شود و تنوع محصول گالوانیزه، دست شما را برای انتخاب بهتر و بهینه‌تر باز می‌گذارد. شرکت پتروگرایش به عنوان تولید کننده انواع لوله و گالوانیزه (لوله برقی، لوله گلخانه، لوله تست و لوله صنعتی) همواره می‌کوشد تا با رعایت استانداردهای موجود، تهیه شمش خالص فلز روی و کنترل نظارت مستمر بر انجام مراحل گالوانیزاسیون، عمر مفید این محصولات را بیشینه کرده و گامی در جهت کسب رضایت بیش از پیش مشتریان خود بردارد.

شبکه های اجتماعی

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا این مطلب مفید بود؟

دیدگاهتان را بنویسید

خانه