لوله گالوانیزه برق گرم عمقی داغ

لوله گالوانیزه برق گرم عمقی داغ

فهرست مطالب

لوله گالوانیزه برق گرم عمقی داغ، یکی از انواع لوله‌های برق است که جهت محافظت از سیم‌ها و کابل‌ها در سیستم کابل کشی استفاده می‌شود. لوله‌های گالوانیزه برق به طور کلی برای محافظت کابل‌ها در برابر رطوبت، خوردگی و افزایش طول عمر آنها استفاده می‌شود. از این رو نیاز است در ابتدا لوله فولادی برق را از گزند تنش‌های محیطی حفظ کنیم. فولاد از ترکیب آهن و کربن تولید شده و نسبت به آهن مقاومت بیشتری دارد. اما در مقابل رطوبت و سایر عوامل محیطی مستعد زنگ زدگی و خوردگی است. از این رو سطح آن را با روکشی از جنس گالوانیزه می‌پوشانیم.

یکی از بهترین روش‌های گالوانیزه کردن لوله‌های فولادی، روش گالوانیزه گرم سنگین یا گرم عمقی داغ است. گالوانیزه با این روش طول عمر لوله برق را به 20 الی 30 سال افزایش می‌دهد. لوله برقی که به روش گرم گالوانیزه می‌گردد با نام‌‌های لوله گالوانیزه سنگین یا لوله برق گالوانیزه گرم نیز شناخته می‌شود.

در این مقاله قصد داریم به معرفی لوله گالوانیزه گرم برق و فرآیند تولید آن بپردازیم. به شما پیشنهاد می‌کنیم این مقاله را تا انتها بخوانید در فرآیند خرید لوله برق گالوانیزه گرم بتوانید به راحتی تصمیم گیری نمایید.

 

فرایند گالوانیزاسیون لوله فولادی چیست؟

فرآیند گالوانیزاسیون لوله فولادی یکی از موثرترین روش‌ها برای مقاوم سازی لوله‌های فولادی در برابر رطوبت و زنگ زدگی است. به کمک این روش، لوله‌ها در برابر عوامل محیطی دچار تغییر رنگ و خوردگی نمی‌شوند. دلایل گالوانیزه کردن لوله‌ها می‌تواند متفاوت باشد. یکی از اهداف گالوانیزه کردن، افزایش طول عمر و ماندگاری لوله‌ها است. رطوبت به مرور زمان بر روی بافت فلزات تاثیر گذاشته و باعث تخریبشان می‌شود؛ اما پوشش گالوانیزه با جذب اثر مخرب رطوبت، طول عمر لوله‌ را افزایش می‌دهد.

تمام لوله‌های فولادی را می‌توان گالوانیزه کرد. اما تمام سازه‌های فولادی نیاز به لوله گالوانیزه ندارد. لوله‌های برق و لوله‌های انتقال سیالات، اصلی ترین لوله‌هایی هستند که نیاز به گالوانیزاسیون دارند.

روکش گالوانیزه باعث کاهش هزینه‌های تعمیر و نگهداری می‌شود؛ چرا که تخریب ساختاری لوله‌های برق در محیط‌های صنعتی هزینه‌های سرسام آوری را به دنبال دارد. پس ما ناچاریم برای مدیریت هوشمندانه بودجه خود از انواع لوله گالوانیزه گرم استفاده کنیم.

لوله گالوانیزه عمقی داغ چیست؟

در این روش، تمام لوله‌های برق فولادی (PG13.5، PG16، PG21، PG29، PG36 و (PG48 پس از تولید و چربی‌زدایی و شستشو، با غوطه‌ور شدن در وان مذابی از فلز روی در دمای تقریبی 460 درجه سانتی‌گراد، گالوانیزه می‌شوند. بدین صورت تمام سطح خارجی و داخلی لوله با مذاب فلز روی، پوشیده می شود.

