ترانکینگ گالوانیزه

ترانکینگ

فهرست مطالب

ترانکینگ، واژه‌ای است که احتمالا در حین نوسازی و ساخت یک سازه یا هنگام کابل‌کشی، نام آن را شنیده‌اید. این روزها با پیشرفت تکنولوژی و نیاز بازار، ابزار و تجهیزات متعددی با تنوع فراوان تولید و عرضه می‌گردد. یکی از این تجهیزات ترانکینگ است که در انواع مختلف تولید می‌شود و در کابل کشی و مدیریت سیم‌ها و کابل‌ها به کار می‌رود. در این مقاله قصد داریم به طور مفصل به معرفی ترانکینگ بپردازیم و کاربردها، مزایای استفاده، و پاسخ تمام سوالات پرتکرار را توضیح دهیم. با ما همراه باشید.

ترانکینگ چیست؟

ترانکینگ، محفظه‌های فلزی بسیار ایمنی هستند که برای نظم دهی و محافظت از کابل‌ها در مسیر کابل‌کشی استفاده می‌شوند. در واقع این ابزار پر کاربرد، نوعی سینی کابل است که پانچ نشده و در مسیرهایی که کابل‌ها با حجم کمتری عبور ‌کند استفاده می‌گردد. این کانال‌های محافظ، با سطح مقطع مربع یا مستطیل تولید می‌شوند که یک ضلع آن متحرک است و به عنوان درب ترانک شناخته می‌شود.

بیشتر بخوانید:قیمت نردبان کابل

در زمان کابل‌کشی، برای این که محیطی زیباتر و تمیزتر داشته باشیم، می‌توانیم از ترانکینگ‌ها استفاده کنیم. این تجهیزات، انواع مختلفی دارند که با توجه به پروژه و مسیر کابل‌کشی میتوانید از یک نوع آن یا ترکیبی از چند مدل ترانکینگ استفاده نمایید.

ممکن است ترانکینگ‌ها را با تجهیزاتی همچون داکت‌ها اشتباه بگیرید. چون هر دو جزو تجهیزاتی هستند که برای کابل کشی ساختمانی استفاده می‌شوند. اما بدون شک تفاوت‌هایی میان آنها وجود دارد. داکت‌ها کانال‌های پلاستیکی هستند که فقط کابل‌ها را در مسیر عبور، مدیریت کرده و به عنوان یک پوشش محافظ، از آنها محافظت می‌کند. اما ترانکینگ‌ها، قابلیت نصب کلید و پریز را هم دارند و به وسیله کابل‌های داخل ترانک، می‌توان تمام ادوات شبکه و برق را به یکدیگر متصل کرد.

لازم به ذکر است، ترانکینگ‌ها هم مانند سایر تجهیزات برقی، متعلقات و اتصالات مخصوص به خود را دارند که برای کابل‌کشی به آنها نیاز خواهد بود.

تراکینگ گالوانیزه

انواع ترانکینگ و کاربرد آنها

تراکینگ‌ها هم مانند سایر تجهیزاتی که تولید می‌شود، نمونه‌های متنوعی دارند. چون با توجه به محیطی که میبایست از این تجهیزات استفاده کرد، احتمالا نیاز به مدل خاصی از ترانکینگ‌ها خواهید داشت. این تجهیزات بر اساس معیارهای مختلفی دسته بندی می‌شوند:

انواع ترانکینگ بر اساس جنس بدنه

  • ترانکینگ گالوانیزه

ترانکینگ گالوانیزه نوعی ترانک فلزی است که از یک ورق فولادی نرم ساخته می‌شود و سطح آن را با روش‌‌های گالوانیزاسیون می‌پوشانند. این پوشش، مقاومت ترانکینگ را در برابر رطوبت، ضربه و هر نوع آسیب محیطی دیگری افزایش می‌دهد. ویژگی گالوانیزه و ساختار ضد زنگ آن باعث می‌شود تا نه تنها بدنه ترانکینگ دچار تغییر رنگ و اکسیداسیون نشوند بلکه از زنگ زدگی آنها نیز جلوگیری می‌شود. از این رو عمر کارایی بسیار بالایی دارند. می توانید با توجه به محیطی که از ترانکینگ گالوانیزه استفاده می کنید، بدنه آن را رنگ آمیزی نمایید.

