انواع سینی کابل

انواع سینی کابل

فهرست مطالب

سینی کابل یکی از تجهیزات کاربردی جهت عبور کابل برق است که وظیفه محافظت از کابل‌های برق را بر عهده دارد. انواع سینی کابل  در سیستم‌های برق کشی ساختمان برای هدایت کابل مورد استفاده قرار می‌گیرند که هر کدام با توجه به انواعی که دارند برای تفکیک کابل‌های برق کاربردی هستند. سینی کابل برق معمولا که از متریال مختلفی تولید میشوند که با توجه به کاربرد، جنس، تعداد خم و… به دسته‌بندی‌های مختلفی تقسیم می‌شود. در این مقاله قصد داریم به بررسی انواع سینی برق بپردازیم، لذا پیشنهاد می‌کنیم تا پایان مقاله همراه ما باشید.

انواع سینی کابل

انواع سینی کابل از نظر کاربرد

از لحاظ کاربرد می‌توان سینی برق را به دسته‌بندی‌های مختلفی تقسیم‌بندی کرد که مهم‌ترین آنها به شرح زیر هستند:

  • سینی کابل مشبک

این محصول دارای  پانچ هایی در کف سینی است که باعث انتقال هوا یا تخلیه آب می‌شود. طراحی سینی کابل مشبک به گونه‌ای است که از جمع شدن گرد و غبار در داخل سینی جلوگیری می‌کند. وجود پانچ های موجود در کف این محصول باعث می‌شود تا افراد بتوانند در صورت نیاز کابل‌ها را از سوراخ زیرین خارج کرده و به قسمت‌های مختلف شبکه متصل کنند.

 

  • سینی کابل سبدی

یکی دیگر از انواع سینی کابل، سینی کابل سبدی است که از نوارهای فلزی یا پلاستیکی تشکیل شده است. مشخصات سینی کابل سبدی به گونه‌ای است که برای پشتیبانی از مناسب است. این نوع از سینی به دلیل طراحی خاصی که دارد به آسانی بر روی دیوار و کف، قابل نصب است. وزن سبک سینی کابل سبدی باعث شده است تا در محیط‌های مختلف نظیر خدمات مخابراتی مورد استفاده قرار بگیرد.

  • سینی کابل کانالی

انتخاب سینی کابل فابریک می‌تواند را آسان کند، لذا انتخاب متناسب‌ترین آن دارای اهمیت است. در پروژه هایی که از سیم و کابل های با قطر کم استفاده می شود ، سینی کابل کانالی کاربرد بیشتری دارد. طراحی این سینی به گونه‌ای است که کانال‌های باریکی بر روی سینی وجود دارد که مصرف کنندگان می‌توانند برای گرفتن انشعاب‌های کوچک از آن بهره‌مند شوند.

 

انواع سینی کابل از نظر کاربرد

  • سینی کابل نردبانی

سینی کابل نردبانی که با نام نردبان کابل یا لدر کابل شناخته می‌شود، برای  در حالت عمودی کاربردی است. لنگرهایی در این سینی وجود دارد که باعث می‌شود افراد بتوانند کابل‌ها را به شکل ثابت از درون سینی عبور دهند. از مزیت‌های سینی کابل نردبانی می‌توان به عبور جریان هوا به صورت استاندارد و امکان ورود و خروج کابل‌ها به صورت دوطرفه اشاره کرد.

انواع سینی کابل از نظر جنس

انتخاب بهترین سینی برق برای متخصصان این حوزه همواره دارای اهمیت بوده است. از لحاظ جنس و متریال به کار رفته در تولید سینی سیم کشی، این محصولات را می‌توان به دسته‌بندی‌های مختلفی تقسیم کرد. انواع سینی کابل از لحاظ جنس شامل موارد زیر می‌شوند:

  • سینی کابل فولادی

سینی کابل فولادی دارای بالاترین کیفیت و ماندگاری مقاومت است که از دهه‌های گذشته تا به امروز مورد استفاده افراد فعال در صنعت ساختمان سازی و سیم کشی قرار گرفته است است که به دلیل داشتن مقاومت کم در برابر خوردگی، می‌تواند آسیب پذیری بیشتری نسبت به سایر داشته باشد. وزن سینی کابل گالوانیزه به نسبت سایر سینی‌ها بیشتر است. همچنین قیمت سینی کابل گالوانیزه به نسبت مدل‌های استیل و آلومینیوم بیشتر است.