هر چه لوله در مدت زمان بیشتری داخل وان بماند، ضخامت پوشش گالوانیزه آن بیشتر می‌شود. این فرآیند باعث افزایش ضخامت و مستحکم شدن بافت لوله گالوانیزه برق می‌شود به طوری که پوشش گالوانیزه این لوله‌ها (لوله pg) 70 الی 90 میکرون است. لوله برق گالوانیزه گرم یا عمقی داغ، نوعی لوله برق فولادی است که به منظور حفاظت از کابل‌های برق در ساختمان‌های مسکونی، صنعتی و تجاری به صورت روکار و توکار مورد استفاده قرار می‌گیرد.

لوله گالوانیزه عمقی داغ چیست؟

چرا از فلز روی در گالوانیزاسیون لوله برق‌ها استفاده می‌شود؟

فلز روی عنصری بسیار فعالی است و با تشکیل اکسید روی بر روی لوله مانع از خوردگی یا اکسیداسیون لوله می‌شود. همچنین در شرایط خوردگی، عنصر روی سریع‌تر از فولاد واکنش نشان داده و باعث افزایش طول عمر لوله فولادی گالوانیزه می‌گردد.

چرا به لوله های برق گالوانیزه عمقی داغ، لوله سنگین می‌گویند؟

تمام لوله های برق پی جی، به 4 روش عمده گالوانیزه می شوند. اما از آنجا که در لوله‌های گالوانیزه گرم عمقی داغ، هم سطح داخلی و هم سطح خارجی، گالوانیزه می‌شوند، وزن فلزی آن بیشتر است. به عنوان مثال لوله پی جی 16 گرم عمقی داغ وزن بیشتری نسبت به سایر لوله‌های برق پی جی 16 دارد. از این رو به کلیه لوله‌هایی که به روش گالوانیزه گرم عمقی داغ گالوانیزه شده باشند، لوله گالوانیزه گرم سنگین می‌گویند.

کاربرد لوله فولادی گالوانیزه عمقی داغ

یکی از دغدغه‌های مهم کارفرمایان و کارشناسان، تخریب لوله‌ها در اثر عوامل محیطی و ایجاد خسارت به پروژه و آسیب‌های جانی و مالی بعد از آن است. این موضوع سبب شده تا از لوله‌های گالوانیزه عمقی داغ در صنایع مختلف استفاده شود.

به طور کلی لوله گالوانیزه سنگین برق یکی از بهترین گزینه‌ها برای عبور کابل‌های فشار قوی و اتصالات است. به دلیل عدم نفوذ رطوبت به داخل آنها برای مناطق مرطوب بسیار کاربردی هستند. امروزه لوله‌های گالوانیزه عمقی داغ به دلیل مقاومت مکانیکی بالایی که دارند، در صنایع کشاورزی، مجتمع‌های تجاری، هتل‌ها، بیمارستان‌ها، کارخانجات و کارگاه‌ها، فرودگاه، پتروشیمی، پالایشگاه، نیروگاه، تونل‌ها، تاسیسات زیر زمینی و در سایر سازه‌های صنعتی و مسکونی به صورت گسترده‌‌ بکار می‌روند.

در بیشتر موارد این لوله‌ها در صنایع ساختمان‌سازی به صورت روکار مورد استفاده قرار می‌گیرند تا در صورت نیاز دسنرسی به کابل‌ها راحت تر و با هزینه کمتر انجام شود. بسیاری از مهندسان و طراحان خوش ذوق، از این لوله‌ها به عنوان یه عنصر و ابزار دیزاین استفاده می‌کنند که قطعا نمونه آن را در برخی از کافه و رستوران‌ها دیده‌اید. لوله‌های گالوانیزه برق‌ را می‌توان در فضای باز که در معرض آسیب‌های محیطی قرار دارند، مورد استفاده قرار داد.