  • ترانکینگ PVC

ترانکینگ‌های PVC ظاهری شبیه به داکت دارند. هر چند این نوع ترانکینگ‌ها هم قابلیت مدیریت کابل‌ها را بر عهده دارند، اما مقاومت کمتری نسبت به نوع فلزی از خود بروز می‌دهند. در برابر ضربه یا فشار، احتمال شکستگی آنها و در نتیجه آسیب به کابل‌ها وجود دارد. عمر کاکرد آنها نیز کمتر است. هر چند قیمت خرید کمتری نسبت به نوع فولادی دارند، اما هزینه تعمیر و نگهداری از آنها نسبت به نوع فولادی بیشتر خواهد بود.

  • ترانکینگ آلومینیومی

ترانکینگ‌های آلومینیومی، نوعی ترانکیگ فلزی است. با توجه به وزن شاخص ورق‌های آلومینیوم، این نوع ترانک‌ها، وزن کمتری نسبت به ترانکینگ نوع گالوانیزه دارند. حجم کمتری از کابل را هم در برخی از مسیرها می‌توانند تحمل کنند. مقاومت این تجهیزات از نوع گالوانیزه کمتر است. اما مقاوم‌تر از نوع PVC می باشد. قابلیت رنگ آمیزی هم ندارند و با رنگ آلومینیوم در محیط نصب می‌شوند.

بیشتر بخوانید:نردبان کابل

 

انواع ترانکینگ بر اساس مدل

ترانکینگ ها بر اساس مدل و کاربرد به 4 دسته تقسیم می شود.

  • ترانکینگ دیواری

ترانکینگ دیواری گالوانیزه یکی از پر مصرف‌ترین ترانک‌های موجود در بازار برق است. از آن در محیط‌های صنعتی و دیگر سازه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. شما می‌توانید برای عبور کابل بر روی سطوح دیواری این قطعات را نصب کنید. همچنین می توانید با استفاده از اتصالات مختلف و انجام انشعاب گیری امکان نصب انواع کلید و پریز خارج از ترانکینگ نیز در ناحیه دیوار ایجاد نمایید.

  • ترانکینگ کلیپسی

ترانکینگ کلیپسی نوعی ترانک دیواری است که کابل‌های برق را در بالاترین سطح امنیت در مسیرهای تعیین شده هدایت می‌کند. این ترانکینگ‌ها به نحوی خمکاری شده‌اند که هیچ نوع آسیبی به کابل‌ها وارد نخواهد شد.

  • ترانکینگ دفنی یا کفی

ترانکینگ‌های گالوانیزه کفی به سه گروه تقسیم می‌شوند:

ترانکینگ زمینی در حالت مدفون: این نوع ترانکینگ گالوانیزه در بخش کف در زیر سازه‌های سخت نصب می شود. در چنین شرایطی، سطح ترانکینگ دیده نخواهد شد. فقط جعبه پریزها قابل رویت هستند.

ترانکینگ زمینی در کف کاذب: این ترانکینگ در زیر سطوح کف کاذب نصب می‌شوند. جعبه پریزهایی که در این گونه سطوح نصب و اجرا می شوند غالبا از طریق انواع لوله خرطومی به این ترانکینگ ها دسترسی پیدا می کنند.

ترانکینگ های در دسترس: این نوع ترانکینگ روی سطح زمین نصب شده و قابل رویت و در دسترس کامل هستند. همچنین جعبه پریزهایی که بر روی این ترانکینگ نصب می‌شوند قابلیت جابجایی در سطح ترانکینگ را دارند.

  • ترانکینگ ستونی

از ترانکینگ ستونی عموما در محیط‌های اداری، اتاق‌های کنفرانس، محیط‌های آموزشی و سالن های همایش‌ استفاده می‌کنند. این نوع ترانکینگ‌ها به جمع‌آوری و مدیریت کابل‌های برق، شبکه و تلفن کمک می‌کند.

نکته: هر کدام از این ترانکینگ‌ها می‌تواند از جنس فلزی یا PVC باشد.

انواع ترانکینگ بر اساس جنس بدنه

ساختار ترانکینگ گالوانیزه چگونه است؟

همانطور که گفتیم ترانکینگ به عنوان یک سیستم مجرای کابل کشی قابل دسترسی‌تر در نظر گرفته می‌شود و قابلیت جایگزینی در تاسیسات کابل کشی صنعتی و تجاری را دارد.