 

  • سینی کابل استیل

یکی از انواع سینی کابل از لحاظ جنس، سینی استیل است که مقاومت خوبی در برابر رطوبت، دمای بالا و ضربه دارد. در تولید سینی کابل استیل، از آلیاژهای کروم و نیکل استفاده می‌شود تا مقاومت زیادی در برابر عوامل محیطی مختلف داشته باشد. این سینی کابل در صنعت برق کشی بسیار پرکاربرد است، چرا که درب سینی کابل استیل در مقابل ضربه و خش بسیار مقاوم است.

افراد فعال در حوزه ساختمان سازی و برق‌کاری، برای خرید انواع سینی کابل باکیفیت، لازم است یک مجموعه معتبر نظیر پترو گرایش را انتخاب کنند. پتروگرایش با دارا بودن افراد متخصص سعی کرده است تا محصولات متناسب با صنعت ساختمانی و سیم کشی را با قیمت مناسب و کیفیت بالا عرضه کند.

  • سینی کابل آلومینیوم

سینی آلومینیوم دارای وزن بسیار پایین است که به دلیل داشتن عدم وجود خاصیت مغناطیسی، در مکان‌هایی که اثر مغناطیسی افزایش می‌یابد، مورد استفاده قرار می‌گیرد. کاور سینی کابل آلومینیوم به گونه‌ای طراحی شده است که باعث کاهش تلفات الکتریکی در کابل‌ها می‌شود.

انواع سینی کابل از نظر جنس

انواع سینی کابل از نظر تعداد خم

انواع سینی کابل از لحاظ خم به صورت 2، 4 و 6 خم دسته بندی میشوند که هر کدام دارای ویژگی‌های مخصوص به خود هستند. به طور کلی هر چه تعداد خم در سینی کابل بیشتر باشد، مقاومت سینی بالاتر است:

  • سینی کابل 2 خم

این سینی از یک کف و دو دیواره عمودی تشکیل شده است که با نام 2 خم شناخته می‌شود. از سینی کابل 2 خم برای موارد ساختمانی بیشتر استفاده می‌شود.

  • سینی کابل 4 خم

سینی 4 خم علاوه بر داشتن 2 خم، دارای دو لبه با عرض کم هستند که بر قسمت بالای دیواره های سینی به صورت عمودی قرار گرفته است. سینی کابل 4 خم برای پروژه‌های نسبتا سنگین مورد استفاده قرار می‌گیرد.

  • سینی کابل 6 خم

سینی کابل 6 خم علاوه بر داشتن 4 خم قبلی، دارای دو خم 90 درجه‌ای است که در پروژه‌های سنگین، مانند پروژه‌های نفت و گاز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

بیشتر بخوانید:سینی کابل و اتصالات

 

موارد استفاده از سینی کابل

حال که با انواع سینی کابل آشنا شدید، در این بخش می‌خواهیم به موارد استفاده از سینی کابل بپردازیم. کاربرد اصلی سینی کابل برای محیط‌هایی است که خطر آسیب دیدگی کابل برق وجود دارد. در واقع افراد فعال در این حوزه، با عبور کابل‌های برق از داخل سینی، سعی می‌کنند تا طول عمر سیم کشی خود را افزایش دهند.

افراد با تجربه در سیم‌کشی ساختمان و محیط‌های مختلف، هیچ گاه به طور مستقیم از سیم‌ها استفاده نمی‌کنند. این افراد همواره با استفاده از کاربردهای انواع سینی کابل، سعی می‌کنند تا سیم کشی را با ایجاد یک حفاظ، به بهترین شکل انجام دهند.

موارد استفاده از سینی کابل

اندازه سینی کابل

تولید کننده سینی کابل با درک شرایط سیم کشی، از استانداردهای مختلف برای تولید سینی کابل استفاده کرده است. انواع سینی کابل استاندارد در عرض‌های 5، 10، 15، 20، 25، 30، 40، 50 و 60 سانتی‌متر و در ارتفاع‌های 4، 5، 6، 8، 10 و 15 سانتی‌متر جهت خرید تولید میشوند.اما خریداران میتوانند جهت کاهش هزینه نهایی خرید، درب های سینی کابل را با ورق های ضخامت کمتر سفارش دهند.