تولید لوله فولادی گالوانیزه عمقی داغ

همان‌طور که گفتیم، لوله‌های برق گالوانیزه گرم عمقی داغ، ایمن‌ترین و مقام‌ترین لوله برای محافظت از کابل‌ها در پروژه های کابل کشی است. از این رو به عنوان محبوب‌ترین و پر مصرف‌ترین نوع لوله برق شناخته می‌شود. فرایند تولید و گالوانیزاسیون لوله‌های عمقی داغ، مراحل مختلفی دارد که در زیر به ترتیب به آن اشاره می‌کنیم:

  • تولید لوله

لوله‌های فولادی از طریق نورد ورق سیاه یا خالی کردن مغز شمش فولادی، به شکل لوله سیاه تولید می‌شوند. سر لوله‌ها به کمک دستگاه با حتی به صورت دستی سمباده می‌شود تا براده‌های حاصل از برش یا اصطلاحا پیلیسه، سر لوله باقی نماند.

  • چربی زدایی

پس از تولید، با استفاده از محلول قلیایی مانند سود سوزآور (NaOH) با دمای 70-90 درجه سانتی گراد، چربی‌های به وجود آمده از مراحل تولید مانند نورد، جوش، برش، حمل و دپوی محصولات، از سطح قطعات زدوده می‌شود.

تولید لوله فولادی گالوانیزه عمقی داغ

  • اسیدشویی

سپس پوسته‌های اکسیدی به جا مانده از مراحل تولید، و چربی زدایی، با استفاده از اسید، پاکسازی می‌شوند. به طور معمول، اسید مصرفی در این بخش، اسید کلریدریک می‌باشد. البته ممکن است از اسید سولفوریک با دمای 60-70 درجه سانتی‌گراد نیز به منظور اسید شویی استفاده شود. غلظت اسید مصرفی نیز از 10 الی 20 درصد حجمی و متناسب با میزان پوسته‌های اکسیدی موجود در سطح این قطعات متغیر می‌باشد.

  • شستشو

پس از اسید شویی می‌بایست لوله را شستشو داد تا اسید از روی آن پاک شود. چون باقی ماندن اسید بر روی بدنه لوله، موجب خوردگی آن خواهد شد

  • فلاکس زنی

لوله پس از شستشو و خشک شدن، وارد مرحله فلاکس زنی می‌شود تا نفوذ‌ پذیری بهتری برای عنصر روی داشته باشند. لوله‌ها در وان کلرید آمونیوم غوطه‌ور می‌شوند. این ماده تمام سطح داخلی و خارجی لوله را می‌پوشاند و منجر به چسبندگی و پوشش بهتر فلز روی به روی بدنه لوله می‌گردد.

  • گالوانیزاسیون

پس از این مرحله، لوله‌ها وارد وان مذاب روی شده و در دمای 420 الی 460 درجه سانتی‌گراد، حرارت می‌بینند  و پس از مدت زمان مشخصی از وان خارج می‌شوند. در نهایت پس از خروج از وان مذاب، لایه روی، با کربن و اکسیژن واکنش نشان داده و پوششی مقاوم بر روی تمام سطح داخلی و خارجی لوله‌ شکل می‌گیرد. در واقع عملیات گالوانیزاسیون روند اکسید شدن را می‌کند. همچنین در شرایطی که امکان خوردگی وجود دارد، عنصر روی دچار آسیب شده و از آسیب دیدن لوله‌های فولادی جلوگیری می‌نماید.

  • پاکسازی یا آخال گیری

پس از خروج لوله از وان مذاب، آنها را به شکل عمودی نگه می‌دارند تا مذاب اضافه از روی سطح لوله بچکد و جدا شود. و مذاب باقی مانده بر روی سطح لوله، خشک شود. در حین خشک شدن مذاب، گاهی قطرات مذاب بر روی بدنه باقی می‌ماند. در این مرحله به کمک سمبه یا دستگاه، این قطرات به جا مانده را می‌تراشند تا فضای داخلی لوله را مسدود نکند و به کابل ها آسیبی وارد نشود. همچنین سطح بیرونی لوله منظم و زیباتر باشد و در هنگام نصب آسیبی به لوله وارد نگردد.