جنس بدنه ترانکینگ فلزی معمولا از آلیاژ فولاد است. در واقع از ورق‌های فولادی با ضخامت پایین تولید می‌شوند تا وزن متعادل‌تری در اجرای پروژه کابل کشی داشته باشند. در عین حال قادرند فشارها و نیروهای بسیار بالایی را تحمل کند. ضخامت بدنه ترانکینگ گالوانیزه به ضخامت ورق و ضخامت پوشش گالوانیزه بستگی دارد. به صورت عمومی ضخامت ورق‌ها ۱.۲۵ میلی‌متر و ۱.۵ میلی‌متر با طول 6 متر برای هر شاخه است. اما قابلیت سفارش سازی هم وجود دارد. این تجهیزات طبق استانداردهای BSEN61537 و IEC61537 تولید می‌شوند.

یک سیستم ترانکینگ می‌تواند انعطاف‌پذیری زیادی داشته باشد. می‌توان مسیر را به راحتی تغییر داد یا حتی طول مسیر را گسترش داد. هنگامی که نیاز به تغییر باشد، به راحتی می‌توان یک برش بر روی ترانک ایجاد کرد و یک ترانکینگ جدید را به آن متصل نمود. سپس سیم‌کشی جدید را به نقطه جدید کشید.

ترانکینگ‌های فلزی، با توجه به جنس بدنه و روکش گالوانیزه می‌توانند جریان‌های مزاحم الکتریکی را میرا نمایند. همچنین با پارتیشن بندی مناسبی که برای کابل و سیم‌های مختلف ایجاد می‌کند از هر گونه نویز و تداخل میان آنها جلوگیری می‌نماید.

کاربرد ترانکینگ گالوانیزه

انواع ترانکینگ با هر نوع جنس یا شکل ظاهری، یک کاربرد مشترک اصلی دارند. آن هم ایجاد کابل کشی منظم و اصولی در ساختمان‌های مختلف، از جمله ساختمان‌های مسکونی و صنعتی می‌باشد. هر کدام از مدل‌های ترانکینگ دارای استاندارد و پارامترهای خاصی می‌باشد. این استانداردها با یکدیگر متفاوتند و برای محیط‌های گوناگون استفاده می‌شوند. در ادامه به چند مورد از کاربرد های ترانکینگ گالوانیزه اشاره می‌کنیم:

  • محافظت از کابل‌های برق
  • کابل کشی در محیط‌هایی با رطوبت بالا
  • کابل کشی در فضاهایی که احتمال فشار، ضربه و تنش‌های محیطی بسیار بالاتر است
  • تفکیک کردن سیم‌ها و کابل‌های ساختمانی
  • ماژولار بودن
  • قابلیت انعطاف پذیری بالا
  • ایجاد کلید و پریز در مسیرهایی که کلید و پریز وجود ندارد
  • پیشگیری از تاثیر نویز و تداخل بر عملکرد کابل‌ها
  • افزایش ایمنی ساختمان
  • حفاظت بهتر از کابل‌ها در برابر آتش و آب
  • مدیریت و مرتب‌ سازی کابل ‌ها در محیط

 

مزایای ترانکینگ فلزی

  • ترانکینگ فلزی در سایزهای بسیار متنوع تولید می‌شوند. به همین منظور هر مقدار حجم کابل استانداردی که دارید را می‌توانید در بخش کف سازه و در مسیرهای تعیین شده هدایت کنید. توجه داشته باشید، چنانچه تعداد کابل‌های شما خیلی بیشتر از استاندارد تعریف شده باشد یا قطر بالایی داشته باشند، بهتر است از نردبان کابل یا سینی کابل استفاده کنید. چون هم وزن بیشتری را به تجهیزات تحمیل می‌نمایند و هم نویز و حرارت بیشتری هم تولید می‌کنند.
  • همانطور که از اسم محصول مشخص است، جنس بدنه فولادی با پوشش گالوانیزه می‌باشد. این پوشش برگرفته از محلول زینک مذاب است و می‌تواند در برابر فرایندهای شیمیایی مانند اکسیداسیون، تغییر رنگ یا خوردگی مقاومت بسیار بالایی دارد.
  • نصب و اتصال آنها بسیار راحت است. فقط کافی است شناخت دقیقی از نوع سازه و مسیرهایی که قرار است کابل ها عبور کنند، داشته باشید.
  • ترانکینگ گالوانیزه برای ایجاد یک شبکه منسجم و گسترده به یک سری اتصالات میانی نیاز دارد. این اتصالات شامل سه راهی‌ها، چهار راهی‌ها، انواع زانو و پیچ و مهره می‌باشد.
  • ترانکینگ های گالوانیزه، یک پوشش جداشونده دارند تا در صورت بروز هرگونه ایراد در مسیر کابل‌ها بتوانید با برداشتن این در ترانکینگ، نقایص موجود در شبکه کابل کشی را به راحتی برطرف کنید.

