مزایای لوله برق گالوانیزه سرد

مزایای لوله برق گالوانیزه سرد

فهرست مطالب

از مزایای لوله برق گالوانیزه سرد، می‌توان به یک خرید هدفمند جهت محافظت از کابل‌ها و البته بسیار مقرون به صرفه اشاره کرد. لوله‌های برقی گالوانیزه سرد، انواع مختلف و البته کاربردهای مختلفی دارند.لوله‌های برق، لوله‌های فولادی هستند که به منظور محافظت و مدیریت سیم و کابل‌های برق، تولید و عرضه می‌شوند و به منظور افزایش مقاومت و طول عمر کاربرد آنها، گالوانیزه می‌شوند. لوله‌ گالوانیزه برق با روکش گالوانیزه سرد، یکی از پر مصرف‌ترین لوله‌های این گروه است. این محصول جزو مقاطع فلزی پر کاربرد است که از گذشته تا به امروز نقش مهمی در شکل‌ گیری و پیشرفت پروژه‌های برقی مسکونی و صنعتی کوچک و بزرگ داشته است.

چرا لوله برق فولادی را گالوانیزه می‌کنند؟

لوله‌های فولادی سهم بزرگی از بازار را به خود اختصاص داده‌اند. همان‌طور که می‌دانید آهن و فولاد در مجاورت رطوبت و هوا زنگ زده و پوسیده می‌شود. لوله برقی که زنگ بزند، باعث خرابی لوله و پایان کارایی‌اش می‌شود. زنگ زدگی و پوسیدگی، علاوه بر ظاهر زشت، لوله دچار خوردگی و سوراخ می‌شود. لمس خشن و بُرنده‌ای پیدا می‌کند که می‌تواند به کابل آسیب برساند. علاوه بر آن، با توجه به اینکه آب هادی جریان رساناست، چنانچه بارانی ببارد یا آب بر روی لوله زنگ زده بریزد، به داخل لوله نفوذ کرده و موجب ایجاد نویز و اتصالات برقی و حتی آتش سوزی شود.

 

برای محافظت از لوله در برابر زنگ زدگی، آن را با روش‌های مختلف گالوانیزه، مقاوم می‌کنند. لوله‌های برق به 4 روش گالوانیه می‌شوند.

  1. گالوانیزه گرم سنگین (عمقی داغ)
  2. گالوانیزه گرم سبک
  3. لوله فابریک
  4. گالوانیزه سرد

در روش گالوانیزه سرد، لوله فولادی داخل محلول نمک روی قرار گرفته و فلز روی، بر قسمت خارجی لوله رسوب می‌کند. البته گاهی محلول روی بر روی سطح لوله اسپری می‌شود. در این مقاله اطلاعاتی را در مورد کاربرد و مزایای لوله گالوانیزه سرد بیان می‌کنیم.

ویژگی‌های لوله برق گالوانیزه سرد؟

سطح بیرونی لوله‌های برق گالوانیزه سرد، با پوشش گالوانیزه (ضخامت 5 الی 8 میکرون) پوشیده می‌شود. اما داخل آن گالوانیزه نیست. از این رو داخل آن در تماس با رطوبت زنگ می‌زند. بنابراین بیشترین مصرف از این کالا مربوط به لوله گالوانیزه سرد برق است. چون کابل‌های برق، رطوبتی به لوله تحمیل نمی‌کنند. چنانچه لوله در فضایی سر پوشیده استفاده شود و تحت تاثیر رطوبت بیرونی نیز قرار نگیرد، می‌تواند تا سالیان سال از پروژه کابل‌کشی شما محافظت کند.

ویژگی‌های لوله برق گالوانیزه سرد؟

 

اقدامات لازم قبل از فرایند گالوانیزه سرد

گالوانیزه سرد یکی از روش‌های سریع و پرکاربرد برای مقاوم سازی فلزات در برابر تنش‌های محیطی است. معمولا قبل از پوشش‌دهی روی سطوح، یک سری اقدامات برای افزایش کیفیت گالوانیزاسیون، انجام می‌شود. برخی از اقدامات لازم در این زمینه عبارتند از:

  • سطوح مورد نظر باید از هر گونه آلودگی پاک شوند.
  • سطح فلز باید فاقد هر گونه زنگ زدگی و خوردگی باشد.
  • هر گونه رطوبت را از سطح پاک کرده و خشک نمایید.
  • هر نوع زائده اضافی که کیفیت گالوانیزه را پایین بیاورد یا بعد از گالوانیزه نریزد. چون جای آن نقطه شروع زنگ زدگی خواهد بود.
  • سعی کنید این کار را به کمک افراد متخصص انجام دهید تا کیفیت کار افزایش پیدا کند.
بیشتر بخوانید:بهترین برند لوله برق

 