بیشتر بخوانید:کاندوئیت فلزی

 

  • رزوه کاری

لوله‌های برقی، به واسطه رزوه به یکدیگر یا سایر اتصالات، متصل می‌گردند. از این رو دو سر لوله را پس از گالوانیزه، به وسیله دستگاه های مخصوص شیار زن، رزوه می کنند. برخی از تولید کننده ها یک سر لوله و رزوه را بوشن می‌گذارند. این بوشن یک آپشن فروش محسوب می‌شود.

  • تست و کنترل کیفیت

در نهایت، لوله وارد مرحله تست و کنترل کیفیت می‌گردد. چنانچه لوله برقی به لحاظ تولید یا گالوانیزه مورد تایید نباشد، به چرخه و مرحله گالوانیزاسیون برمی‌گردد.

مزایای لوله برق گالوانیزه گرم عمقی داغ

از مزایای لوله برق گالوانیزه گرم عمقی داغ می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. مقاومت بیشتر در برابر تنش‌های محیطی، رطوبت و فشارهای مکانیکی
  2. مقاومت در برابر حرارت و آتش‌سوزی
  3. طول عمر بیشتر لوله برق
  4. تعمیر و نگهداری راحت‌تر و بهینه‌تر

انواع لوله فولادی گالوانیزه عمقی داغ

فاکتورهای مختلفی برای دسته بندی لوله‌های گالوانیزه عمقی داغ وجود دارد. به طوری که این لوله‌ها از نظر وزن و ضخامت در انواع مختلف دسته‌بندی می‌شوند.

  1. سبک (PG13.5 – PG16 – PG21)
  2. نیمه سنگین (PG29 – PG36)
  3. سنگین (PG48)

همچنین تنوع تولید این لوله‌ها با توجه به طول و سایز نیز به دو گروه 3 متری و 6 متری تقسیم می‌شوند. عموما به صورت استاندارد فروش و تقاضای لوله‌های برق 3 متری بیشتر است. البته امروزه این امکان فراهم است تا شما بتوانید ابعاد و سایز دلخواه خود را سفارش داده از تولیدکننده تحویل بگیرید.

به طور معمول، تمامی مشخصات اعم از طول، سایز، ابعاد، نام کارخانه و استانداردهای تولید، بر روی لوله برق‌های گالوانیزه گرم درج می‌شود. این لوله‌ها پس از بسته‌بندی به انبار منتقل شده تا متقاضیان مطابق با نیاز خود، آنها را خریداری نمایند.

انواع لوله فولادی گالوانیزه عمقی داغ

تفاوت لوله گالوانیزه گرم عمقی داغ و سرد چیست؟

لوله برق گالوانیزه گرم عمقی داغ و لوله برق گالوانیزه سرد، هر دو با گالوانیزاسیون لوله فولادی تولید شده و یک هدف کاربردی دارند. اما به دلیل تفاوت در نحوه و روش گالوانیزاسیون، ویژگی‌های خاصی دارند. همین امر موجب تفاوت در شرایط کاربری و تفاوت در قیمت گذاری آنها شده است. مهمترین تفاوت‌های این دو لوله به شرح زیر است:

  • سطح لوله برق گالوانیزه سرد نسبت به گرم براق‌تر است.
  • لوله گالوانیزه سرد سطح داخلی لوله را نمی‌پوشاند. در نتیجه مستعد خوردگی و زنگ زدگی در مناطق مرطوب است.
  • ضخامت و تراکم پوشش گالوانیزه گرم عمقی داغ بیشتر از گالوانیزه سرد است.
  • لوله برق گالوانیزه سرد نسبت به نوع گرم عمقی داغ، خواص مقاومتی کمتری دارد.
  • وزن لوله گالوانیزه گرم عمقی داغ بیشر از نوع گالوانیزه سرد است.
  • لوله های گالوانیزه گرم عمقی داغ در وان مذاب غوطه ور می شوند. اما در گالوانیزاسیون سرد، سطح لوله را با روش الکترولیز با محلول نمک روی می‌پوشانند یا روی مایع را بر روی سطح لوله اسپری می‌کنند.
  • لوله تولید شده با روش گرم سنگین، کیفیت و مقاومت بالاتری دارد.
  • قیمت لوله برق گالوانیزه گرم نسبت به سرد بیشتر است.
  • طول عمر لوله برق گالوانیزه گرم، بیشتر است.