مزایای ترانکینگ فلزی

    • ترانکینگ گالوانیزه به خاطر وجود روکش روی (زینک) در برابر آب و آتش بسیار مقاوم است و عایق مناسبی در برابر این عوامل به حساب می آیند. از این رو کابل‌هایی که در داخل ترانکینگ قرار دارند در صورت بروز حوادث مشابه در امان خواهند بود و کمترین میزان خسارت را خواهند دید.
    • افزایش میزان ایمنی در برابر ضربه و فشار به خصوص در محیط های صنعتی، یکی از مهمترین مزایای استفاده از ترانکینگ های گالوانیزه محسوب می شود. چون از بروز بسیاری از حوادث احتمالی نظیر آتش سوزی بر اثر آسیب کابل های برق جلوگیری می کند.
    • استفاده در مسیرهای پر رفت و آمد و جلوگیری از خراشیدگی یا پاره شدن کابل ها.
    • زیبا سازی محیط به علت مدیریت و مرتب نگه داشتن کابل‌ها و عدم شلختگی کابل‌ها از دیگر مزیت‌های استفاده از ترانکینگ‌ها خواهد بود.
    • با استفاده از ترانکینگ ها، کابل‌ها درون یک محفظه قرار می‌گیرند و در میان سیمها و کابلها نویز ایجاد نمی شود. همچنین به خاطر وجود پارتیشنی که توسط ترانکینگ فلزی برای کابل های مختلف ایجاد می گردد، کابل ها برای سایر سیم ها ایجاد تداخل نمی کنند. بلکه تمامی آنها در جایگاه مشخص خود قرار می گیرند.
    • ایجاد بهره‌وری و توسعه مناسب در سیستم سیم کشی محل مورد نظر از دیگر مزیت‌های ترانکینگ‌ها هستند. به عنوان مثال چنانچه بخواهید به سیستم فقط یک پریز و کلید اضافه نمایید نیاز نیست مانند روش‌های سنتی یک قسمت از سیستم را تخریب کنید تا بتوانید کلید پریز مورد نظر را در آن مکان نصب نمایید. بلکه به راحتی می‌توانید با توجه به خاصیت ماژولار بودن تراکینگ‌ها، کابل جدید را به راحتی وارد مسیر کرده و در هر نقطه‌ای که مد نظر است، کلید یا پریز نصب کنید.

 

سخن پایانی

در این مقاله تلاش کردیم تا به طور کامل ترانکینگ و چه کاربردهای آن را توضیح دهیم. شما برای نظم دهی به سیستم کابل کشی و محافظت از کابل ها، از انواع ترانکینگ استفاده نمایید. توجه داشته باشید برای داشتن بهترین انتخاب، یهتر است از یک متخصص و کارشناس مشاوره بگیرید. با توجه به تنوع محصول و نوع پروژه دست شما برای انتخاب باز است. اما پیشنهاد ما به شما ترانکیننگ گالوانیزه است. چون علاوه بر مقاومت و طول عمر بالا، ارزش اقتصادی بیشتری دارد. همچنین با نصب صحیح ترانکینگ می‌توان تا حد زیادی از هزینه‌های اضافی جلوگیری کرد. شما می توانید برای خرید ترانکینگ گالوانیزه و مشاوره با کارشناسان بخش الکتریکال پترو گرایش در ارتباط باشید.

شبکه های اجتماعی

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا این مطلب مفید بود؟

دیدگاهتان را بنویسید

خانه