مزایای لوله برق گالوانیزه سرد

  • گالوانیزاسیون سرد با کمترین تجهیزات اجرا می‌شود. به همین دلیل این فرآیند بسیار راحت بوده و زحمت چندانی ندارد.
  • لوله برقی که به روش گالوانیزه سرد پوشش داده می‌شود، سطحی جذاب و براق دارد.
  • برای اجرای این روش به متریال کمتری نیاز است. در نتیجه هزینه‌ها بسیار کاهش می‌یابد.
  • مدت زمان اجرای گالوانیزاسیون بسیار کم است و از این طریق می‌توان در زمان صرفه جویی کرد.
  • روکش روی از لوله در برابر خوردگی و زنگ زدگی محافظت می‌کند.
  • لوله‌های گالوانیزه سرد دارای استحکام و پایداری مکانیکی مناسبی هستند.
  • لوله‌های برق گالوانیزه سرد عمر طولانی‌تری نسبت به لوله‌های فلزی بدون روکش و لوله برقی‌های رنگی دارند.
  • دو سر لوله‌های برقی گالوانیزه سرد رزوه دارند. به واسطه رزوه اتصالات لوله ها به یکدیگر یا سایر اتصالات برقی به راحتی نصب می‌شوند.
  • لوله‌های برقی گالوانیزه سرد با توجه به ساختار محکم خود، مقاومت خوبی در برابر فشار و ضربه دارند.
  • این لوله‌ها در قطر، ضخامت و ابعاد مختلف و متنوعی تولید می‌شوند. در نتیجه قابلیت انعطاف و انحراف خوبی دارند. این ویژگی، آنها را برای برخورد با نیازهای مختلف ساختمانی و صنعتی مناسب می‌کند.
  • این لوله‌ها، ارزان‌تر از لوله‌های گالوانیزه گرم هستند.
  • از لوله های برقی رنگی بسیار مقاوم‌ترند.
  • از دیگر مزایای لوله گالوانیزه سرد، ارزان‌تر و مقرون به صرفه‌تر بودن آن نسبت به دیگر لوله‌ها است.

معایب لوله گالوانیزه سرد

در مقابل تعداد مزایای لوله گالوانیزه، معایب زیادی ندارد. در این خصوص، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مقاومت کمتر

چون داخل لوله‌ها پوشش گالوانیزه ندارد، لوله‌های گالوانیزه سرد در مقایسه با لوله‌های گالوانیزه گرم سبک و گرم سنگین (عمقی داغ) در برابر رطوبت مقاومت کمتری دارند.

معایب لوله گالوانیزه سرد

  • ضخامت روکش کمتر

ضخامت روکش روی در لوله‌های گالوانیزه سرد کمتر از لوله‌های گالوانیزه گرم سبک و گرم سنگین (عمقی داغ) و در حدود 5 الی 8 میکرون است.

  • مناسب برای محیط‌های داخلی

از آنجا که لوله‌های گالوانیزه سرد مقاومت کمتری در برابر رطوبت دارند، برای استفاده در محیط‌های داخلی مناسب‌تر هستند.

کاربردهای لوله گالوانیزه سرد

  • پروژه‌های برقی و استفاده به عنوان محافظ کابل‌های برق

یکی از اصلی‌ترین مصارف و کاربردهای این محصول، تولید و عرضه انواع لوله برق جهت محافظت از کابل‌های برقی در پروژه‌های کابل کشی است. کابل‌ها و سیم‌ها، از داخل لوله عبور می‌کند و لوله‌های برق، به عنوان محافظ برای کابل‌ها عمل می‌کنند. قطعا نمونه این لوله‌های برق را در پارکینگ‌های مجتمع‌های بزرگ و پاساژها دیده‌اید. با توجه به مزایای لوله برق و از آنجا که وزن و قیمت کمتری نسبت به سایر لوله‌های گالوانیزه دارند، یک انتخاب ایه آل به نظر می‌رسد. از انواع لوله‌های گالوانیزه سرد برقی پر مصرف می‌توان به لوله پی جی 13.5 و سایر لوله‌های پی جی را می‌توان نام برد.

بیشتر بخوانید:لوله گالوانیزه سنگین

 