استاندارد تولید لوله برق گالوانیزه گرم

این لوله‌ها بوسیله دستگاه‌های تمام اتوماتیک با بالاترین کیفیت و مطابق استاندارد جهانی (DIN40430) تولید و رزوه می‌شوند. سپس بدون آخال‌ها و ضایعاتی که در اثر فرآیند گالوانیزاسیون داخل  لوله پدید آمده‌اند، به مشتریان عرضه می‌گردند.

کلام پایانی

لوله گالوانیزه عمقی داغ به دلیل داشتن پوشش گالوانیزه ضخیم و مقاومت بالا یکی از لوله برق‌های پر مصرف در اغلب صنایع به شمار می‌رود. این لوله توسط تولید کنندگان مختلف روانه بازار می‌شود. به دلیل اهمیت این تجهیزات در ایجاد ایمنی محیط باید از مراکز معتبر، آن‌ها را خریداری نماییم.

 

سوالات متداول

  1. چرا لوله برقی عمقی داغ به عنوان بهترین نوع لوله برق شناخته می‌شود؟

چون جنس بدنه این لوله ها از فولاد است و طی عمل گالوانیزاسیون، تمام سطح داخلی و خارجی لوله با ضخامت بیشتر نسبت به سایر لوله‌های برق، گالوانیزه می‌شود. در نتیجه مقاومت بیشتری نسبت به آسیب‌ها و فشارها دارد.

  1. چرا لوله برقی عمقی داغ مقرون به صرفه است؟

این لوله‌ها از لحاظ قیمت نسبت به سایر لوله‌های برقی گران‌تر است. اما با توجه به ویژگی منحصر بفردی که دارد، طول عمر بیشتری دارد، ایمن‌تر است و بهتر از کابل‌ها مراقبت می‌کند. احتمال آسیب آن کم است. در نتیجه پروژه برای مدت طولانی محفوظ می‌ماند.

  1. تا چه زمانی گالوانیزه از فولاد و لوله محافظت می‌کند؟

سرعت خوردگی و آسیب به لوله و اتصالات گالوانیزه گرم عمقی داغ به عوامل بسیاری بستگی دارد. از جمله کیفیت تولید، گالوانیزاسیون و مواد اولیه، ضخامت لوله و پوشش گالوانیزه آن، شرایط محیطی و آب و هوای منطقه، مقدار عوامل خورنده در جو و …

  1. چه تفاوتی بین گالوانیزه سرد و گرم است؟

اتصالات گالاونیزه گرم حدود 10 برابر فلز روی در سطح خود دارند. تمامی سطوح داخلی و خارجی لوله آغشته به مواد گالوانیزه است. اتصالات گالوانیزه سرد ضخامت گالوانیزه آن کمتر است و فقط سطح بیرونی لوله آغشته به فلز روی می‌باشد.

  1. چگونه می‌توانیم لوله گالوانیزه پتروگرایش را خریداری کنیم؟

شما می‌توانید با کارشناسان ما در پتروگرایش تماس بگیرید تا علاوه بر مشاوره جهت انتخاب کالای مناسب، در خصوص نحوه و مراحل خرید انواع لوله گالوانیزه شما را راهنمایی کنند.

شبکه های اجتماعی

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا این مطلب مفید بود؟

دیدگاهتان را بنویسید

خانه