اتصالات سینی کابل

اتصالات و تجهیزات متنوع سینی کابل، برای افزایش ارتباط میان سینی کابل‌ها در ابعاد مختلف تولید می‌شود. از کیفیت بالایی برخوردار هستندکه موجب سهولت در اجرای عملیات برق کشی میشود انواع اتصالات سینی کابل به صورت عمودی و افقی تولید میشوند که باعث میشود مصرف کنندگان به سهولت این تجهیزات را به کار ببرند.به کارگیری صحیح اتصالات باعث می‌شود تا کابل کشی در مسیر صحیح خود قرار بگیرد.

بیشتر بخوانید:مزایای سینی کابل

 

نکات مهم در خرید سینی کابل

فعالان حوزه سیم جهت داشتن خرید سینی کابل بهتر است به نکات گفته شده در زیر توجه داشته باشند:

  • توجه به شرایط محیطی برای خرید سینی کابل
  • توجه به کیفیت متریال به کار رفته در تولید سینی کابل
  • بررسی مقاومت سینی کابل از طریق تست‌های مختلف
  • استاندارد بودن سینی کابل در جهت افزایش طول عمر محصول
  • انتخاب سینی کابل مناسب با بررسی ابعاد، ضخامت و عرض سینی
  • انتخاب سینی کابل آبکاری گرم برای محیط‌های حساس

نکات مهم در خرید سینی کابل

انواع پوشش سینی کابل

پوشش سینی کابل با استفاده از عملیات نورد تولید میشود. که می‌تواند مقاومت سینی را افزایش داده و هزینه آن را کاهش دهد. به شکل معمول هر چه پوشش انواع سینی کابل بیشتر باشد، مقاومت بالاتری نسبت به عوامل محیطی دارد. پوشش سینی کابل انواع مختلفی دارد که از مهم‌ترین آنها می‌توان به پوشش گالوانیزه گرم، پوشش پیش گالوانیزه و پوشش گالوانیزه سرد اشاره کرد.

انتخاب مناسب‌ترین پوشش سینی کابل بر اساس نوع سیم کشی ساختمان تعیین می‌شود. افراد بر اساس نیاز خود می‌توانند از پوشش‌های مختلف برای سینی کابل استفاده کنند.

مزایای بکارگیری و استفاده از سینی کابل

استفاده صحیح از انواع سینی کابل مزیت‌های زیادی را به دنبال دارد که مهم‌ترین آنها به شرح زیر هستند:

  • سینی کابل باعث کاهش هزینه نهایی سیم کشی می‌شود
  • بکارگیری سینی کابل، تمیزی و راحتی در سیم کشی را به دنبال دارد
  • استفاده از سینی کابل یک روش ساده و موثر برای تمامی صنایع است
  • با استفاده از سینی کابل می‌توان امنیت کابل کشی را افزایش داد
  • سینی کابل باعث انعطاف پذیری و تطبیق پذیری می‌شود
  • سینی کابل قابل استفاده در مکان‌های مختلف است
  • به کارگیری صحیح سینی کابل باعث عیب یابی راحت سیم کشی می‌شود

جمع بندی

شناخت انواع سینی کابل باعث می‌شود تا افراد با به کارگیری صحیح آن بتوانند مقاومت سیم کشی را به شکل قابل توجهی افزایش دهند. در این مقاله به تفصیل در مورد انواع سینی برق صحبت کردیم و اشاره کردیم که سینی کابل از لحاظ جنس، تعداد خم و کاربردها به دسته‌بندی‌های مختلفی تقسیم می‌شوند که شناخت هر کدام باعث می‌شود تا به شکل صحیح بتوان از آنها استفاده کرد. همچنین گفتیم که از مزایای به کارگیری انواع سینی کابل می‌توان به افزایش مقاومت محیطی سیم کشی ساختمان و کاهش هزینه‌ها اشاره کرد.

شبکه های اجتماعی

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا این مطلب مفید بود؟

دیدگاهتان را بنویسید

خانه