عوامل موثر بر کیفیت لوله برق گالوانیزه سرد پتروگرایش

  • کیفیت این محصول علاوه بر ورق و کیفیت تولید، به میزان تراکم و چسبندگی پوشش گالوانیزه بستگی دارد. برای افزایش کیفیت این لوله باید تراکم و چسبندگی پوشش روی بیشتر باشد تا بتواند در محیط‌های خورنده، مقاومت بیشتری از خود نشان دهد.
  • لوله‌های برق گالوانیزه سرد پتروگرایش با برند پی جی کو از ورق درجه یک فولادی تولید می‌شود. همچنین با مواد و متریال درجه 1 و با کیفیت گالوانیزه می گردند. گالوانیزاسیون با دستگا های تمام اتوماتیک و توسط نیروی انسانی مجرب و کار آزموده اجرا می‌گردد.
  • دو سر این لوله‌ها با دستگاه‌های تمام اتوماتیک آلمانی رزوه شده‌اند. از این رو عمق رزوه‌ها زیاد است. این ویژگی، قدرت اتصال را بیشتر می‌کند.
  • دو سر لوله و رزوه‌ها پس از اتمام فرایند تولید با درپوش‌های انحصاری PGCO پوشانده می‌شود تا در حین حمل و نقل و جابجایی، رزوه‌ها آسیب نبینند. آسیب به رزوه، باعث می شود، تا لرزه از بین برود و اصطلاحا هرز شده و تحمل وزن سایر اتصالات را نداشته باشد.
  • کیفیت گالوانیزه به حدی بالاست که در حین خم نمی‌ریزد.
  • امکان خرید و سفارش‌گذاری انواع اتصالات برقی گالوانیزه سرد نیز به همراه لوله‌ها امکان پذیر است.
  • با توجه به اینکه لوله‌ها به صورت مستقل در کارخانه پتروگرایش تولید می‌شود، بسیاری از هزینه‌های واسطه حذف شده و هزینه انبار داری را نیز نمی‌پردازید. سفارش شما پس از تولید، بلافاصله بارگیری شده و به آدرسی که توسط کارفرما ارائه شده، با نزدیک‌ترین قیمت به کف بازار ارسال می‌گردد.

فروش لوله گالوانیزه سرد

از عواملی که در هنگام خرید باید مد نظر قرار دهیم، متناسب بودن قیمت محصول با کیفیت ارائه شده، است. لوله گالوانیزه اغلب در مواردی که حساسیت به خوردگی و زنگ زدگی دخیل باشد، به کار می‌رود. قیمت لوله گالوانیزه نسبت به سایر لوله‌های فولادی، بیشتر است و همزمان با نوسانات بازار آهن تغییر می‌کند. شما قبل از خرید لوله گالوانیزه باید از قیمت آن مطلع شوید.

کلام پایانی

گروه صنعتی پتروگرایش، یکی از تولید کنندگان لوله های گالوانیزه در کشور است. کارشناسان پتروگرایش با ارائه مشاوره رایگان و کمک به شما در انتخاب محصولات مورد نظر، سعی بر آن دارند که تجربه خریدی دلچسب و راحت را برایتان رقم بزنند. برای اینکه در مورد کاربردهای لوله گالوانیزه سرد بیشتر بدانید، می‌توانید با مشاوران پتروگرایش تماس گرفته و مشاوره رایگان دریافت نمایید.

 

 

سوالات متداول

  1. چرا برای کابل کشی از لوله گالوانیزه سرد استفاده کنیم؟

چون در کنار مقاومت، نسبت به سایر لوله‌های گالوانیزه برقی، سبک‌تر هستند. قیمت کمتری دارند. جلای زیباتری دارند. عمر طولانی‌تری نسبت به لوله‌های فلزی بدون روکش و لوله برقی‌های رنگی دارند.

  1. از لوله برقی گالوانیزه سرد، در چه پروژه‌هایی استفاده کنیم؟

در روش گالوانیزه سرد، فقط سطح بیرونی لوله گالوانیزه ی شود و سطح داخلی آن فولاد بدون پوشش است. از این رو در رطوبت زیاد، مستعد زنگ‌زدگی خواهد بود. از این رو از لوله برق گالوانیزه سرد در پروژه‌های مربوط به مناطق جغرافیایی گرم و خشک، و فضاهای سرپوشیده استفاده کنید. استفاده برای مناطق مرطوب و سرباز پیشنهاد نمی‌شود.

  1. چرا لوله‌های برقی گالوانیزه PGCO نسبت به سایر برندها انتخاب بهتری است؟

چون این لوله‌ها به صورت مستقل توسط شرکت پتروگرایش تولید می‌شود. در نتیجه با حذف هزینه‌های واسطه، قیمت مقرون بصرفه‌تری خواهید پرداخت. کیفیت لوله و متریال گالوانیزه بسیار بالاست و از مواد درجه 1 تولید می‌شود. میزان تراکم و چسبندگی پوشش گالوانیزه بسیار بالاست. پوشش گالوانیزه در حین خم نمی‌ریزد. رزوه‌های عمیق و با کیفیت که با درپوش‌ها و بوشن‌های انحصاری پی‌جی‌کو پوشانده و محافظت می‌شوند. علاوه بر آن 7 روز ضمانت عودت بی قید و شرط دارد.

  1. چه سایزی از لوله برقی گالوانیزه سرد برای پروژه ما مورد نیاز است؟

ممکن است شما هیچ آشنایی یا ذهنیتی در مورد استفاده از لوله برقی نداشته باشید. کارشناسان واحد الکتریکال شرکت پتروگرایش همراه شما هستند. شما می‌توانید به راحتی با کارشناسان ما تماس بگیرید و سوالاتتان را مطرح نمایید. کارشناسان با تجربه واحد الکتریکال، به صورت حرفه‌ای و با دانش و آگاهی کامل شما را راهنمایی کرده و بهترین گزینه برای انتخاب را با توجه به نیازتان به شما معرفی خواهند کرد.

شبکه های اجتماعی

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا این مطلب مفید بود؟

دیدگاهتان را بنویسید

خانه